Echte vrienden geworden

Ds. B. de Romph / Geen reacties

Vraag

Wij zijn een gescheiden man en een vrijgezelle vrouw van 50-plus. We kunnen het erg goed met elkaar vinden. We zijn echt vrienden geworden, mogelijk wordt het een relatie. We wonen beiden apart en we zoeken elkaar 1 a 2 per week op om gezellig samen te zijn. De vraag is of we dan kunnen blijven slapen (indien gewenst). We hebben ieder een aparte slaapkamer met een eenpersoonsbed. Is dit principieel/bijbels verantwoord?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Als ik uw vraag lees, dan hebt u moeilijke jaren achter de rug. Een scheidingsprocedure gaat altijd met veel verdriet en spanningen gepaard. Het is een zegen, dat u in uw vriendin een lieve partner hebt gevonden. Zij is altijd alleen geweest en zij zal ook verblijd zijn dat zij nu iemand getroffen heeft met wie zij kan optrekken. Het klikt tussen jullie en u verwacht dat het in de toekomst een relatie zal ontstaan. U komt al regelmatig bij elkaar en jullie hebben veel gezelligheid aan elkaar. Van harte gun ik de mensen dat zij met elkaar gelukkig zijn.

Nu vraagt u mij of u het huis van uw vriendin ook 's nachts kunt delen. U hebt wel ieder een eigen slaapkamer en ieder slaapt op een eenpersoonsbed, maar u bent samen in een huis. U vraagt naar een bijbelse grond voor uw samenwonen. Het lijkt mij, dat u deze weg niet moet opgaan. De verleiding is groot en het zijn maar een paar stappen of u bent bij elkaar. U denkt wellicht: wij kunnen het wel aan. Wij weten afstand te houden van elkaar, maar de verleiding is er. Dan kan de geest gewillig zijn, maar het vlees is zwak en als we eenmaal de eerste stap gezet hebben, dan volgt ook spoedig een tweede. Dan zijn de grenzen snel weggenomen en leven we als man en vrouw.

Als u het gebod van de Heere ernstig neemt, geloof ik niet dat u deze weg mag opgaan. De Heere heeft het samenleven van man en vrouw binnen de grenzen van het huwelijk gesteld. U moet zich ook wachten voor de schijn des kwaads. We roepen de jongeren op om rein te leven. Liefde wacht. Echte liefde weet ook te wachten. U hebt ook een voorbeeld te zijn voor de jongemensen.U bent beiden al wat ouder, maar het is voor ouderen niet anders dan voor jongeren.  Als u nu 's nachts in hetzelfde huis aanwezig bent, brengt u zichzelf en uw partner in verzoeking. Het lijkt mij de aangewezen weg om, als dat mogelijk is, om de huwelijksdatum vast te stellen. Dan hebt u iets om naar toe te leven en bewaart u het geheim als een rijk geschenk. Ik ben ervan overtuigd dat u alleen in deze weg Gods zegen en Zijn gunst over uw huwelijksleven kunt verwachten.

De Heere sterke u bij de voorbereidingen op uw huwelijk en ga de weg des Heeren in uw leven. Vraag om getrouw te zijn en te blijven, dan kunnen we ook oprecht bidden voor een gelukkig en gezegend huwelijksleven.

Ds. B. de Romph