Man heeft weinig behoefte

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 15 reacties

Vraag

Mijn man en ik hebben in ons huwelijk een groot verschil in behoefte aan gemeenschap. Hij wil bijna niet en ik (vrouw) zou vaker waarderen. We zijn drie jaar getrouwd. Regelmatig praten we hierover, maar de situatie verandert niet. Het volgende heb ik hem in een paar gesprekken gevraagd: "Bevredig je jezelf? Bekijk je porno? Zijn er andere vrouwen die je aandacht trekken zodat je minder naar me omkijkt? Voel je je niet fit/moe? Doe ik iets verkeerd zodat je gemeenschap onprettig vindt?" Alle antwoorden worden met "nee" beantwoord. Gemeenschap geeft mij als vrouw een extra gevoel van verbondenheid/eenheid, waardoor ik soms nog een hele dag positief kan zijn bij bijvoorbeeld tegenslagen. Oftewel: Het beïnvloedt me vaak ten goede. Meestal 'sloof' ik me daardoor wat extra voor mijn man de dag(en) erna. Kern van de vraag is: hoe krijgen we deze behoeften wat meer gelijk? Aanvullend: Het hebben van gemeenschap kost voor mijn man weinig moeite. Er is dus geen erectiestoornis o.i.d. Heeft u tips?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Verschil in behoefte bij het vrijen is één van de meest voorkomende klachten op het gebied van seksuele problematiek. Ik gebruik het woord problematiek, maar in feite is het natuurlijk heel normaal dat er een verschil in behoefte is. Je bent immers verschillend en op veel gebieden in het huwelijk zul je een verschillende behoefte hebben, denk maar aan eten, slapen, vakantie houden. Het behoefteverschil bij vrijen wordt als een probleem ervaren als de behoefte van man en vrouw erg ver uit elkaar liggen en er geen overeenstemming kan worden gevonden op dit gebied.

Uit je vraag blijkt dat de waarde die jij aan het hebben van gemeenschap ontleent, groot is. Je ervaart eenheid en verbondenheid, het geeft je een positieve boost. Uit je vraag blijkt ook dat het niet gemakkelijk is te achterhalen wat de reden is dat je man bijna geen behoefte lijkt te hebben aan gemeenschap. Er kunnen heel veel oorzaken zijn. Zonder duidelijk te krijgen wat je man belemmert en wat voor hem de waarde is van gemeenschap is het niet goed mogelijk tips te geven. Ook komt bij mij de vraag dan wat maakt dat jouw behoefte zoveel groter is, zijn er geen andere dingen die je man je wel kan geven en waaruit jij positieve gevoelens krijgt?

Wat nog wel eens gebeurt is dat als er in een huwelijk zo'n groot verschil in behoefte is, de één steeds meer de neiging heeft om te 'pushen' en de ander zich juist steeds meer terugtrekt.

Als jullie er samen niet goed uitkomen, kunnen een paar gesprekken bij een psycholoog/seksuoloog jullie helpen helder te krijgen waarom het verschil in behoefte zo groot is en hoe jullie die behoefte meer op elkaar af kunnen stemmen.

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

libidoseksualiteit in het huwelijk
15 reacties
QuadCoreInside
Een man die weinig behoefte heeft? Kan natuurlijk, maar het lijkt me vergezocht.
Als ik stiekem porno zou kijken, zou ik dat ook ontkennen natuurlijk.
Tante Pollewop
Is uw man niet gewoon homo?
Ik kan me voorstellen dat je dan ook niet zoveel behoefte hebt.
lia78
Wàt een belachelijke reacties QCI en TP! Er zijn echt wel mannen met minder sexuele behoefte dan andere mannen, nèt zoals er vrouwen zijn met een hoog libido, i.t.t. wat er in de boekjes en verhalen gezegd word dat een man altijd meer behoefte heeft dan een vrouw. probeer het alsjeblieft bespreekbaar te houden, vraagstelster, want als 1 van de 2 het gesprek afhoudt, is het eind helemaal zoek.
Catherine
Tijdens mijn zwangerschappen en b.v. periodes was ik degene met heel weinig zin en behoefte. Momenteel zit mijn man in zo'n periode. Dat respecteer ik. De kwantiteit is sterk gedaald, maar de kwaliteit niet.
Ik merk dat er een bepaald beeld heerst wat 'normaal" zou moeten zijn. Mensen zullen daar ook best wel om jokken denk ik. Maar de echte waarheid zal wel in het midden liggen. Er is geen normale frequente, soms is het geven, soms is het nemen. Hier kunnen veel oorzaken aan ten grondslag liggen en om nu meteen te vragen of de man homo is, vind ik heel ver gaan!
QuadCoreInside
@Catherine:
Haha als mijn vrouw haar periodes heeft, heb ik ook heel weinig zin en behoefte hoor :-D
QuadCoreInside
@Catherine:
Haha als mijn vrouw haar periodes heeft, heb ik ook heel weinig zin en behoefte hoor :-D
BM2
@QuadCoreInside: Catherine schrijft over haar "b.v. periodes": daarmee bedoelt ze waarschijnlijk de periode dat ze borstvoeding gaf...
QuadCoreInside
@MB2:
O haha ik las het als 'bijvoorbeeld'.

