Gemoedsbezwaarde

Redactie Refoweb / 26 reacties

Vraag

Over een paar weken ga ik met een paar neven op vakantie. We hebben gezamenlijk een huisje uitgezocht en een van mijn neven heeft contact opgenomen met de eigenaar van het park. Nu kom ik erachter dat het verplicht is om een WA-verzekering te hebben. Zelf ben ik een gemoedsbezwaarde en ik ben dus niet verzekerd en ik wil liever ook geen verzekering afsluiten. Is het, ondanks mijn vrijstelling van de verzekering, dan toch nog nodig om een WA-verzekering af te sluiten? Wilt u deze vraag alstublieft z.s.m. beantwoorden?

Antwoord

Reactie van de Stichting Gemoedsbezwaren tegen Verzekering SGV: "Misschien wilt u zo vriendelijk zijn om de vraagsteller of vraagstelster op onze stichting te wijzen. Voor 10 euro per jaar is men al donateur van onze stichting en kunnen ze de vraag voorleggen aan onze commissie Voorlichting."

Met vriendelijke groet,
A. van Zijverden

Lees meer artikelen over:

verzekering
26 reacties
Cloudsadmirer
Ben het van harte met rian2 eens!

@katlheen: iets beter lezen; ik ben wel verzekerd.

Je toon is erg fel, dat zie je zelf toch ook wel hoop ik. Vandaar 'neerbuigend'. Ik vraag me af waarom je je zo druk maakt. Als het niet uit wettiscisme of 'omdat de ds het zegt' is maar vanuit een echt vertrouwen op God dat mensen gemoedsbezwaard zijn dan heb ik daar diep respect voor.

Inderdaad stel dit of dat, als je zo bij alles denkt kan je je leven echt heel erg zuur en vervelend maken. Zelfs bij noodweer mogen we zo -stel dat dit of dat gebeurd- nog niet denken. Denk aan Jezus met de storm op zee. 'jullie kleingelovigen'.
Gerard
Geef dan aan de keizer wat van de keizer is, en aan God wat van God is. Betaal gewoon die verplichte WA maar stel je hoop niet op dit soort dingen. Toen onze auto te oud werd en we geen geld hadden een andere kopen knalde er een hert op onze oude auto en was de auto totalloss. De verzekering betaalde genoeg voor een andere auto en we vonden toen een oude maar weinig gebruikte auto die we konden kopen. Was dit nou mijn eigen slimheid om me te verzekeren? Uiteraard niet. Ik heb God gedankt dat Hij zo een weg heeft gegeven een betere auto te kopen waar we weer een aantal jaren mee vooruit kunnen.
katlheen
@rinske, ik weet dat jij je wel verzekert, en ik ben hier fel op (zal nu proberen om wat aardiger te doen, excuus als ik te aanvallend ben geweest) omdat ik niet kan begrijpen waar het hele "gemoedsbezwaarde" vandaan komt om tegen verzekeringen te zijn. Daarnaast van dichtbij mogen meemaken hoe een "gemoedsbezwaarde" de door hem veroorzaakte schade eigenlijk op onze verzekering had willen verhalen, zodat hij er niet zelf voor op hoefde te draaien. Dus wel principieel tegen verzekeringen zijn, maar als het erop aankwam wel graag de verzekering van een ander willen claimen, daar word ik dan link van, maar dat snap je wel...:-)

Stel dat een arts je medicijnen voorschrijft, preventief, om een aandoening te voorkomen. Gebruik je dan die medicatie of niet? Let wel, je bent nog niet ziek, je kunt de medicatie ook niet nemen, maar dan heb je groot risico op een aandoening, die niet meer te genezen valt. Wat doe je dan? Ik denk dat de "gemoedsbezwaarde" dan ook gewoon aan de medicatie gaat. Of zegt deze dan ook: nee dank je, mocht ik ziek worden dan zien we dan wel weer.

Daarnaast ben ik van mening dat, ook al wil je jezelf niet verzekeren, sluit in ieder geval de noodzakelijke verzekering af zodat een ander geen financiële schade heeft. (WA) Dat jij huis en haard moet verkopen of weet ik het wat omdat je niet verzekerd bent, eigen keus. Maar laat een ander daar niet de dupe van worden.

En ik zie het verschil niet tussen bijvoorbeeld een diakonie, of een verzekering. Het is niets anders dan met elkaar afspreken om geld in een pot te doen om de fincanciële schade van een van de deelnemers af te dekken, mocht zicht ziekte of ongeval voordoen. In het verlengde daarvan, zet de "gemoedsbezwaarde" ook iedere maand geld opzij?

