Verkiezing van ambtsdragers

Ds. J.D. Heikamp / 1 reactie

Vraag

Mag je, wanneer de gemeente vacant is, je voorkeur voor een dominee uitspreken naar de kerkenraad? Of moet de kerkenraad zich hierin geheel alleen laten leiden door God? Dan nog een andere vraag: Met mijn vriendin (Ger. Gem.) had ik (HHK) het onlangs over de procedure voor de verkiezing van ambtsdragers (zowel predikant als kerkenraadsleden). Het ging even over het stellen van tweetallen, ook bij beroepen van predikanten. Hoe komt de HHK aan de procedure voor het beroepen van een predikant? Ook in Handelingen wordt bijvoorbeeld over tweetallen gesproken (Matthias en Barnabas). Ik hoop dat u wat opheldering kunt geven. Alvast bedankt.

Antwoord

In een vacaturetijd heeft de kerkenraad nodig dat een biddende gemeente achter haar staat. Zij tracht in een biddend opzien tot de Heere een predikant te beroepen die in alle opzichten binnen de gemeente past. Zij houdt rekening met de geestelijke ligging van de gemeente en de begeerte om een dienaar uit Gods Hand te mogen ontvangen. Dat moet u biddend aan de kerkenraad overlaten. Wanneer bijvoorbeeld honderd gemeenteleden een naam indienen van een predikant die zij graag beroepen zien worden, is het voor de kerkenraad onmogelijk om tot een goed besluit te komen.

De procedure in de HHK voor het beroepen van een predikant wordt in de kerkorde behandeld en daar hebben zij naar te handelen. In sommigen gevallen stelt de kerkenraad een dubbeltal op en laat de gemeente kiezen.

Ook al zijn de regels wat verschillend t.o.v. het beroepen van een predikant in de Ger. Gem. en de HHK, het doel is hetzelfde: om uit Gods Hand een gezonden leraar te mogen ontvangen, die in Zijn gunst de gemeente mag leiden in de grazige weide van Zijn Woord.

Fijn dat jullie samen over kerkelijke zaken spreken. Een goede en gezegende toekomst samen toegewenst.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

ambtsdragerkerkenraadpredikantvacant
1 reactie
zeeland
Volgens mij kun je tijdens huisbezoek of tijdens een persoonlijk gesprek echt wel jou voorkeur uitspreken richting de kerkenraad. Ook zou je een brief naar de scriba kunnen doen, misschien wel met een grote groep jongeren uit de gemeente.