Handmatig bevredigen in vruchtbare periode

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over seksualiteit in het huwelijk. Wij zijn een echtpaar van tegen de 50 en hebben vier kinderen. Mijn vrouw zit nog niet in de overgang en is dus nog steeds vruchtbaar. Een vijfde kind als nakomer op zo'n hoge leeftijd vinden wij ongewenst. Toch houden wij erg van elkaar en wij vinden dat hier ook seksuele omgang bij hoort.

Nu mijn vrouw wel wat onregelmatig gaat menstrueren geeft periodieke onthouding toch risico op een bevruchting. Wij vinden het ook fijn elkaar als alternatief met de hand te bevredigen. Wij vragen ons echter wel af of dit wel ‘mag’.

Antwoord

Het is goed te begrijpen dat u er tegenop ziet om op die leeftijd nog zwanger te worden. Er is overal een tijd voor zoals de Prediker zegt. Hoewel de vruchtbaarheid bij de vrouw op oudere leeftijd afneemt, kan ze zolang ze nog menstrueert, zwanger worden. Pas als een vrouw een jaar lang niet meer heeft gemenstrueerd, is het veilig.

Uiteraard is het toegestaan om elkaar met de hand te bevredigen. Datgene is binnen het huwelijk toegestaan waar man en vrouw allebei achter te staan en waarbij de partners elkaar geen schade toebrengen. In de situatie zoals u die beschrijft, is dat zo.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk