Steeds verder in de schulden

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 7 reacties

Vraag

Eigenlijk wil ik meer mijn hart luchten dan dat ik een vraag heb. Ik heb namelijk schulden. Al een heel aantal jaren. Er is helemaal niemand die ervan af weet. Niemand die er iets van merkt (waarschijnlijk) omdat ik zelf ook altijd doe alsof er niets aan de hand is. Ik 'vergeet' het zelfs vaak, totdat er weer een rekening op de mat valt waarvan ik niet weet hoe ik die moet betalen. Maar ik raak steeds verder in de schulden, steeds vaker gebeurt het dat ik iets niet kan betalen en er een betalingsregeling voor moet treffen die ik vervolgens ook niet kan betalen. Steeds vaker dat ik moet liegen over mijn financiën. Wat moet ik doen?

Antwoord

Er is maar één oplossing voor je probleem en dat is dat je hulp zoekt. Je vertelt niet hoe groot je financiële problemen zijn, maar je zegt dat je steeds verder in de schulden raakt. En het ziet er niet naar uit dat het je lukt om je problemen zelf op te lossen. Je komt zo steeds verder in de problemen, niet alleen financieel. Ook je relaties met anderen staan onder druk omdat je moet liegen. Mogelijk heb of krijg je ook last van gevoelens van somberheid, angstklachten, piekeren of slaapproblemen. Daarnaast ga je op een ontwijkende manier met de problemen om, door te 'vergeten' dat je een probleem hebt. Deze manier van omgaan met problemen heeft nog nooit voor een oplossing gezorgd.

Je moet iemand in vertrouwen nemen en openheid van zaken geven. En niet meer uitstellen of wachten want iedere dag wordt je probleem groter, door bijvoorbeeld rente of incassokosten. Vraag iemand die enig verstand heeft van financiën, bijvoorbeeld een familielid of een diaken uit je gemeente om met jou je financiële situatie in kaart te brengen. Geef openheid van zaken, houd geen schulden achter. Dit is heel moeilijk, je schaamte zal je parten spelen, maar het is de enige oplossing. Je kunt dan samen bekijken hoe je uit de schulden kunt komen en voorkomen dat je nieuwe schulden krijgt. Mogelijk kom je in aanmerking voor schuldsanering (wsnp, wet schuldsanering natuurlijke personen). Op de website van het Nibud kun je hier verdere informatie over vinden.

Nog één waarschuwing: ga niet zo maar in zee met schuldhulpverleners die je via internet kunt vinden. Soms beloven ze gouden bergen, maar ze zijn niet allemaal betrouwbaar!

Sterkte toegewenst!!
Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

financiën
7 reacties
JohannaW60
Refoweb, ik begrijp dat jullie het van reclame-inkomsten moeten hebben. Maar om onder een vraag en antwoord over problematische schulden een reclame te zetten over 'gemakkelijk geld lenen' , één van de oorzaken van schulden bij veel mensen, geeft mij een dubbel gevoel!
mp82
Het klinkt misschien stom, maar misschien je problemen voor leggen aan de diaconie (wat ook al wel aangegeven werd).Zij kunnen je misschien helpen om je financiën (inkomsten/uitgaven) weer inzichtelijk te maken en adviezen geven en doormiddel van een renteloze lening je schulden op te lossen. Ik weet dat er diaconieën zijn die het op deze manier doen. Ik vind het wel een goede manier. Maarja, de drempel is misschien hoog om aan te kloppen, maar met een renteloze lening is wel het plan dat je natuurlijk de diaconie in termijnen weer terug betaald. Dat zal in onderling overleg moeten gebeuren.

Succes en sterkte ermee!
yvonnes
Je zegt: Niemand weet er van! Maar weet je, God weet er van! Dat is zeker en ook Hij kan je helpen.Sterkte met alles en ik hoop van harte dat het allemaal goed zal komen met hulp van anderen maar bovenal ook met hulp van God!
mortlach
Goed antwoord. Praat erover, want je houdt zelf het probleem in stand door te doen alsof er niets aan de hand is. En ga niet in zee met dubieuze schuldhulpverleners, want die helpen je alleen dieper de ellende in. Als de beloften die ze toen te mooi lijken om waar te zijn, ZIJN ze dat ook.

@JohannaW60: Refoweb bepaalt niet zelf welke reclames er te zien zijn. Dat doen de computers van Google-ads en die zoeken de meest relevante reclames uit voor het onderwerp. In dit geval geld. Je kunt het volgens mij wel melden - even een mailtje naar de beheerders van Refoweb - en dan wordt 'ie weggehaald. Wel even op een andere reclamebanner klikken hè, dan verdienen diezelfde beheerders ook nog wat :-)
mieke82
Ik zou je aanraden om langs te gaan bij maatschappelijk werk die hebben vaak inloopspreekuur. Daar zijn mijn man en ik ook al verschillende keren goed geholpen ook met financiële dingen. Zij weten waar ze je naar toe kunnen sturen wat betrouwbaar is bijvoorbeeld budgetbeheer bij de gemeente. Die kunnen afspraken maken met de schuldeisers en betalingsregelingen treffen. En zij weten ook waar een cursus is die je kan volgen om beter met je financiën om te leren gaan. Ik zou het zeker gelijk doen want inderdaad de incassokosten en rente lopen zo snel op het zou zonde zijn als je de wsnp in moet en het geeft zo'n rust als iemand ervan weet en dat eraan gewerkt word. Doen hoor!
katlheen
@Mortlach: lol, klik ik voor de goede daad van de dag op zo'n banner, is die site op zondag gesloten!!!! (krijgt refoweb nu toch wel centjes hiervoor...???)
altijdwat
Ik heb eens de diaconie voor een vriendin gebeld. Eerst was ze boos, maar nu blij..
Haar schulden en geleend geld bij vrienden en familie was in de duizenden euro's gelopen..
De diaconie heeft haar geholpen, ze wilde het wel aan hen terugbetalen. Dat was goed, ze heeft nu een renteloze lening die ze maandelijks afbetaald. Gisteren vertelde ze me dat ze over 2 jaar er weer helemaal bovenop is, je moet even door je schaamte heen. Maar wat een opluchting als iemand je dan dwingt te bekijken hoe je er werkelijk voor staat en je dan wil helpen.