Geestelijke duisternis in kerkverband

Ds. G.A. van den Brink / 2 reacties

Vraag

Aan een HHK-dominee. Ik ben een jonge getrouwde vrouw met kinderen. Mijn man en ik verkeren in nood. Wij zijn lid van de Ger. Gem. en ervaren een grote geestelijke duisternis in dit kerkverband. Wij horen zo weinig Christus gepredikt. Mijn man komt uit een 'linkse' gemeente (sorry voor die term, maar dan is het duidelijker) en ik uit een zeer 'rechtse'. Na ons huwelijk zijn we gaan kerken in een 'midden/rechtse' gemeente. Na een paar jaar waarin wij erg ons best hebben gedaan om ons steentje bij te dragen aan het gemeente-zijn, maar ook om in het gebed te vragen om contact met geestelijke verwanten, voelen wij ons steeds minder verbonden met onze gemeente. Ik heb veel contacten binnen de gemeente en praat ook regelmatig met Avondmaalgangers. Nog nooit heeft een van hen verteld hoe groot en rijk het wonder in hun leven is, zelfs niet als ik het gesprek daarop bracht. Ook andere contacten binnen de gemeente hebben niets te maken met het zijn als "broeders en zusters in de genade." Ik luister via internet naar veel preken binnen de Ger. Gem. en ik voel me bedroefd. Ik mis het levende geloof, de rijkdom, de waarheid die je zal bevrijden enz. Jaren geleden is de Heere, dwars door de duisternis die ik ervaarde in de kerk heen, in mijn leven begonnen. Door persoonlijke omstandigheden is dit geloof jaren lang aangevochten en beproefd. Dan weer was de Heere heel dicht bij en dan was Hij weer zo onbereikbaar. Door een preek heeft de Heere mij uiteindelijk van een occulte last bevrijd, waardoor ik Hem opnieuw mocht vinden in mijn leven. Maar naarmate ik meer gingen zoeken, ging luisteren, ging praten, liep ik tegen zoveel weerstand op. Ik heb niet het 'uiterlijk' van een gemiddelde Avondsmaalganger. Ik zou mijn geloof (hoe klein het nu nog is) ook niet durven belijden in het midden van de gemeente, omdat ik altijd heb geleerd dat je Gods kinderen niet tot aanstoot mag zijn en dat je Gods kinderen niet mag bedroeven. Maar bepaalde uiterlijke dresscodes zijn ook maar door mensen gemaakt, alleen leggen ze wel erg veel beslag op mij omdat ik niet geloof in de standenleer en de daarbij behorende uiterlijkheden (niet alleen in kleding). Hoe meer ik lees in mijn aantekeningen van de belijdeniscatechisatie, hoe meer ik me losgemaakt voel van de Ger. Gem. Ik durf mijn kinderen hier niet te laten opgroeien. Ik weet niet of ik het aankan om ze hier groot te laten worden als er zo weinig over de rijkdom en de blijdschap van het geloof wordt gesproken. Ik wil niet dat mijn kinderen bang zijn dat ze niet tot Jezus kunnen komen, omdat ze niet aan een bepaald criterium kunnen voldoen en dat ze niet tot Hem kunnen komen omdat er überhaupt niet gepreekt wordt hoe dat dan wel kan. Maar waar dan naar toe? Wij zijn ook maar een afscheiding van de vaderlandse kerk, maar de vaderlandse kerk, bestaat die nog wel? Wij wonen dichtbij een HHK-gemeente waar wij ons wat gemeente betreft graag bij aan zouden willen sluiten. Maar bovenal willen wij kerken in een gemeente waar veel levende lidmaten van Christus te vinden zijn, want de kerk is een inzetting van de Heilige Geest waar als het goed is (alleen) levende lidmaten zijn. Wij vinden het heel moeilijk om te zoeken naar de verschillen die er tussen beide kerkverbanden liggen. We willen enkel en alleen de weg van de Heere gaan. En zolang het voor ons nog niet duidelijk is waar Hij wil dat wij zullen gaan kerken, blijven wij hier ter plaatse. Wel willen we naast de eigen kerkdiensten, ook andere kerkdiensten bezoeken om hopelijk meer duidelijkheid en zicht op onze nood te krijgen. Hoe weet je of het Gods goedkeuring wegdraagt welke weg je zult gaan?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je stelt een cluster van vragen en de nauwe relatie tussen al die vragen geven je een gevoel van grote verwarring. Tegelijk merk ik dat sommige zaken duidelijk voor je zijn geworden en dat je daarin een diepe overtuigdheid ervaart. Dat beide zaken er tegelijk zijn, lijkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. Het geeft echter aan dat je soms helder beseft welke beslissing je moet nemen, terwijl dat toch heel zwaar is. Het is heel duidelijk uit je mail, dat jullie weg willen uit jullie huidige kerkverband. Hieronder neem ik dat gegeven als uitgangspunt. Er zijn eigen nog twee aarzelingen: a. Krijgen wij wel Gods goedkeuring als wij weggaan? b. Waarheen zouden wij moeten gaan?

