Angst voor nieuwe situaties

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik heb angst voor nieuwe situaties die ik zelf niet in de hand heb. Zo voel ik me verlammend zenuwachtig over het feit dat ik na de vakantie voor het eerst ga studeren aan de universiteit. Dit was ook het geval toen ik voor het eerst ging werken, maar ook bij minder belangrijke situaties, bijvoorbeeld als ik bij een afspraak moet wachten op een ander. Ik ben dan bang dat diegene mij vergeten is, terwijl ik dat weet dat dit niet het geval kan zijn. Zolang die persoon er niet is ben ik echter bang omdat ik niet de controle over de situatie heb en dus niet weet waar ik aan toe ben.

Mijn angst zorgt ervoor dat ik nieuwe situaties tot in het kleinste detail onthoud, wat me ontzettend veel energie kost. Zo kon ik bijvoorbeeld een week na mijn sollicitatiegesprek dit gesprek nog woordelijk herinneren. De nieuwe situaties zorgen ervoor dat ik overdag pieker en dat ik er 's nachts over droom. En omdat ik nieuwe situaties niet in de hand heb, niet weet wat er van me verwacht wordt, ben ik nu ook al vaak ver van tevoren bang/zenuwachtig voor nieuwe situaties (wat natuurlijk niet helpt tegen de angst). Wat kan ik hieraan doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Zonder direct in te gaan op je klacht lijkt het mij raadzaam dat je contact opneemt met de hulpverlening. Deze kan  vaststellen of het alleen om een angststoornis gaat of dat er ook sprake is van problemen binnen het persoonlijkheidsfunctioneren. Afhankelijk van de gestelde diagnose kan er behandeling worden ingezet via gesprekken of mogelijk een combinatie van gesprekken en medicatie.

Blijf er niet mee rondlopen. Zo angstig in het leven staan is belastend en vermoeiend. Je blijft immers levenslang met situaties geconfronteerd worden die nieuw zijn of onbekend. Hier meer ontspannen mee om kunnen gaan lijkt mij een doel die strevenswaard is. Meld je dus aan. Dat is de eerste (onbekende) stap die zeker de moeite waard is.

Succes,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/ Seksuoloog NVVS

Tags in dit artikel:

angst