Jehovagetuigen aan de deur

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Al een aantal keren zijn hier Jehovagetuigen aan de deur geweest. Elke keer komen we op het punt waar het verschil zit met de christelijke leer en de leer van de Jehova's. Waar staat bijvoorbeeld in de Bijbel geschreven over het bewijs van de drie-eenheid? Nergens staat dit geschreven volgens deze Jehova's. Kan het kwaad over deze dingen te praten met deze mensen? Het zijn toch naasten die samen met ons op weg zijn naar de eeuwigheid?

Antwoord

Zie voor het antwoord het zoekprogramma in onze vragenrubriek. Zoekwoord: Jehovagetuigen.

6 reacties
rotterdam1
In 381 kwam in Constantinopel een concilie bijeen dat de eerste aanzet van het concilie van Nicea om de Christelijke leer waaronder Triniteitsleer te beschrijven verder uitwerkte.
De tekst van de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel is nadien door geen enkel oecumenisch concilie meer is gewijzigd en geldt tot op de dag van vandaag formeel (met ondergeschikte tekstuele varianten) als de geloofsbelijdenis van alle christenen

Ik geloof in één God de almachtige Vader
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
En in één Heer, Jezus Christus,
eniggeboren Zoon van God,
vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader,
en door wie alles geschapen is.
Ik geloof in de heilige Geest die Heer is en het leven geeft
die voortkomt uit de Vader en de Zoon;
die met de Vader en de Zoon tezamen wordt aanbeden en verheerlijkt;

Al reeds meer dan 16 eeuwen weten miljarden Christenen (Rooms Katholieken, Orthodoxen en Protestanten) elkaar te vinden in deze gemeenschappelijke belijdenis.

De vaderen kozen voor de volgende benamingen (Latijn) ; Er is 1 Substantia d.w.z. 1 KERN met 3 persona (dit moet niet vertaald worden met 3 personen maar een persona was een masker van een toneelspeler dus 3 maskers d.w.z. 3 verschijningsvormen. Dus 1 God die zichzelf laat zien als Vader, Zoon en als Geest.

Maar er zullen altijd kleine kerkjes, splintergroeperingen blijven die menen dat alleen zij de wijsheid in pacht hebben. Persoonlijk volg ik liever de eeuwenoude leer van de kerk en verheug mij erin dat er 1 belijdenis is die brandstapels en beeldenstormen heeft kunnen doorstaan en waar we met medebroeders en -zusters, wereldwijd uit vele kerken onder kunnen schuilen.

Als uw Jehova getuige nog eens voor uw deur staat, lees dan eens 1 Joh. 5 vers 7 en 8 met hem ;

“6 Hij is het Die kwam door water en bloed: Jezus, de Christus; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het Die getuigt, omdat de Geest de waarheid is.
7 Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één”.
blijblij
heerlijk zo'n vraag waarbij geen antwoord staat van een deskundige! ;)
@vragensteller: als het advies van rotterdam1 gaat opvolgen zorg dan wel voor een SV of HSV, aangezien deze verzen niet zo in de grondtekst van andere vertalingen staan. Ik neem aan dat ook de Jehova's getuigen deze tekst niet in hun Bijbel hebben staan.

m.a.w.: volgens de moderne bijbelwetenschap hebben deze verzen (niet op deze wijze) in het oorspronkelijke Evangelie van Johannes gestaan.
matthew
1 joh 5:20 is ook een duidelijke tekst, al zij de tekst in hun vertaling weer anders beschreven staan. (als hij er al in staat)

Doch wij weten dat de Zone Gods gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God en het eeuwige Leven.
rotterdam1
Ja dat klopt blijblij - is mij bekend maar deze mensen boetseren graag met teksten dus doen wij vrolijk mee, ik verwacht ook niet dat het enig effect zal sorteren. Ze staan namelijk absoluut niet open voor argumenten van andere mensen. Ze hebben 7,5 miljoen volgelingen en toch menen ze dat zij de enige "ware" of juiste religie aanhangen. Ze verwijzen naar hun doctrinaire corpus als "de waarheid" en noemen lidmaatschap van de beweging "in de waarheid zijn".Ze geloven dat "de waarheid" door Jezus is gedelegeerd aan de "getrouwe en beleidvolle slaaf", die wordt vertegenwoordigd door het Besturend Lichaam - het hoofdbestuur van Jehova's getuigen dat in Brooklyn (New York) zetelt. Zij geloven dat alle andere religies "onwaar" en vals zijn en uit Satan de Duivel voortspruiten. Volgens hen aanbidden daarom alle niet-Jehova's getuigen direct of indirect Satan de Duivel. Vanwege dit standpunt zijn Jehova's getuigen niet aangesloten bij organisaties als de Wereldraad van Kerken. Ik zie geen enkel aanknopingspunt en dus geen enkele reden deze figuren als mede broeders en zusters te zien.
MUS
Helaas komen deze mensen vaak een anti-boodschap vertellen; 'Jezus is geen GOd', 'de drie-eenheid is onbijbels' en 'de kerk mist een visie op de toekomst'.
Probeer inderdaad goed gefundeerd in gesprek te gaan met deze mensen, maar vraag (als je het samen niet eens kunt worden) om op hun 'zwarte lijst' geplaatst te worden, dan komen ze (is mijn ervaring) ook niet meer aan je deur.
Dirk67
Wat betreft de verschillen tussen de Christelijke leer en de leer van de jehovagetuigen zou ik mij niet eens al te druk maken over de drie-éénheid.
Inderdaad staat nergens het woord drieéénheid in de Bijbel genoemd.
Discussies over de drieéénheid zijn op zich onzinnig als het gaat over termen, zonder te kijken wat er eigenlijk bedoeld wordt.

Wat is het allerbelangrijkste wat er gezegt wordt met de drieéénheid ?
Jezus is niet geschapen, maar was er altijd al, omdat Jezus op dezelfde wijze God is als de Vader en de Heilige Geest.

De jehova getuigen zeggen wel dat Jezus de zoon van God is, omdat wij allen zonen Gods zijn, maar daarmee proberen ze kerkgangers op het verkeerde been te zetten.
De jehovagetuigen zeggen dat Jezus GESCHAPEN is door God en eigenlijk dus gewoon SLECHTS een schepsel is.

Nu mijn vraag aan een jg: Hoe kan een schepsel, slechts een mens alleen, mijn zonden op zich nemen en voor mijn zonden sterven, zodat God mij daardoor vergeving wil schenken ?
Mijn antwoord is duidelijk: Vergeving schenken komt 100 % ten eerste van Gods kant door de weg tot vergeving IN CHRISTUS EN DOOR CHRISTUS vrij te maken.