Studie valt tegen

drs. I. A. Kole / 3 reacties

Vraag

Sinds kort doe ik HBO Rechten op de HU. Ik heb nu een week les gehad en het valt me eigenlijk tegen. Niet zo zeer de studie, maar vooral alles wat nieuw is. Ik denk eigenlijk alleen maar: ik wil dit niet. Ik kom van de havo van een reformatorische scholengemeenschap en voel me in het diepe gegooid nu ik op die school zit. Ook ben ik bang dat de studie te saai is, maar het gaat me vooral om alles er om heen. Ik ben totaal niet gemotiveerd voor de studie en voel me niet echt thuis op school. Wat kan ik doen?

Antwoord

Met dank voor de vraag. Je hebt al vlug geconstateerd dat deze studie het niet is. Je kan nog overstappen voor 01-10-16 naar een andere studie, als je zeker weet dat die het wel is. Als je echt twijfelt om welke studie(richting) het gaat, dan zou ik adviseren om een tussenjaar te nemen op de Evangelische Hogeschool in Amersfoort: een EH-basisjaar voor persoonlijke vorming en oriëntering. Neem in elk geval contact op met een vorige school om een advies te vragen. Aan elke studie zijn sommige onderdelen nodig, maar niet altijd motiverend!

Zegen en sterkte!

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

studiekeuze
3 reacties
3parels
Je voelt je niet thuis op school. Om je thuis te voelen moet je wennen. En dat is zeker lastig met zo'n cultuurshock. Dit is waarom ik zelf destijds ook de stap heb genomen om mijn HBO studie op een school te doen waar ik zelf niet gewend was. Het is goed voor je dit mee te maken. We zijn zo gewend aan ons veilige reformatorische cultuurtje dat we ons ergens anders niet meer thuis kunnen voelen. En dat is zo fout. Het is goed om je kinderen te beschermen maar door ze zo lang te beschermen wordt de overstap naar de 'echte' wereld enorm. Veel kinderen worden opgevoed met het idee dat onze refowereld een subcultuur is, alsof dat het echte leven zou zijn. Dat is dus niet zo. Als er op school verder geen dingen worden gedaan waar je als christen niet achter kunt staan en waar je verplicht aan mee moet doen, is het juist goed om te blijven. Dit is de echte wereld.

Bekijk het dus eens puur op de studie. Wil je die echt niet doen? En wat wil je dan gaan doen? Een studie op een reformatorische school? Beperk je je dan niet enorm in je mogelijkheden? Wat kun je nou van een week zeggen? Natuurlijk is het beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, maar probeer wel objectief te kijken naar je eigen beweegredenen waarom je wil veranderen.

Succes!
Catherine
Ben jij in het laatste jaar van de HAVO niet voorbereid door je decaan en/of mentor? Op de school van onze kinderen bereiden de docenten hen heel gedegen voor, er zijn groepsgesprekken, persoonlijke gesprekken, waarin dit ter sprake komt.
Inderdaad, op het HBO of universiteit heb je niet meer de bescherming van je middelbare school en dat kan behoorlijk tegenvallen, hebben mijn kinderen ook ondervonden.
Misschien heb je te snel een studierichting gekozen of is het toch niet wat je ervan verwacht had.
Een tussenjaar kan een hele goede oplossing bieden, zodat je op je gemak een nieuwe studie kunt kiezen. Je bent dan ook een jaartje ouder (en wijzer :P) Succes! Enne... je bent niet de enige!
Femke
Misschien een idee om een chr. studentenvereniging op te zoeken waar je je thuis voelt (als zal dat waarschijnlijk ook even tijd kosten..). Hier vind je mogelijk herkenning en een basis waar uit je staande kunt blijven, ook als er mogelijk geloofsvragen op je af komen. Want dat het moeilijk is is zeker te begrijpen maar als je straks ook een baan krijgt in een reguliere setting is dat wel iets wat je 'moet' leren. Maar besef ook dat je dat niet alleen kunt en ook niet alleen hoeft te doen. Zoek mensen die je kunnen helpen en probeer dicht bij God te leven en daar je rust in te vinden.