Tussendoortjes en gaatjes

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Aan tandarts Hoek. Ik heb vrijwel ieder jaar wel een of meerdere gaatjes, waar ik behoorlijk van baal. Inmiddels ben ik 20 en ik denk dat ik evenzoveel vullingen heb. Ik heb al meerdere keren met de mondhygiëniste doorgenomen hoe ik beter kan poetsen en flossen. Dit heb ik ook opgepakt, maar blijkbaar niet goed genoeg. Nu is het zo dat ik een hele snelle verbranding heb en ik vaak tussendoortjes moet nemen, omdat ik anders snel afval en onder de BMI kom te zitten. Mijn tandarts zei dat ik minder (vaak) iets moet eten, omdat de tussendoortjes voor gaatjes zorgen. Dit is alleen een beetje lastig door het eerder genoemde. Wat kan ik nog meer doen?

Antwoord

Fluoride is écht heel belangrijk. Probeer zeker drie keer per dag met fluoride in aanraking te komen. Twee keer poetsen en een keer spoelen met een fluoridespoelmiddel of gewoon drie keer poetsen. De contacttijd van de fluoride met je tanden is ook van belang. Kort poetsen werkt onvoldoende. Poets en/of spoelmiddel de volle twee minuten in de mond houden is hiervoor het advies.

De samenstelling van de tandplaque is van invloed op de snelheid waarmee tandrot zich ontwikkeld. Deze samenstelling kun je gunstig beïnvloeden door de plaquelaag dun te houden en regelmatig te verstoren. Dagelijkse mondhygiëne tussen de tanden met stokers of floss is absoluut noodzakelijk wanneer je zo tandrot gevoelig bent. De techniek is nog best lastig. Laat dit controleren door een mondhygiëniste.

Het beperken van het aantal keer suiker/koolhydraat momenten per dag is ook heel nuttig maar kennelijk lastig in jouw geval.  Wellicht is er toch ruimte om minder vaak meer tegelijk te eten?

Ik hoop dat je hier mee verder kunt!

Met vriendelijke groet,
Drs. Henk Hoek, tandarts

Lees meer artikelen over:

tandarts