Het Bloed te kennen

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Wat wordt bedoeld met de uitdrukking: de dwaasheid der prediking? En wat betekent: het Bloed te kennen? Vaak hoor ik deze uitdrukking dat kinderen van de Heere het bloed kennen, maar ik weet niet wat daarmee bedoeld wordt.

Antwoord

De dwaasheid der prediking wordt door de apostel gebruikt: het is de joden een ergernis en de Grieken een dwaasheid. Dat wil zeggen, dat de inhoud van de prediking altijd is "Jezus Christus en Dien gekruisigd". En als we met het verstand daarover nadenken, dat één Mens voor velen zichzelf gegeven heeft, dan is het dwaasheid. Vandaar dat in onze dagen weer vele theologen opstaan om die dwaasheid menen aan te kunnen tonen en zeggen dat we niet zalig worden door een gekruisigde Christus, maar dat Hij slechts een voorbeeld is. Maar nu leert Gods Woord, dat de HEERE door de dwaasheid van die prediking (over de gekruisigde en opgestane Christus) toch mensen zalig maakt.

Het bloed te kennen wil niet anders zeggen, dan dat je in je leven bent gaan kennen, in je hart bent gaan beleven, dat de Heere Jezus Zijn bloed gestort heeft om jouw zonden weg te wassen en jouw schuld te betalen. Dan gaat het niet om een algemene vaststelling, dat Christus op Golgotha gestorven is, maar dat Hij ook voor jou persoonlijk dat gedaan heeft. Dan ken je Zijn werk, dan ken jij Zijn Bloed. Dan is er een andere uitdrukking die zegt: verzoening door voldoening. Dat is Zijn bloed kennen. Dan komt tegelijkertijd de vraag naar jou en mij toe: kennen wij Hem als onze Zaligmaker? Anders gezegd: kennen wij Zijn bloed?

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

tale Kanaäns