Niet geloven in de hel

Ds. A. van Vuuren / 20 reacties

Vraag

Al een tijdje loop ik rond met het verhaal van een oudere dame uit een psychiatrisch ziekenhuis. Ze is inmiddels vredig ingeslapen. Met haar had ik vaak boeiende gesprekken over het christelijk geloof. Ze vertelde dat ze als kind vaak gedacht had dat ze wel heel zondig was, omdat God haar in een 'hel' liet leven. Ze was vroeg getrouwd om de 'hel' thuis achter zich te kunnen laten. Ook haar huwelijk bracht haar geen verlichting. Nu had ze er al dertig jaar psychiatrie er opzitten en was ze aan het einde van haar leven. Ik vroeg haar of ze bang was om te sterven. Toen vertelde ze mij dit: "God is goed. Ik geloof niet in de hel. Die heb ik op aarde al gehad. Waarom zou God mij nu nog moeten straffen? Wat een onzin. Ik kom je straks wel tegen in de hemel", zei ze. "Daar kun je zeker van zijn." Ik blijf me maar afvragen of zij gelijk heeft. Is er op aarde een hel en klopt het wat deze oude dame mij vertelde dat God ons niet dubbel gaat straffen? Ze leek heel zeker van haar zaak.

Antwoord

Beste vriend/vriendin,

Ik geloof ook niet in de hel. Ik geloof in God en zijn Woord. De hel is niet het voorwerp van mijn geloofsvertrouwen. Wel geloof ik dat de hel bestaat. De Bijbel, vooral de Heere Jezus zelf, leert het ons. Hij die zo vol liefde was voor zondaren, sprak vaak over de hel. Ook uit liefde, ter waarschuwing namelijk.

Fijn dat je met deze vrouw zulke boeiende gesprekken kon hebben. Wees er dankbaar voor en koester het, want het heeft je blijkbaar verdiept. Heel aangrijpend wat deze vrouw allemaal heeft doorgemaakt in haar leven. Daar word je stil van. Vooral omdat ze desondanks zei dat God goed was.

God is inderdaad goed. Alleen Hij zou niet goed zijn als Hij de zonden door de vingers zou zien. Dat zou krom zijn. Onze zonden zijn in Gods heilige ogen zo erg, dat zelfs al zou menselijk lijden op aarde een boeten voor de zondeschuld zijn (hetgeen niet zo is!) dan nog zou het ergste lijden te kort zijn. Gods recht eist de eeuwige straf.

Maar wie zich met zijn schuld mag kwijtraken aan de Zaligmaker, onze Heere Jezus, die mag ook weten: Zo is er dan nu geen verdoemenis (geen hel) voor degenen die in Christus Jezus zijn. (Romeinen 8:1) Inderdaad God straft niet dubbel. Omdat Christus de eeuwige straf voor mij droeg in dat onpeilbare allerdiepste lijden, daarom hoef ik niet naar de hel.

Ik hoop dan ook dat je het in de gesprekken met haar ook over het kennen van de Heere Jezus hebt gehad en dat ook openbaar kwam dat ze zich in Christus geborgen mocht weten. Want dan zul je, als dat ook van jou geldt, elkaar inderdaad tegenkomen in de hemel. Maar dan om samen in die eeuwige vreugde Christus groot te maken en Hem ten volle te kennen in liefde zoals je door Hem gekend ben. (1 Corinthe 13 slot)

Wel moeten we zeggen dat ze in haar spreken over de hel dwaalde. Per slot van rekening is de Bijbel de norm en niet haar levensweg. Maar mogelijk speelde ook haar psychische gesteldheid een rol in haar scheve gedachtengang. Het leven op aarde kan voor mensen spreekwoordelijk een hel zijn, maar het is niet de hel, de plaats van de eindeloze straf.

Wat die vrouw zei over dat weerzien doet mij denken aan een voorval van vroeger. Op 22-jarige leeftijd lag ik in het ziekenhuis voor een operatie. Op zaal lag ook een man van de Gereformeerde Gemeente. We hadden goede geestelijke gesprekken. Toen ik ontslagen werd en hij nog moest blijven zei hij: Tot ziens van Vuuren, is het niet hier dan straks daar Boven. Heerlijk om zo iets te proeven van de gemeenschap der heiligen. Over kerkmuren heen!

