Naar concert van Sela

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Ik ben gevraagd om mee te gaan naar een concert van Sela. De predikant die in onze gemeente stond zei altijd dat opwekkingsliederen die vanuit het "ik-standpunt" beschreven worden ("ik kom tot U", "sinds ik mij bekeerd heb" etc.) niet juist zijn, omdat wij mensen eigenlijk niets met God te maken willen hebben en er niets van onszelf uitgaat naar God, maar dat God juist in ons werkt. Nu vroeg ik me af of ik dan wel naar een concert van Sela mag gaan? Kan iemand van de HHK hier antwoord op geven?

Antwoord

Ik weet niet of jouw predikant het precies zo bedoeld heeft, zoals je het schrijft. Als dat waar is, zou er wel iets op af te dingen zijn. Er zijn namelijk ook psalmen die vanuit het "ik-standpunt" geschreven zijn: "God heb ik lief...", "Eén ding heb ik begeerd van God...", "Dan ga ik op tot Gods altaren..." enz. God is een persoonlijke God, en Hij gaat een band aan met mensen (o wonder!) en zij gaan Hem beminnen, omdat Hij hen eerst heeft bemind; In Hem geloven, omdat Hij door Zijn Geest kwam in hun hart. Kortom: Ook in psalmen horen we de dichters zingen vanuit de ervaring van hun hart.

Dus dat is mijns inziens het punt niet. Wel kun je je vragen hebben bij opwekkingsliederen of daar ook voldoende de schuld en verlorenheid van de mens in vertolkt wordt; berouw over de zonde, verslagenheid voor Gods aangezicht. Het probleem zit niet zozeer in het "ik-standpunt" alswel dat het vaak lijkt alsof een mens zelf het geloof maken kan en uit zichzelf God bemint.

Concreter naar Sela toe: Ik las in het RD de volgende impressie: "Zanger Frans stelt het publiek op z’n gemak: 'Wil je luisteren, zingen, klappen? Voel je vrij.' Er volgen diverse nummers samenzang. Staande. 'Wij zijn als adem, U bent er altijd'. 'Heilig, heilig, heilig'. 'Zing voor de Heer'. De band musiceert met viool, fluit, gitaar, bas, keyboard, drums. Soms zwelt het aantal decibels aan zodat het dak van de kerk lijkt te gaan, dan weer is er verstilling. 'U bent mijn Heer'. Zangeres Kinga geeft een kort persoonlijk getuigenis, gevolgd door het lied 'Laat me kiezen, mezelf in U verliezen'. Kerstnummers volgen, als warming-up voor de tournee van Sela in december. Bassist James swingt. Het publiek staat, klapt mee. Ogen gaan dicht, handen omhoog. 'Halleluja, glorie voor Zijn grote naam'. De opzwepende begeleiding mist haar uitwerking niet. Het publiek raakt steeds enthousiaster. Enz.

Dit lezend zou ik niet adviseren om naar het concert te gaan.

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

gospelliederensela