Pijnlijk litteken van bevallingsknip

Drs. G. Nieuwenhuyzen - de Boer / Geen reacties

Vraag

Op internet kan ik er niet veel over vinden en naar de huisarts gaan vind ik gelijk ook zo wat, maar mijn vraag gaat over het litteken van de knip na de bevalling. Het is ruim tien jaar geleden dat ik bevallen ben van onze jongste. Daarbij is er een knip gedaan. Gehecht, prima genezen, nooit last van gehad. Inmiddels ga ik richting de overgang, ben ik 45 plus en nu heb ik sinds een aantal weken last van dat litteken. Wat kan daar de oorzaak van zijn? En moet er wat aan gedaan worden?

Antwoord

Beste lezer,

Vrouwen die een knip krijgen tijdens de bevalling, kunnen de eerste weken tot maanden na de knip last hebben van het litteken. Meestal verdwijnt de pijn helemaal. Soms is de huid en het spierweefsel minder soepel en spannen vrouwen hun bekkenbodem erg aan. Dan kunnen oefeningen van een (bekken)fysiotherapeut helpen.

Als vrouwen pijn hebben op een specifieke plaats bij het litteken, kan het zijn dat er sprake is van een neurinoom (of neuroom). Dat is een kleine ophoping van zenuwcellen, vaak door de eerdere beschadiging.

Omdat u schrijft dat u pas na jaren last heeft van het litteken, kan het zijn dat de huid wat minder soepel is op de plaats van het litteken. U kunt vaseline proberen (2-3/dag) om te kijken of de huid iets soepeler wordt en of daarmee de klacht verdwijnt. Als dat niet zo is, dan adviseer ik u om de huisarts mee te laten kijken of er toch geen andere oorzaak is van de klachten op die plaats.

Gatske Nieuwenhuyzen-de Boer