Met hartelijke groet. A. van Vuuren

Tags in dit artikel:

helhemel
20 reacties
Roozemond
Je kunt het leven absoluut als een 'hel' ervaren..... Maar echt weten wat het is om in de hel te zijn weten we niet. De bijbel is er heel duidelijk over dat er een hel is en omdat het in de bijbel staat geloof ik dat ook van harte. Maar als ik het leven op aarde zo ervaar, en ik ken God niet, wil dat niet zeggen dat ik niet gestraft zal worden. Ook daar is de bijbel heel duidelijk in.
vlokje
Lieve Roozemond, met alle liefde reageer ik nu toch weer, ik ben zo verdrietig.
Kan er een prediking zijn waar een hel in voorkomt, waar mensen vervolgens niet bang van worden....
Dit kan toch niet anders, in het bestaan van een hel geloven en er vervolgens koud onder blijven?? Ik begrijp heus wel dat je bedoelt dat dat de boventoon niet voert in een goede prediking. Dit zeg ik ook niet, en dat doet het ook niet. Maar ik ken geen refokerkmensen die daarom niet met huiver vervuld zijn over het hellevuur.

Uit de diepste kinderharten komt de echte waarheid naar boven.
Ik ken bevende kinderhartjes die verder nog maar weinig kunnen bevatten van Bijbel, maar van een eeuwig brandend vuur worden alle lieve zachte kinderhartjes zoooooooo bang. En dan moet ik slikken, slikken, slikken, want houd God misschien niet nog vele malen meer van deze lieve schaapjes dan ik al doe..... en dan toch....

Vraagsteller ik kan je niet echt verderhelpen. Richt je op Gods liefde, als je die ervaren hebt heb je niets meer nodig. Woorden, gedachten, overtuigingen van anderen zijn dan ineens zo onbelangrijk.
Ik klamp me vast aan het woord: Gods goedertierenheid is tot in der eeuwigheid.
schoenveter
@Iedereen, Als je over de hel praat, maar niet over de verlossing, dan is het bangmakerij. We mogen namelijk niks van de bijbel afhalen (of toevoegen). Gelukkig mogen we uit de bijbel weten dat wij allemaal verlost zijn van die gruwelijke straf waar wij ons schuldig aan maakte in het paradijs door niet te luisteren. Nu hoeven we nooit (meer) bang te zijn voor de hel, want wij geloven in God, we vertrouwen in Hem en niet op onszelf of op iets anders aards, toch?
Roozemond
@specht: dat is jouw mening en daar zal ik nooit achter staan.

@vlokje: je mag reageren hoor, al is het altijd. Wil nog niet zeggen dat we er hetzelfde in moeten staan. Ik volg jouw reactie en ik ben er ook niet voor om alleen over de hel te horen spreken, toch ben ik er van overtuigd dat dat niet mag ontbreken als je niet weet geborgen te zijn bij Hem. Dankzij deze prediking mocht ik vluchten uit stad verderf en aankomen bij Sion. Ook al zeg ik nu voor velen een vloek, dat deert me niet. Ik ben leerkracht basisonderwijs en maak de kinderen nooit en never bang maar ik schuw dit onderwerp niet! Dat zou pas ernstig zijn. En ik ben iemand die enorm van kinderen houd....
Roozemond
HeartCry heeft vorig jaar ingrijpende lezingen gehouden over de hel. Ik ben er dankbaar voor dat ze dit opgepakt hebben en je moest eens weten wat dit uitgewerkt heeft! Ik zou zeggen, luister het eens na en kom dan vervolgens pas met een reactie.
waldboy
Even kort samengevat.
Een hel op aarde is toch wel heel iets anders dan de hel van de Bijbel.
We kunnen een hel op aarde ervaren als het leven slecht, heel slecht is.
"Hel" wordt dan syniniem met een slecht leven.
Een slecht leven-eventueel door anderen ons aangedaan-is ook geen straf van God. Pas na het aardse leven volgt straf. Straf omdat we ons niet bekeerd hebben. Eeuwige straf.
De Bijbelse hel is de plaats waar onbekeerde zondaars, naar hun aardse leven zullen verblijven. De plek waar ze eeuwig van God gescheiden zullen zijn. Daar zal het vele malen erger zijn dan het leven in een hel op aarde.
Daniel
De hel op aarde of de hel van de bijbel:

De hel: een plaats van verschrikking en pijn

Ook de hel is een reële, werkelijke plaats. Matthéüs 25 : 41 laat zien dat ook de hel geschapen is: “Dan zal Hij zeggen ook tot hen, die ter linkerhand zijn; Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, dat de duivel en zijn engelen bereid is.” We lezen hier over het oordeel van de volken, we lezen hier dat mensen in het vuur geworpen worden, maar dat dit oorspronkelijk in de eerste plaats bereid is voor de duivel en zijn engelen.

