Onbekeerd bidden

Ds. B. de Romph / 3 reacties

Vraag

Je bent bekeerd of je bent onbekeerd. Er zit niets tussen. Als je onbekeerd bent heb je in principe een afkeer van God. Hoe kan het dan zijn dat er in vergaderingen/op scholen e.d. onbekeerde mensen in gebed voorgaan (terwijl zij eigenlijk niet van God houden; want er zoekt niemand uit zichzelf God, zelfs niet één). Soms heb ik het gevoel dat we met elkaar een cultuurtje in stand moeten houden en dat dit niet bespreekbaar is. Je kunt toch niet een beetje bekeerd zijn? Hoe doen al die mensen dat? Wat wordt er vanuit God van mij verwacht als onbekeerde naar mijn medekerkmensen? Schijnheiligheid?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik heb het gevoel dat dit niet alleen maar een theoretische vraag is, maar dat je er zelf mee zit. Je bent misschien onderwijzer of je moet wel eens voorgaan in gebed, maar je vraag je af: mag ik dat eigenlijk wel doen?

Ik ben nog onbekeerd en hoe kun je oprecht tot de Heere bidden als je Hem niet liefhebt maar haat. Van nature zijn we toch haters van God en haters van onze naaste. Niet openlijk natuurlijk, maar wel diep in je hart.

Nu is het een bevel van de Heere: "bidt zonder ophouden" en "de Heere wil er de huize Jakobs om gebeden zijn", en op vele andere plaatsen in de Schrift. Dat zegt de Heere niet alleen tot bekeerde mensen. Tot heel het volk Israel zei Hij dat. We worden allen, bekeerd en onbekeerd, geroepen om tot God te bidden. En je kunt alleen maar Gode welbehagelijk bidden, wanneer je dat met je hart doet. De Heere ziet het hart aan. Hij zegt van Zijn volk Israel: "zij naderen met de lippen tot Mij, maar hun hart blijft verre van Mij." De Heere walgt van zulke uiterlijke gebeden. En toch moeten we bidden. Daar ligt nu de spanning. Je moet bidden en je kan niet bidden. Je kunt alleen maar met een waarachtig geloof tot God gaan en je hebt geen geloof. Je bidt met je lippen maar niet met je hart. Je kunt alleen maar bidden als je de Heere liefhebt, maar je haat de Heere omdat je nog onbekeerd bent. En dat is erg.

Dan kun je twee dingen doen. Je kunt zeggen: ik kan niet bidden en daarom houd ik er maar mee op. Dan kan ik ook de Heere geen verdriet meer aandoen. Maar dat kan je ook in de nood brengen. Het kan je ook tot de Heere uitdrijven en zeggen tegen de Heere: Heere, nu word ik geroepen om te bidden en ik kan niet bidden zoals U dat van mij vraagt. Bekeer me toch! Wilt U mij dat geloof geven dat ik nodig heb om tot U te bidden. Vouw maar je handen en zeg het de Heere maar, dat je niet kunt bidden. En als je het niet anders kunt dan met je mond, doe het dan maar met je mond en vraag of de Heere het geven wil dat je het met je hart mag doen. Niemand bidt van nature met een gelovig hart, maar daar mag je ook om vragen. Zo wil de Heere je al biddende bidden leren. De Heere doet het. Hij zegt: "Op uw noodgeschrei doe Ik grote wonderen."

Hartelijke groeten,
Ds. B. de Romph

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Noordeloos
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. de Romph is op 24 juli 2019 overleden.

Tags in dit artikel:

biddenonbekeerd
3 reacties
MUS
Volgens mij is het een veronderstelling dat 'onbekeerde mensen voorgaan in gebed'. Ik zou het ze in ieder geval vragen als je een gevoel van 'schijnheiligheid' bekruipt. Of geven ze zich uit voor 'onbekeerd'?
Een beetje moeite heb ik wel met de (lijdelijke) term 'onbekeerde mensen'. Je ziet het terecht zwart - wit, je hebt mensen die zich niet willen bekeren en mensen die zich bekeerd hebben. Natuurlijk werkt God de wedergeboorte, maar er zit niets tussen...

Een ongered mens mag natuurlijk bidden, dat is het begin van zijn redding! Hievan staan vele voorbeelden in de Bijbel. Daarna zullen nog vele gelovige gebeden volgen! Zorg in ieder geval dat jij niet bij de huichelaars hoort!
dijna61
Beste vraagsteller, je zegt: Er zijn maar 2 mogelijkheden. Je gelooft of je gelooft niet en daarin heb je gelijk. Maar als je niet gelooft heb je dan een afkeer van God? Dat kan, maar hoeft helemaal niet.
Geloven is een proces en dat is het altijd.
Als ik jouw laatste zin goed lees. Dan zit je wel in de kerk , maar je gelooft er eigenlijk niks van.
Wat God de Heer van jou wil is geloof, volledig vertrouwen op Hem. Durf jij dat? Je leven uit handen geven?
wk156
Ik denk dat ook bekeerde mensen wel eens het idee hebben dat ze niet kunnen bidden.