Als volwassene laten dopen en mijn kinderen

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ik wil me als volwassene laten dopen in de kerk van mijn meisje, maar in het doopformulier staat dat je eerst wederom geboren moet zijn. Maar zonder zelf gedoopt te zijn, kan ik mijn kinderen niet dopen. Kan iemand mij hierover duidelijkheid geven?

Antwoord

De vraag luidt: ik wil me als volwassen dopen in de kerk van mijn meisje. Meteen komt hier de vraag van de volwassendoop om de hoek kijken. Als ik de vraag goed begrijp ben je niet gedoopt. Dan ligt het anders.

De doop van volwassenen die reeds gedoopt zijn kom ik in de Bijbel niet tegen. Maar tegen de doop van volwassenen die niet gedoopt zijn is op Bijbelse gronden geen bezwaar.

Je vraag luidt of je bekeerd moet zijn om gedoopt te zijn. Dan zou de doop van je bekering afhangen en zouden we zo kunnen uitmaken of we ons wel zullen laten dopen. Dit is onbijbels. De bijbel leert dat de doop een instelling van de Heere is. En alleen daarom al zijn we verplicht ons te laten dopen, omdat de Heere het vraagt en omdat de Heere recht op ons leven heeft. In de doop erkennen we dit. Je (bewust) niet laten dopen is de Heere het recht op je leven ontzeggen. Dat mag nooit.

Wel is het zo dat de doop om bekering vraagt. De doop op zich maakt ons niet zalig, alleen het geschonken geloof in de Heere Jezus Christus. Maar in het geloof wordt ook de rijkdom en de waarde van de doop beseft.

Terecht wordt in de vraag gesteld of we ons kind kunnen laten dopen als we niet gedoopt zijn. Hoe kunnen we voor ons kind de doop verlangen als we die zelf niet hebben. Kunnen we iets voor een ander begeren wat we zelf niet (willen) hebben? Hoe kunnen we bovendien als ouders antwoord geven op de doopvragen?

Daarom: laat je in de eerste plaats dopen omdat de Heere het vraagt. Doe het biddend en vraag of de Heere, ook in de doop het geloof wil geven. De Heere is niet van ons afhankelijk, ook niet ten aanzien van de doop, maar we zijn van Hem afhankelijk. Daarom: laat je (biddend) dopen. De vraag in dit alles is of we zonder de Heere kunnen. De doop vraagt om de belijdenis van psalm 121: Ik hef mijn ogen op naar de hemel, vanwaar mijn hulp komen zal.

Gods zegen toegewenst!

Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

kinderdoopvolwassendoop