Gynaecologisch onderzoek

drs. N. Wolswinkel / 11 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 27 jaar en ben sinds een aantal maanden op consult bij een gynaecoloog omdat ik al sinds mijn 14e een heftige menstruatie heb en het steeds heftiger lijkt te worden. De klachten die bij mijn menstruatie horen zijn: veel bloedverlies (de eerst dagen ieder uur naar de wc), langdurig bloedverlies (de vorige keer ben ik vijf weken ongesteld geweest en het werd pas na vier weken wat minder), moeite met afvallen, vermoeidheid, altijd koud hebben en onregelmatige buikkrampen; vaak rechtsonder. Inmiddels heb ik al enkele keren bloed geprikt om uit te sluiten dat daar de oorzaak gevonden kan worden. Daar is nog steeds niets uitgekomen en ik ben nu op het punt aangekomen dat ik graag wil dat ze verder naar mijn lichaam kijken. Alleen ben ik heel bang voor een lichamelijk onderzoek bij de gynaecoloog omdat ik nog maagd ben en dat wil blijven totdat ik ooit, zo de Heere wil, mag trouwen. Ik begrijp goed dat dat bij zijn werk hoort en hij heeft dan ook, omdat ik nog maagd ben, tijdens de eerste consult niet een vaginale echo gemaakt. Zou hij niet een CT-scan kunnen maken om te kijken of er vleesbomen of gezwellen in mijn baarmoeder zitten? Ik weet namelijk niet of ik daarnaar mag vragen? Graag hoor ik van u.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraag is helder. Het lijkt me goed dit probleem aan de gynaecoloog voor te leggen, inclusief je aarzelingen bij het gynaecologisch onderzoek. De gynaecoloog kan ook het beste adviseren over alternatieve manieren van onderzoek.

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

gyneacoloog
11 reacties
dkw
Beste vragenstelster,

Als u maagd bent, heeft u dus nog nooit geslachtsgemeenschap gehad met een man.
Als er een onderzoek is geweest door een gynaecoloog heeft u toch nog steeds geen geslachtsgemeenschap gehad met een man, dus bent u nog steeds maagd?

Ik begrijp het probleem niet zo goed?
co2girl
@dkw: het kan zijn dat door inwendig onderzoek het maagdenvlies inscheurt.

@vraagsteller: ik heb zelf ook een inwendig onderzoek gehad toen ik nog maagd was, dit is zonder problemen verlopen. De gyneacoloog zal hier zeker begrip voor hebben als je dit aan hem vertelt!
Gerteke
Er bestaat niet zoiets als een maagdenvlies.
dkw
Maagdenvlies is inderdaad zeer omstreden of het wel of niet bestaat.
Maar misschien denk ik als man er iets nuchterder over, maagd betekend geen geslachtsgemeenschap, dat is niet afhankelijk van een paar druppels bloed of een onzichtbaar vliesje, en als zo'n onderzoek kan helpen om de klachten te verhelpen, gelijk doen!
Ik neem aan dat je je "maagdzijn" niet hoeft te bewijzen aan een eventuele toekomstige man of er bloed aan het laken zit, we leven toch niet in de woestijnlanden me dunkt.

Maagd ben je voor God en voor je eventuele toekomstige man, en dat hoef je echt niet ergens mee te bewijzen of zoiets.
anna30
Ik sluit me bij @dkw aan.
Je hebt een verkeerd beeld van wat maagd zijn eigenlijk is. Dat hangt of staat niet met het zogenaamde vliesje alleen!
Maagd zijn betekend: geen geslachtsgemeenschap hebben met een man.

Het zogenaamde richeltje dat kan inscheuren en het maagdenvlies genoemd wordt, kan al veel eerder stuk gaan door het gebruik van bv tampons. Ben je dan geen maagd meer in de ogen van de HEERE? Natuurlijk ben je dan nog maagd!
Je maagdelijkheid verlies je pas als je gemeenschap hebt, niet als een gyneacoloog een inwendig onderzoek doet en daarbij het zogenaamde maagdenvlies zou stukgaan.