Wat weten we van de hel? Het is een verschrikkelijke plaats! De hel is een plaats van eeuwige pijn (Matth. 25 : 46, Lukas 16 : 23). De hel wordt niet verzadigd, staat er in Spreuken 27 : 20. De hel is een plaats van vuur, waar wening (gehuil) en tandengeknars zal zijn (Matth. 13 : 42). Markus 9 : 47b – 48 zeggen: “…in het helse vuur geworpen te worden; waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.” Openbaring 20 : 14 laat zien dat “de dood en de hel werden geworpen in de poel des vuurs; dit is de tweede dood.” Waarvan vers 10b zegt: “en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.” De hel, zoals die nu is, zal uiteindelijk dus in de poel des vuurs geworpen worden. De poel des vuurs zou dus ook een ‘uiteindelijke hel’ genoemd kunnen worden!

'Onze zonden zijn in Gods heilige ogen zo erg, dat zelfs al zou menselijk lijden op aarde een boeten voor de zondeschuld zijn (hetgeen niet zo is!) dan nog zou het ergste lijden te kort zijn. Gods recht eist de eeuwige straf'.

Zo schrijft de dominee, ik ben een twijfelaar, onze hond is heel ziek, vandaag wordt hij uit zijn lijden verlost en ik geloof dat er voor honden geen hel is, ook geen hemel. Voor plofkippen is er ook geen hemel, maar wie ben ik?
Zit ik straks in de hel met honden of met plofkippen?
QuadCoreInside
@specht:
Daar is de Bijbel duidelijk over: "Niemand kan tot de Vader komen, dan door Mij", zegt Jezus.

Orthodoxe Joden geloven niet in Jezus als God de Zoon en Verlosser, dus zullen ze aangrijpend genoeg verloren gaan als ze in hun ongeloof blijven.
Sophie27
Mooi antwoord van de ds.

Vlokje: ik voel je verdriet.. ik geloof ook dat kinderen er heel bang van worden, maar dat ligt eraan hoe je erover spreekt. Als je spreekt over de hel, de duivel en niet de liefde van Jezus Christus daar tegenover zet, dan wordt je angstig. Maar als het in verhouding is, dan denk ik dat Gods liefde daar bovenuit stijgt, dat je als klein kindje ook mag weten dat je geborgen kunt worden en in Zijn handpalmen gegraveerd mag staan en dan mag je hoe klein ook zeggen dat je gedoopt bent en pleiten op dat verbond. Maar als er geen aanbod van genade te horen is, dan lacht de duivel, hij is zo slinks.
De duivel heeft 6 hoornen, maar de Heere heeft 7 hoornen, het getal van de volheid, in Hem is alles volmaakt en Hij zal overwinnen. Dat mag je ook rust en troost geven.
"Nu jaagt de dood geen angst meer aan, want alles, alles is voldaan!"
Daniel
Joden hebben het verkeerde geloof, dat ben ik met @iedereen eens, maar waarom zijn er 5 miljoen Joden vermoord tijdens de tweede wereldoorlog? Niet omdat ze het verkeerde geloof hadden denk ik.

Feitjes:

Gereformeerde Gemeenten 105.784 1 januari 2012

Hersteld Hervormde Kerk 57.733 1 januari 2012

Gereformeerde Gemeenten in Nederland 23.987 1 januari 2012

Christelijk Gereformeerde Kerk ('Bewaar het Pand') 20.000

Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland 18.500

Vrije gemeenten 5.500

Thuislezers 3.000

Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) 1.500

Totaal (excl. Gereformeerde Bond (PKN)

236.001

Wat zijn we met veel hé, 236.000 op 16.740.582 miljoen inwoners.
De hel moet wel groot zijn.

Voor de Tweede Wereldoorlog bedroeg het aantal Joden wereldwijd naar schatting ongeveer 18 miljoen. Na de massamoord (Holocaust) door de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog waren daar nog ongeveer 12 miljoen van over. Vandaag lopen de schattingen uiteen van 13,0 tot 14,6 miljoen Joden. Uitgaande van de lage schatting (13,0 miljoen in 2005) leven ongeveer 5,7 miljoen in Noord-Amerika (waarvan 5,3 miljoen in de Verenigde Staten en 0,4 miljoen in Canada), 5,3 miljoen in Azië (waarvan het merendeel in Israël), 1,5 miljoen in Europa (waarvan 0,5 miljoen in Frankrijk), 0,3 miljoen in Zuid-Amerika, 0,1 miljoen in Australië/Oceanië en ongeveer evenveel in Afrika.

Oh ja, we hebben het over de hel, de hel van 1940 - 1945, of over de hel van vandaag de dag?
rian2
Ik vind het moeilijk om hierop te antwoorden...
Als eerste komt ons het oordeel niet toe wie in de hel komen.
Ik geloof dat allen die Hem niet kennen als hun Zaligmaker en die niet in Hem geloven dat die verdoemt worden...staat in de Bijbel, dat is dus de hel, hoe erg het voor ons mensen klinkt.
Joden zijn het uitverkoren volk van God, er komt een tijd naar ik meen dat Joden Jezus gaan zien als Verlosser/Zaligmaker....je ziet ook in Israel dat er christelijke joden zijn...