@Rina: je hele punt dat mensen die niet verzekerd zijn, meer verantwoording durven te nemen, die mag je wel eens uitleggen. Ik als verzekerde neem net zo hard verantwoording in mijn leven als ware ik niet verzekerd. Denk je nu echt dat ik het gas aan laat staan omdat ik verzekerd ben tegen brandschade? Dat ik nu roekeloos ga autorijden omdat ik toch wel een verzekering heb? Ik ben gestopt met roken om aan mijn gezondheid te denken, of ik nu wel of niet verzekerd ben. Ik zie het als een Zegen om me te kunnen verzekeren en persoonlijk vind ik het een verzoeking aan God om het niet te doen.
naam
Katlheen, het verschil tussen de diaconie en verzekering is dat de diaconie door God Zelf is ingesteld. Best een groot verschil dus! Om binnen de gemeente (het lichaam van Christus) zorgt voor elkaar te dragen in allerlei opzicht. (Dan gaan je gaven ook niet naar abortussen etc). En natuurlijk moet je ook goed doen aan andere mensen maar in de eerste plaats aan 'de huisgenoten des geloofs'.
Het verzekeringswezen kwam pas toen mensen de kerk vaarwel zegden, en mensen veel individualistischer werden.
En als de 'gemoedsbewaarde' schade aanricht bij jou, krijg jij ook gewoon je geld hoor. Jij word daar niet de dupe van. Ik weet van dichtbij dat het om hele grote uitgaven kan gaan, in naaste familie jaren kanker (chemo's, tabletten, weken ziekenhuis) maar er is altijd heel wonderlijk gezorgd. Nooit iets tekort gekomen. En dat is niet anderen voor je kosten oplaten draaien, nee, samen elkanders lasten dragen in liefde tot God en je naaste.
Heb je het stuk van ds. Pieters om zijn website serieus doorgelezen? Vind je reactie dan echt niet goed...
En je reacties getuigen allemaal van: 'stel je voor dat', en 'ALS nu eens dit of dat'. Gods woord zegt: 'geen zorgen voor morgen' en Gods zorgt zelfs voor de musjes, zou hij dan niet voor jou zorgen'?
En reactie op je tweede alinea: de meeste 'gemoedsbezwaarden' zijn inderdaad ook niet ingeent.
katlheen
Pardon? Verzekeren gaat al terug naar 1700 VOOR Christus, dus dat ze pas zijn ontstaan nadat kerken leeg liepen is baarlijke nonsens.

Ik heb het niet over al dan niet inenten (wel fijn dat bijna iedereen het doet, dan heb je als niet ingeënte een betere overlevingskans dan wanneer je in Afrika zou zijn geboren), ik heb het over preventief medicijnen innemen om eventueel erger te voorkomen.

Maar fijn dat je eigen volk eerst laat gaan. Mag ik vragen wat de gelijkenis van de barmhartige samaritaan nog voorstelt? Ik heb namelijk niet het idee dat in die gelijkenis het over gelijkgestemde kerkgenoten gaat.

En "stel je voor dat", en "als" etc, dat is ook de hele kern van verzekeringen. Je weet niet van tevoren wat je gaat tegenkomen. De kern van verzekeringen is dat het een ONVOORZIENE gebeurtenis moet zijn, anders is het geen verzekering meer.
rina
kathleen...

@Rina: je hele punt dat mensen die niet verzekerd zijn, meer verantwoording durven te nemen, die mag je wel eens uitleggen. Ik als verzekerde neem net zo hard verantwoording in mijn leven als ware ik niet verzekerd. Denk je nu echt dat ik het gas aan laat staan omdat ik verzekerd ben tegen brandschade? Dat ik nu roekeloos ga autorijden omdat ik toch wel een verzekering heb? Ik ben gestopt met roken om aan mijn gezondheid te denken, of ik nu wel of niet verzekerd ben. Ik zie het als een Zegen om me te kunnen verzekeren en persoonlijk vind ik het een verzoeking aan God om het niet te doen.

Ik ga hier niet over discussieren, dit is persoonlijk iets.
En ik vind dit niet een bepaalde goede weg om zo met elkaar over dit soort onderwerpen te praten. Bovendien heeft de vragensteller en andere hier niets aan!

jammer genoeg(!) proef ik in je antwoorden vijandschap...

Die vijandschap van menigeen maakt mij verdrietig...

waarom zo'n vijandschap???

waarom?????