Weerstand bij intimiteit

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 19 jaar en ik heb nog nooit verkering gehad. Daar is natuurlijk niets mis mee. Maar hierbij komt dat ik er ook totaal geen behoefte voor heb. Ik ben ook eigenlijk nog nooit echt verliefd op iemand geweest. Er zijn heus wel eens jongens die ik aardig vind, maar verder niet. Ik zou aan de ene kant best verkering willen, maar ik voel er op een of andere manier alleen maar afkeer voor. Niet zozeer voor het hebben van een vriend op zich, maar meer voor de dingen op seksueel gebied die erbij komen kijken. Ik moet er bijv. niet aan denken om iemand te zoenen of dicht tegen iemand aan te lopen (om het over verdere dingen nog maar niet te hebben). Als ik daaraan denk, krijg ik al de kriebels en een soort gevoel dat zoiets afstoot. Net zoiets als je iets heel vies moet beetpakken, dan voel je in heel je lichaam een bepaalde soort weerstand. Zo'n soort weerstand voel ik ook als ik aan zulke dingen denk. Is het normaal dat ik zoiets heb? Zo nee, hoe zou het kunnen komen? En wat zou ik er aan kunnen doen, hoe zou ik het kunnen veranderen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wanneer je nog niet echt van iemand houdt, is het best wel moeilijk je voor te stellen wat het is om met iemand anders lijfelijk contact te hebben, wat dat ook moge zijn. Maar dat is nu juist het mooie van verliefd zijn dat je dan als een magneet tot die ander wordt aangetrokken. En dan krijg je verkering en dan groei je meer en meer naar elkaar toe en vind je het als het goed is, ook heel prettig om in de buurt van die ander te zijn.

Maar dat lichamelijk naar elkaar toegroeien heeft ook best wel z’n tijd nodig. Het begint met elkaars hand vasthouden, een voorzichtige zoen, een aanraking en zo groeit dat dan. Maar als je zoals jij nu doet er ‘in het wilde weg’ aan denkt hoe het is met iemand lichamelijk contact te hebben, dan is dat gewoon niet prettig. Je moet het wel ingebed zien in een relatie van wederzijds liefde waarin je langzaam maar zeker ook lichamelijk naar elkaar toegroeit.

Het kan ook met je achtergrond te maken hebben. In het ene gezin is men vaak meer lichamelijk ingesteld dan het andere. Misschien wordt in het gezin waar je uitkomt niet zo gauw gezoend en aangeraakt. Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

libido