Wat een wonder als je mag weten de hel verdient te hebben maar gered te zijn door Hem.
QuadCoreInside
@specht: Zie mijn vorige reactie. Jezus heeft zelf gezegd dat niemand tot de Vader kan komen zonder hem als God de Zoon en Verlosser te erkennen. De Jehova's Getuigen dwalen ook hierin.

Er zijn ook Joden die dit wel doen, de zogenaamde Messiasbelijdende Joden. Ik had het alleen over de Orthodoxe Joden. Deze lezen alleen het oude testament, en geloven dat de Zaligmaker nog komen moet. Voor dezen geldt inderdaad dat ze geen eeuwigheidsperspectief hebben.
Is dit grievend? Misschien, maar wel eerlijk en 100% Bijbels.

Ik denk dat wanneer je zegt dat de Joden Gods 'uitverkoren volk zijn', je in de war bent met de uitverkiezing of predestinatie, waarbij God van eeuwigheid bepaald heeft wie er behouden zullen worden. Dat wordt hier niet bedoeld.

God heeft wel met het volk Israël een bijzondere band, wat duidelijk blijkt uit de geschiedenis. Hij heeft ze bijvoorbeeld (grotendeels) weer teruggebracht in hun eigen land na lange tijd in verstrooiing geleefd te hebben. Daarna heeft Hij hen bewaard en geholpen in de strijd tegen vele vijanden, waaronder heel kennelijk tijdens de Zesdaagse Oorlog. Bovendien weten we uit de Bijbel dat in de toekomst nog een grote opwekking zal plaatsvinden onder het Joodse volk, waarbij er velen tot geloof zullen komen.
Daniel
@specht en @QuadCoreInside, droom maar lekker door over een betere wereld en droom vooral over een wereld waarin alleen de uitverkoren refo's een plaats krijgen in de hemel.
Ik heb ook een bijzondere band met God, mijn vrouw is Joods, dus ik ben een beetje Joods, nee dus: ik ben refo en ik hou van mijn vrouw.
Roozemond
@waldboy, ik bedoelde ook niet dat die vergelijking hetzelfde zou zijn maar puur en alleen om uit te leggen dat je pas weet wat de hel is als je er zou komen. Wij kunnen ons dat op deze aarde niet volledig voorstellen.
Daniel
@Roozemond....., ik kan mij de hel wel voorstellen, eeuwig ergens uit de buurt van God zitten, wetende dat eeuwig heel erg lang is (als een vogel één keer per jaar met zijn vleugels strijkt over een ijzeren bol en als die bol helemaal is afgesleten is dat een seconde van de eeuwigheid).
Dat is lang.
Maar waarom is de hemel zo mooi......., goud, zilver, marmer........., ik slaap liever in een houten bed met mijn geliefde. Hoewel ik geloof, denk ik dat het eeuwige leven een illusie is.
God zal ons nog verrassen.
QuadCoreInside
@Daniel:
Begrijpend lezen kan inderdaad heel moeilijk zijn. Meer zeg ik er niet over, dat lijkt me zinloos.
Roozemond
@Daniel: ik kan het niet, want ook al leven we niet met God en willen we niets van Hem weten, we krijgen in Zijn goedheid en algemene genade nog zoveel uit Zijn hand.... en dat is dan straks allemaal over. Dat bedoelde ik eigenlijk.

@ruudg: oordeelt niet!
vlokje
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
Lendy
Dat er allerlei veronderstellingen de ronde doet hoe de hel zou moeten beschrijven, wil ik hier even doorgeven wat Smytegelt aanhaalt van een heidense schrijver. Natuurlijk is dit speculeren .... toch geef ik het door ......

Het zou dan een plaats zijn waar iemand aan een paal naakt wordt opgehangen. Elke dag komt er een roofvogel langs en pikt een grote hap uit zijn ingewanden. De wonde geneest weer en de volgende dag komt er weer een roofvogel langs, weer pikt hij een grote hap uit zijn ingewanden; het geneest weer en weer de volgende dag ...... en dat gaat dan non-stop door.

Dit geef ik even door. Wat de bijbel zelf zegt dient iedereen boven alle menselijke bedenksels gewoon zelf te lezen en te overdenken.
waldboy
De Bijbel is duidelijk wie in de hel komen. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Er is geen enkele uitzondering voor de Joden (sorry Daniël). Als Jezus spreekt, spreekt Hij tot de Joden. Dus dat geldt ook voor hen. Maar zij hebebn toen, en nu nog vaak, dJezus als de Messias afgewezen als de Middelaar.