Geen nee zeggen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb twee jaar een relatie met een jongen. In het begin was ik ontzettend verliefd en ben ik al snel te ver gegaan. Ik vond hem zo geweldig dat ik geen nee heb kunnen zeggen tegen seks. Ik heb hier ontzettend veel spijt van. Want steeds krijg ik mijn twijfels over hem over het volgende. Ik ben een moderne christen en dacht dat ik er geen problemen mee zou hebben om seks te hebben, maar toch elke keer als ik het gedaan heb zit het me erg tegen. Ik twijfel soms ook over hem. Hij is geen christen en ziet dit probleem totaal niet. Daardoor kan ik het er niet met hem over hebben. Het lijkt me zoveel makkelijker om over dit soort dingen hetzelfde te denken! Want het is al erg moeilijk om het niet te doen, helemaal als je partner je elke keer probeert te verleiden. Ik kan dan geen nee meer zeggen. Maar ik durf de stap niet te nemen om het uit te maken, want dan word ik heel angstig en denk ik dat ik alleen ben. Ik vind hem ook echt geweldig, maar door het feit dat we te ver zijn gegaan wil ik nog sterker bij hem blijven en toch word ik steeds teleurgesteld als we het weer doen. Daarnaast denkt hij dat ik gewoon seks wil, dus hij zou het heel raar vinden dat ik het ineens niet meer wil. Maar eigenlijk doe ik het altijd om hem niet teleur te stellen. Ik wil hem echt niet kwijt! Hoe moet ik dit aan hem vertellen? Heeft u tips voor mij?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zou het niet handiger zijn om eerst voor jezelf duidelijk te hebben wat je wilt en hoe je wilt leven? Zolang hij jou verleidt en jij láát je verleiden kun je het hém niet kwalijk nemen dat hij geen probleem ziet waar voor jou wél moeite is!

Je noemt jezelf "een modern christen." Wat betekent dat? Bedoel je te zeggen dat er dan dingen op seksueel gebied mogen die bij 'andere' christenen niet zouden zijn toegestaan? Kan een christen ook niet-modern zijn? Hoe is dat dan? Zonden zijn zonden. Zondig leven is zondig leven. Naar mijn idee heeft dat met moderniteit niets te maken. Je bent wél christen in de tijd waarin je leeft, en vandaag de dag zijn de verleidingen erg groot, dat is waar, maar zou dat ooit voor welke christen of niet-christen dan ook vroeger ten diepste zoveel anders geweest zijn?

Je wilt hem niet kwijt, maar leeft in zonde... zo mag ik het toch wel zeggen, want eigenlijk weet je heel goed dat je fout zit met de seks zoals je die met je vriend beleeft. De eigenlijke vraag is dus of je met deze zonde wilt breken. Ook al is hij nog zo fantastisch, zonde is zonde en bekering daarvan is je ómkeren op de weg die je gaat. Nu ga je een éígen weg, die je wellicht als christen probeert goed te praten, maar die toch echt bij God vandaan gaat. Je schrijft dat je je vriend niet wilt teleurstellen. Wil je Hém  wel verdriet doen met je levenswijze? Omkeren is naar God toe, berouw hebben, vergeving vragen en óók: opnieuw Hem mogen volgen.

Als je er zelf van overtuigd bent welke weg je wilt gaan (of sterker: móét gaan), dan krijg je ook de kracht om het je vriend duidelijk te maken. Misschien begrijpt hij het niet, maar begrijpt hij jou nú wel? Met jij denkt, dat hij denkt... kom je niet veel verder. Práát met hem, open en eerlijk. Ja, dat kost moeite. Bedenk dat hoe langer je een gesprek uitstelt, hoe meer je er tegenop gaat zien. En besef ook, dat iedere keuze die je maakt bijbehorende consequenties heeft. Aan de ene kant voortdurende spijtgevoelens en teleurstellingen in een leven dat je toch eigenlijk niet wilt met alle onduidelijkheid en jezelf wegcijferen (hoe lang houd je dat vol zonder verwijdering binnen de relatie?). Aan de andere kant: wees duidelijk, met alle gevolgen van dien.

Misschien kan je vriend jouw stand-punt waarderen en gaat jullie relatie een heel nieuwe toekomst tegemoet, met Jezus als jullie levensgids. Misschien maakt hij een einde aan de verkering  (als jij dat niet doet) en wordt jouw angst om alleen te staan bewaarheid.  Bedenk dan echter dat die 'alleenheid' fictief is. Want juist ook dan mag je ervaren dat de tekst van het (oude) lied  "Ga niet alleen door ’t leven, die last is u te zwaar" voor jou van betekenis mag en kan zijn.

Ik wens je alle goeds toe en bovenal: Gode bevolen!,
Marijke Rots