Laat ik over beide vragen iets zeggen.

a. Krijgen wij wel Gods goedkeuring als wij weggaan? Voor een antwoord op deze vraag is heel belangrijk dat je onderscheid maakt tussen Gods verborgen en geopenbaarde wil. Wij moeten voor onze beslissingen ons richten op Gods geopenbaarde wil (Deut. 29:29; Ps. 119:105). Als wij daaraan ongehoorzaam zijn, dan ontvangen wij Zijn goedkeuring niet. Als wij die wel gehoorzaam zijn, dan hebben wij Zijn goedkeuring over onze weg. Je moet dus de vraag stellen wat Gods geopenbaarde wil is. Wat heeft Hij gezegd over de inhoud van de prediking? Rom. 1:16 en 1 Kor. 2:2. Wat heeft Hij gezegd over het karakter van de kerk? Hand. 2:42. Wat heeft Hij geopenbaard over de werking van de Heilige Geest? Rom. 8:15. Welke verantwoordelijkheid hebben ouders voor hun kinderen? Ps. 22:11, en opnieuw Deut. 29:29. Laat de geopenbaarde wil van God beslissend zijn voor jullie keuzes. En dan mag je er zeker van zijn dat jullie weg de goedkeuring van de Heere heeft. Ken Hem in al je wegen, en Hij zal je paden recht maken (Spr. 3:6).

b. Waarheen zouden wij moeten gaan? Hier geldt hetzelfde: Gods geopenbaarde wil is beslissend – niet de vraag of iets wel of niet de vaderlandse kerk is. Natuurlijk staan er in de Bijbel geen namen van kerkverbanden genoemd. Daarom zul je in wijsheid, afhankelijkheid en vertrouwen op Gods hulp hierin je weg moeten gaan. God schakelt, als we belangrijke en ingrijpende beslissingen moeten maken, ons verstand niet uit, maar in. Zie ook het antwoord op een andere vraag op refoweb.

Als jullie inderdaad weggaan, dan is het goed om rustig, eerlijk en transparant aan de huidige kerkenraad en aan gemeenteleden duidelijk te maken waarom je gaat. Maar dat spreekt eigenlijk voor zich. Ik neem aan dat je over je zorgen reeds met je kerkenraad gesproken hebt.

Van harte Gods zegen toegewenst (Jes. 50:10)!

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

2 reacties
Lelietje
Wat moet dit ontzettend moeilijk zijn voor jullie! En erg dat het bij jullie in de gemeente zo is!n Juist avondmaalsgangers moeten en mogen een levende brief van Christus zijn, en laten zien en horen hoe goed het is de Heere te mogen dienen. Heel erg veel sterkte hiermee! Zelf zit ik ook in een GG, en dat is een ontzettend fijne gemeente, waar de liefde van Christus volop verkondigd wordt. Wat ik jammer vind, is dat je in de preken die je van de GG hoort op internet, ook niets hoort van Christus en de vreugde in Hem. Dit ervaar ik juist helemaal niet zo! Ik mag er juist veel troost en bemoediging uit ontvangen. Maar ja, dat ligt bij iedereen anders. Heel veel sterkte iig!
MUS
Als je geestelijke in jouw gemeente niet kunt groeien, als je je gaven in jouw gemeente niet meer kunt inzetten, als je met de kerkenraad deze situatie niet bevredigend kunt bespreken is het hoog tijd dat je een andere gemeente opzoekt.