Niet klaarkomen

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn nu een half jaartje getrouwd. We hebben een hele goede relatie, hebben veel vertrouwen in elkaar en hebben samen veel fijne seks. Een punt dat mij zorgen baart is dat ik niet klaar kom, tenminste naar mijn gevoel niet. Ik heb wel eens gelezen dat als je klaarkomt, dat je dat ook zeker weet! Ik moet me overgeven met de gedachten: nu wil ik klaar komen en dan doe ik net alsof ik klaar kom... wat is dit en hoe komt dit? Verder heeft mijn man allemaal bultjes (heel klein) op zijn scrotum. Wat kan dit zijn?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Om te beginnen wil ik je geruststellen: je bent geen uitzondering als je geen orgasme ervaart! Ongeveer 30 tot 45 procent van de vrouwen heeft geen orgasme bij het vrijen. Het is voor vrouwen in het algemeen minder belangrijk om klaar te komen dan voor mannen: slechts één op de vijf vrouwen vindt klaarkomen de belangrijkste vorm van seksuele bevrediging.

Hoe kun je de kans op een orgasme vergroten? Er zijn best veel factoren, die hierbij een rol spelen. Om te beginnen is een belangrijke factor, dat je de controle moet kunnen loslaten: het lukt pas als je je volledig durft laten gaan. Een orgasme ontstaat namelijk pas als je je volledig durft over te geven aan je ervaring van intense opwinding. Het betekent ook dat het averechts werkt als je denkt: nu moet ik klaarkomen. Het beste is om met een ander doel te gaan vrijen, namelijk het samen gezellig en fijn hebben, zonder verdere hoge verwachtingen; het genieten van het elkaar strelen en opwinden en van je eigen lustgevoelens. Probeer daarbij gemeenschap zo lang mogelijk uit te stellen, dan loopt de opwinding sterk op.

Veel vrouwen zijn vooral gericht op het stimuleren van de opwinding bij hun man. Vrouwen hebben nu eenmaal vaak geleerd er voor de ander te moeten zijn. Maar het vrijen bestaat zowel uit de gezamenlijke beleving van opwinding als uit het voelen van wat er in het eigen lichaam gebeurt. Dit onderscheid wordt ook wel omschreven als interactiefase (het sámen beleven) en solofase (de beleving van eígen opwindingsgevoelens). Het voelt voor een vrouw aanvankelijk vaak egoïstisch als ze tijdens het vrijen ook momenten alleen op haar eigen lustgevoelens let. Als het haar gaat lukken om afwisselend te letten op haar eigen lijf en op de opwinding van de ander, geeft dat de meeste kans, dat de eigen opwindingsgevoelens toenemen.

Ook als op de hiervoor genoemde aspecten wordt gelet bij het vrijen, kan het nog voorkomen, dat een orgasme uitblijft. Veel vrouwen hebben het nodig, dat ze heel direct worden gestimuleerd, bijvoorbeeld met de hand. Dit laatste kun je nog als optie bewaren als de andere genoemde aspecten niets nieuws opleveren.

Houd er rekening mee, dat intimiteit moet groeien. Ga er van uit, dat het tijd kost om samen verder te ontwikkelen op het gebied van seksuele intimiteit. Trek er gerust een paar jaar voor uit!

Wat betreft de bultjes op het scrotum: het doet mij denken aan een allergische reactie of een infectie. Mijn advies is, dat je man hiervoor de huisarts consulteert.

Betsy Westeneng, psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos