Geen bewijs van waarheid

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee G. A. van den Brink, bedankt voor uw reactie op de laatste vraag. U dringt tot de kern door met uw zin "dus als misschien het verhaal wordt doorverteld met de suggestie dat deze dominee blijkbaar de zuivere waarheid brengt, zou ik protesteren." Dit is de kern. Dit gebeurt namelijk erg veel. Ik heb een achtergrond waar dit veel plaatsvindt en veel van dergelijke verhalen worden gehoord. Ik kan er ook moeilijk van loskomen en zou er erg bij gebaat zijn als ik me kon verdiepen in vergelijkbare verhalen in de joodse, islamitische, boeddhistische, roomse, Russisch orthodoxe en evangelische traditie. Kunt u misschien ook in deze kwestie titels van boeken aanreiken? Daar zou ik erg mee geholpen zijn.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

De opsomming van godsdiensten en tradities gaf ik om aan te duiden dat het een algemeen-religieuze neiging is om het extravagante als argument te gebruiken voor de inhoudelijke juistheid van je eigen opvatting. Het heeft denk ik niet zoveel zin om in allerlei godsdiensten en stromingen dit na te gaan pluizen. Wellicht kan ik volstaan met een verwijzing naar de discussie in de 16e en 17e eeuw over de vraag naar de ware kerk. De Rooms-Katholieke kerk beargumenteerde de bewering dat zijzelf alleen de ware kerk is, met de verwijzing naar de vele wonderen die er gebeurd zouden zijn. De Reformatie heeft dit echter afgewezen. Wonderen en extra-ordinaire gebeurtenissen zijn geen bewijs van waarheid. Graag verwijs ik je naar Aza Goudriaan, "Reformed orthodoxy and philosophy", 1625-1750: Gisbertus Voetius, Petrus van Mastricht, and Anthonius Driessen (Leiden: Brill 2006), en dan het hoofdstuk over wonderen.

Nog belangrijker is wat de Heilige Schrift zelf zegt. Ik noem drie teksten. In Deut. 13:1-3 gaat het over een wonder dat gebeurt door een valse profeet. Dan is niet het wonder, maar de inhoud van de boodschap bepalend voor de vraag of wij die persoon moeten geloven: "Wanneer een profeet of droomdromer in het midden van u zal opstaan, en u geven een teken of wonder, en dat teken of dat wonder komt dat hij tot u gesproken had, zeggende: Laat ons andere goden, die gij niet gekend hebt, navolgen en hen dienen;  - gij zult naar de woorden van die profeet of naar die droomdromer niet horen; want de HEERE uw God verzoekt u, om te weten of gij de HEERE uw God liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel." Vervolgens Matth. 7:22 "Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?" Profetie, krachten en wonderen zijn echter geen voldoende kenmerk. Tenslotte spreekt 2 Thess. 2:9 over "de werking des satans", die "in alle kracht en tekenen en wonderen der leugen" werkzaam is.

Kortom, het moet duidelijk zijn dat uitzonderlijke gebeurtenissen slechts bijkomende betekenis hebben, namelijk slechts dan als de boodschap die wordt gebracht, zelf reeds is getoetst aan het Woord van God en waar is gebleken.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

waarheidwonder