Het Bloed te kennen

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

01-10-2001, 00:00

Vraag

Wat wordt bedoeld met de uitdrukking: de dwaasheid der prediking? En wat betekent: het Bloed te kennen? Vaak hoor ik deze uitdrukking dat kinderen van de Heere het bloed kennen, maar ik weet niet wat daarmee bedoeld wordt.


Antwoord

De dwaasheid der prediking wordt door de apostel gebruikt: het is de joden een ergernis en de Grieken een dwaasheid. Dat wil zeggen, dat de inhoud van de prediking altijd is "Jezus Christus en Dien gekruisigd". En als we met het verstand daarover nadenken, dat één Mens voor velen zichzelf gegeven heeft, dan is het dwaasheid. Vandaar dat in onze dagen weer vele theologen opstaan om die dwaasheid menen aan te kunnen tonen en zeggen dat we niet zalig worden door een gekruisigde Christus, maar dat Hij slechts een voorbeeld is. Maar nu leert Gods Woord, dat de HEERE door de dwaasheid van die prediking (over de gekruisigde en opgestane Christus) toch mensen zalig maakt.

Het bloed te kennen wil niet anders zeggen, dan dat je in je leven bent gaan kennen, in je hart bent gaan beleven, dat de Heere Jezus Zijn bloed gestort heeft om jouw zonden weg te wassen en jouw schuld te betalen. Dan gaat het niet om een algemene vaststelling, dat Christus op Golgotha gestorven is, maar dat Hij ook voor jou persoonlijk dat gedaan heeft. Dan ken je Zijn werk, dan ken jij Zijn Bloed. Dan is er een andere uitdrukking die zegt: verzoening door voldoening. Dat is Zijn bloed kennen. Dan komt tegelijkertijd de vraag naar jou en mij toe: kennen wij Hem als onze Zaligmaker? Anders gezegd: kennen wij Zijn bloed?

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

tale Kanaäns
Dit artikel is beantwoord door

Ds. N.P.J. Kleiberg

  • Geboortedatum:
    03-05-1945
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Achterberg
  • Status:
    Actief
78 artikelen
Ds. N.P.J. Kleiberg

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Hoe kan ik kort maar duidelijk aan iemand die niks van het christelijk geloof af weet (en dus ook niet van de Drie Formulieren) uitleggen waar de Hersteld Hervormde Kerk in gelooft? Wat is het verschi...
3 reacties
30-11-2011
Sinds kort ben ik bekeerd en gered door de Heer en sindsdien heb ik heel veel wonderen en tekens mogen aanschouwen. Alles in mijn leven begint sinds deze hergeboorte langzaam een plekje te krijgen. An...
2 reacties
30-11-2018
Na veel open en eerlijke gesprekken blijkt seksualiteit voor mijn man zijn grootste behoefte te zijn. Ik wist dat het belangrijk voor hem was, maar ik wist nog niet dat hij er weer helemaal opnieuw ve...
4 reacties
30-11-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering