Wortelkanaalbehandeling

drs. G.H. Hoek / 1 reactie

Vraag

Het is nu bijna schering en inslag dat ik na een restauratie van een kies (1 of 2 vlaksvulling) een tweetal weken later weer bij de tandarts zit voor een wortelkanaalbehandeling aan deze behandelde kies. Aangezien mijn tandarts een "ouwe rot" in het vak is en met een noodgang de gaatjes gevuld heeft, vraag ik mij inmiddels af: veroorzaakt het ruig vullen van kiezen een wortelpuntontsteking?

Antwoord

Het is mogelijk dat een onzorgvuldige boor of vultechniek onnodig afsterven van de tandzenuw veroorzaakt en zodoende wortelkanaalbehandelingen. Ik acht het echter waarschijnlijker dat uw gebit inmiddels een uitgebreide behandelgeschiedenis kent en de vullingen nu bij het opnieuw vullen een zekere diepte bereiken waardoor de tandzenuw reageert. Uitboren en vullen van tanden of kiezen beschadigt de tand of kies en wanneer een tand of kies al een aantal malen eerder is gevuld is uiteindelijk de maat vol en ontsteekt de zenuw of sterft af.

Bij twijfel of de wortelkanaalbehandelingen het gevolg zijn van de uitgebreidheid van de gaatjes of de techniek van de tandarts adviseer ik een second opinion. Daarvoor is het verstandig de foto’s op te vragen die zijn gemaakt voorafgaand aan het vullen.

Met vriendelijke groet,
Drs. G. H. Hoek, tandarts

Lees meer artikelen over:

tandarts
1 reactie
QuadCoreInside
Ik had een keer een vulling in een kies die er de hele tijd uit viel. Toen ik hiervoor naar de tandarts ging, dacht ik dat hij hem er even uit zou wippen, het gat schoonmaken en vullen. Maar nee, hij pakte ongeveer de grofste boor die hij had en freesde de vulling helemaal weg. Alsof er een aardbeving in mijn hoofd plaatsvond.
En ja, drie dagen later zat ik weer in de stoel voor een wortelkanaalbehandeling. Ben je zo even 500 euro kwijt. Pfft. Was volgens mij niet helemaal nodig geweest.