Nog iets: sommige vrouwen hebben dat vliesje/richeltje niet eens, zijn ze dan als niet-maagd geboren? Onzin natuurlijk.
daarnaast gaat de gynaecoloog waarschijnlijk niet zo ver naar binnen dat het vliesje geraakt zou worden.
Ik verwacht dat een gynaecoloog je geen scan gaat geven om die reden. Een scan is zeer kostbaar en ook helemaal niet zo best voor je lichaam.
Als hij echt in je baarmoeder wil kijken gebeurd dat soms wel met een scan, maar vaker met een kijkoperatie is mijn ervaring.

succes, het is een goede stap om naar een specialist te gaan. Laat je niet weerhouden door je onzekerheid over je maagdelijkheid, dat is echt niet nodig.
Catherine
Vraagstelster: het maagd zijn heeft niets met lichamelijk onderzoek te maken. Zoals hierboven al is gezegd, het bestaan van een maagdenvlies is met allerlei geheimzinnige verhalen omhuld. Persoonlijk heb ik er helemaal niets van gemerkt.
En een inwendig onderzoek is altijd vervelend. Tenminste, dat vind ik en met mij vele vrouwen. Ongeacht of je nu maagd bent of niet. Een gynaecoloog moet er op toezien dat je je psychisch ook veilig voelt bij hem/haar. Misschien kun je een vrouwelijke arts kiezen, wellicht voel je je daar beter bij. Kan ik me nl heel goed voorstellen!
M71
Bij ons (poli gynaecologie) zou je een afspraak krijgen waarbij er een echo gemaakt wordt waarbij er wat gel naar binnen wordt gebracht zodat ze tijdens het maken van een echo goed kunnen zien wat de oorzaak hiervan is. Als patiënten bellen met deze klachten zoals je beschreef mogen wij geen andere afspraak maken dan wat ik zojuist noemde. Alleen dan kunnen ze tot een juiste diagnose komen. Dit wordt bij iedereen gedaan, ongeacht of men maagd is of niet. Het is voor iedereen wat vervelend, kan ook iets pijnlijk zijn, daarom wordt aangeraden de avond ervoor 2 naproxen in te nemen, 2 uur voor de afspraak ook. Er is een gynaecoloog bij en een echoscopist, men houdt altijd rekening met gespannen patiënten, vertel waarom je angstig bent, er wordt echt wel naar je geluisterd en rekening met je gehouden.
Succes!
vlokje
Het lijkt me dat je lichamelijke klachten wel dermate zijn dat je het voorrang mag geven aan je bezwaar om hierdoor ontmaagd te worden. Je gezondheid is je verantwoording nummer 1.
Gezien je extreme menstruaties lijkt het me ook heel waarschijnlijk dat je eventuele maagdenvlies (heel theoretisch idd) hierdoor ook al lang niet meer intact is.
Maak het jezelf niet onnodig zwaar door zoveel gewicht hieraan te geven, en blijf nuchter.
dkw
Vlokje, hierdoor word je niet ontmaagd hoor, dat word je alleen door geslachtsgemeenschap.
moedervan2
Als de vragenstelster tampons gebruikt dan is het maagdenvlies (als het al bestaat) ook al gescheurd, dus dan is dat probleem ook al opgelost.
Als er een inwendige echo wordt gemaakt wordt er altijd veel glijmiddel gebruikt en het doet totaal geen pijn. Het apparaat (een dunne staaf met een knopje) wordt helemaal naar binnengebracht naar de baarmoedermond, dus de opmerking dat die niet ver naar binnen zou gaan is onjuist. Ik heb zelf meerdere inwendige echo's gehad dus heb ervaring.
Zie er niet tegenop. Het doet geen pijn en ik vond het zelfs niet eens ongemakkelijk. Zij weten echt hoe ze het moeten doen en zien elke dag vagina's... is gewoon geworden voor hen. Ontspan dus en laat het gebeuren. Het is vervelend om even met je benen wijd te liggen maar bedenk op dat moment gewoon: hij/zij vindt het de normaalste zaak van de wereld en zit echt niet te staren en te turen naar mijn vagina. Trouwens, ze staren vooral op het scherm en zijn alleen gericht op je geslachtsdelen als ze het apparaat naar binnen brengen.

Succes!
moedervan2
O, ja... als je een vaginaal onderzoek hebt gehad ben je echt niet ontmaagd hoor. De eerste keer gemeenschap met een man dat is je ontmaagding. Een onderzoek is soms nou eenmaal nodig en ik geloof ook niet dat God het zo ziet dat je geen vaginale echo zou mogen als je nog maagd bent. Dat zou betekenen dat iedere maagd geen onderzoek zou mogen ondergaan wat gevaar voor hun gezondheid zou kunnen betekenen.