Webcam

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 1 reactie

Vraag

Vier jaar geleden ben ik getrouwd. Van huis uit heb ik geen seksuele voorlichting meegekregen. Het lukte mijn man bijna niet om met mij gemeenschap te hebben. Als dat al wel lukte deed het veel pijn. Al een jaar was ik bevriend met een andere man. We hebben elkaar nooit in het echt gezien, alleen via de webcam. Hij had een hoge functie en vertelde me dat hij veel van huis weg was. We spraken elkaar vaak. Maar ik wil absoluut wel benadrukken dat ik ook met mijn man veel praatte. We zijn echt maatjes van elkaar. Alleen op seksueel vlak liep het niet lekker. Toen ik een keer laat online was kwam het tot een gesprek met die man over onze seksuele problemen. Hij luisterde en gaf me tips. Ik besprak het met mijn man en we hebben e.e.a. geprobeerd. Toen werden mijn man en ik ziek. En door medicijngebruik mocht ik ook niet zwanger worden. En dus hadden we vrijwel geen gemeenschap meer. Als we het wel eens probeerden, dan was het met condoom. Die man vroeg ondertussen wel hoe het men ons seksueel contact ging. Ik zei dat ik het zo prima vond. Volgens hem misten we veel en kon ik daar alleen maar achter komen door zelfbevrediging en op deze manier ook mijn man helpen. Aangezien ik er niets aan vond, zei die man dat ik het verkeerd deed en dat hij me wel zou aansturen via de webcam. Ik heb dus twee keer voor de webcam geprobeerd, maar zonder tot een orgasme te komen. Daarna heb ik nooit meer contact gehad met hem. Ik heb mijn man dit allemaal verteld en hij was daar erg verdrietig over. We hebben samen gebeden en ik heb mijn man vergeving gevraagd, want het voelde later echt als vreemdgaan. Ik heb God om vergeving gevraagd en ik heb mijn man om vergeving gevraagd. Mijn man heeft me vergeven, samen hebben we gebeden. Mijn man zegt dat ik moet vertrouwen dat God me ook vergeeft. Maar ik blijf hier mee worstelen Het is inmiddels al 3,5 jaar geleden, maar is mijn huwelijk voor God nu eigenlijk verbroken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

Graag begin ik mijn reactie met je laatste vraag: vergeeft God? Je blijft daarmee worstelen, zo geef je aan. God vergeeft. Dat belooft Hij. Dat doet Hij ook. Zo is Hij. Zodra wij onze zonden belijden, is Hij zo genadig om ze te vergeven. Dat lees je in heel de Bijbel. Ik noem je een paar voorbeelden. In psalm 32 zegt David dat hij na de affaire  met Bathseba lange tijd zijn zonde niet wilde belijden (vers 3). In vers 5 zie je dat hij wel zijn schuld belijdt en in één adem hoor je dan van Gods vergeving. Wanneer je de geschiedenis kent (2 Samuel 12) dan zie je dat David er als het ware met zijn haren bijgehaald moet worden voor hij zover komt. Voor God is dat echter niet doorslaggevend. Hij vergeeft. Zo is Hij. "Heer, door goedheid aangedreven, bent U mild in schuldvergeven", psalm 86:3 (OB).

In het Nieuwe Testament zie je dat ook: 1 Johannes 1:9, God is getrouw en rechtvaardig om ons onze zonden te vergeven als wij ze Hem belijden. Het woord rechtvaardig betekent: eerlijk, betrouwbaar, Hij doet wat Hij zegt. Hij belooft ons te vergeven. En wat Hij belooft doet Hij. En kijk eens naar Jezus. Aan het kruis bidt Hij om vergeving voor Zijn beulen... Nogmaals, God vergeeft en ik geloof dat Hij jou vergeven heeft en niet en nooit meer denkt aan je zonden. Zie ook Micha 7:18-20.

Graag wil ik daarbij nog iets zeggen; ik vind het heel bijzonder hoe je man reageert. Hij vergeeft je. Prachtig! God vergeeft je en nu ben jezelf aan zet. Je mag ook jezelf vergeven. Wat je gedaan hebt is dom, maar ook enigszins begrijpelijk. Je bent erin getrapt. Je bent ook slachtoffer van deze man en de situatie. Geef jezelf de ruimte om fouten te maken en opnieuw te beginnen.

Het is goed dat je met de 'webcam-man' geen contact meer hebt. Wanneer ik het lees, vind ik het (een beetje) bizar wat hij gedaan heeft. Hij maakt misbruik van jouw naïviteit. Als hij opnieuw contact legt, moet je resoluut zijn, er niet op in gaan en eventueel zelfs dreigen dat je zijn thuisfront inseint. Wat hij doet, kan echt niet en dat moet stoppen.

Ik zou jullie daarnaast willen adviseren om hulp te zoeken. We hebben in ons land allerlei mogelijkheden om mensen met problemen te helpen. Jullie hebben samen een probleem met seksualiteit. God heeft het zo bedoeld dat je daarvan mag genieten en wanneer dat niet lukt is het goed om daar wat aan te doen, maar dan wel binnen je huwelijk. Via je huisarts kan je een adressen en een verwijzing krijgen naar hulpverleners die je, waarschijnlijk via gesprekken, verder kunnen helpen. Maak daar gebruik van!

Jullie huwelijk is een geschenk van God. Soms krijg je dat bij wijze van spreken opnieuw. Je mag samen verder. Samen met God. Samen met mensen die je echt willen helpen.  Ik wens jullie daarin het Allerbeste toe.

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

1 reactie
dkw
Beste vragensteller,
Ja je mist inderdaad veel, maar dat los je alleen op door in te gaan op het antwoord door hulp te zoeken bij een seksuoloog, daar hoef je je niet voor te schamen want er zijn duizenden mensen die problemen hebben.