@Catherine:
Tante Pollewop is zelf homo, vandaar...
anna30
QC: wat een rare reactie! Er zijn zoveel mannen met een laag libido zonder enige reden! Waarom zou hij dan gelijk porno moeten kijken??? Raar hoor!

TP: ook een rare reactie: is uw man niet gewoon homo....

Vraagstelster: het is lastig en dat weet ik uit eigen ervaring. Mijn man heeft periodes dat hij een lager libido heeft dan mij. Dat is niet altijd fijn. Voor hem hoeft het dan soms weken lang niet terwijl ik wel behoefte heb aan intimiteit.
Belangrijk is dat je er met elkaar over praat, zonder daar verlegen om te worden. Stel open vragen aan je man: waarom heb je zo weinig zin, weet je dat? Als hij het weet is het zaak dat hij het uitspreekt. Weet hij het niet dan kun je voorstellen om samen eens bij een deskundige te gaan praten.

Je kunt ook aan je man vragen of hij jou soms meer tegemoet wil komen als hij een periode geen zin heeft. Dat kan betekenen: intiem knuffelen of jou bevredigen zonder de daad zelf, zodat je een soort middenweg vind daarin.

Zoals er vrouwen zijn met minder behoefte, zo zijn er ook mannen.
Tante Pollewop
Zo raar is mijn reactie niet hoor.
Je zult ze de kost moeten geven, de homo's die getrouwd zijn met een vrouw.

Daarnaast zeg ik niet dat het zo is, ik vraag het alleen maar.
vlokje
Als je man het zelf niet als een probleem ervaart, dan denk ik dat praten erover voor hem onnodig en belastend is. Het lijkt alsof je hem in de gesprekken nogal onder vuur hebt genomen, en er klinkt ook wantrouwen in door. Dat is niet de allerbeste gesprekshouding om het open te gooien.
Als je man zichzelf ook zou bevredigen moet jij hem daar dan als schooljuf voor op het matje roepen? Mannen zijn toch een tikkie anders dan vrouwen. Vrouwen zien dit misschien snel als ''ontrouw", maar mannen zien dit zelf vaak anders (dacht ik zo. mannen onder ons mogen het aangeven als het anders is) Mannen hebben soms lichamelijk veel sterkere impulsen, ik heb hier niet direct 'ontrouw' gedachten bij.

Het is voor jou een probleem, dat is duidelijk.
Misschien kun je eerst zelf alleen een gesprek bij een seksuoloog aanvragen, zonder je man. Hij zal zich waarschijnlijk 'schuldig' of onzeker voelen, als je het samen bij een deskundig persoon eens allemaal haarfijn wilt gaan vertellen hoe weinig interesse hij voor je heeft.
Mogelijk hebben zij eerst goede tips voor jou om van jou kant het beste te doen in deze situatie.
Blijf er niet meer tobben zou ik zeggen. Misschien zit hem iets heel anders dwars, wat hij nog nooit verteld heeft. Zelfs partners vertellen niet altijd alles aan elkaar. Angst voor onbegrip, verwijdering enz. kunnen allemaal belemmeringen zijn.
katlheen
@vlokje: mannen zien dat inderdaad anders, dat zelfbevredigingsverhaal. Mannen voelen zich daar niet snel schuldig om, en het is zeker geen teken dat een man niets meer met zijn vrouw wil. Wees blij, vaak heeft de man meer zin dan zijn vrouw, en hij bevredigt die behoefte op die manier, zonder dus aan zijn relatie of liefde voor zijn vrouw te twijfelen. Mannen kunnen seks ook veel meer loskoppelen van allerlei relationele zaken, dan vrouwen.

Ik zou het wel raar vinden als de man in deze kwestie wel aan zelfbevrediging doet, en zijn vrouw te weinig bevredigt. Als hij zijn vrouw optimaal voorziet en dan nog behoefte heeft, is het een ander verhaal, dan doet hij zijn vrouw niet tekort.
QuadCoreInside
Even voor de duidelijkheid: ik heb niet gezegd dat de beste man porno kijkt, maar: misschien, eventueel, stel dat hij dat wel doet, vind ik het niet vreemd dat hij dat zou ontkennen. (Hetzelfde geldt uiteraard voor zelfbevrediging en het hebben van een minnares)
waldboy
@TP: nee zo raar is je reactie niet.

Maar ons denken is zo "heterosexueel" gericht dat dergelijke mogelijkeheden niet aan de orde komen, en we willen er ook niet met geconfronteerd worden.
Ik doe niets af aan de vragen die vragenstelster aan haar man heeft gesteld, maar de vragen: heb je een vriend?, ben je homo of bi?, bezoek je ontmoetingsplaatsen?, kunnen in een dergelijk geval ook nuttig zijn.
Tante Pollewop
Ik denk dat volstaan kan worden met de vraag of iemand homo is.
Bij de vragen die volgen neigt het al gauw naar stereotype vooronderstellingen.

Maar dit wordt nu wel erg hypothetisch...

Over het algemeen zou er niet zo moeilijk over gedaan moeten worden dat iemand homo zou kunnen zijn.