Maar de natuurlijke mens begrijpt niet...

Ds. B. de Romph / 1 reactie

Vraag

In 1 Korinthe 2 staat: "Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden." Betekent dit dat diegenen die niet wedergeboren zijn de Bijbel niet kunnen begrijpen? Dat je, als je denkt dat je begrijpt wat er staat, er niet op mag vertrouwen dat je het ook werkelijk begrijpt, omdat er een soort 'dubbele bodem' is?  Een waarheid achter een waarheid, of zoiets? Natuurlijk vraag ik om de werking van de Heilige Geest, maar hoe weet ik of er niet meer achter de teksten zit? Van de moorman lees je ook dat hij zegt: "Hoe kan ik het verstaan, als ik niet iemand heb die mij onderwijst?" Toch krijg ik de indruk dat hij dingen niet begrijpt, die je na wat uitleg met je verstand wel kunt begrijpen, dus ook als je niet wedergeboren bent. Is dat dan anders dan wat er in het bijbelboek Korinthe wordt bedoeld? Kan ik er gewoon vanuit gaan dat wat ik lees waar is en dat het eventueel alleen maar rijker is dan ik in eerste instantie weet?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik heb je vraag ontvangen en zal proberen daarop in te gaan. Je snijdt daarmee een belangrijk onderwerp aan. Het gaat hier over het geestelijk verstaan van Gods Woord. Er is groot verschil tussen horen en verstaan. We kunnen de Bijbel lezen en toch de diepe zin en de rijke betekenis daarvan niet verstaan. Natuurlijk, we kunnen de Bijbel lezen en we begrijpen wat daarin geschreven staat. Je leest de scheppingsgeschiedenis uit Gen. 1 en de val in het paradijs in Gen. 3, de geschiedenissen van Abraham, Izak en Jakob, van Mozes, Jozua. We lezen van de strijd van David met Goliath en ook in het NT van de woorden en de wonderen en tekenen van de Heere Jezus en zoveel meer. We lezen dat als gebeurtenissen die werkelijk gebeurd zijn. We geloven dat. We noemen dat een historisch geloof. Ik aanvaard, wat er van het begin tot het eind, van Genesis tot Openbaring in de Bijbel geschreven staat.
Maar verstaan we het nu ook. Dat gaat verder. Dan blijven we niet bij de oppervlakte staan, maar leren we ook die diepe zin en betekenis van deze woorden verstaan. Daarin spreekt God tot ons. We moeten niet vergeten, dat we een verduisterd verstand hebben. We hebben geen verstand van God en goddelijke zaken. Daarvoor moeten onze ogen geopend worden. Dat wil niet zeggen dat er een waarheid achter de waarheid van Gods Woord is. De Bijbel is geen geheimtaal die alleen door ingewijden begrepen wordt. Het Woord van God is geestelijk en dat moet geestelijk verstaan worden. Het gaat om een geheiligde kennis. Lees maar verder in 1 Kor. 2: 14 ev. De eerste Auteur van de Bijbel is de Heilige Geest. Hij heeft de bijbelschrijvers geinspireerd bij het optekenen van de H. Schrift. "Heilige mannnen, door de Heilige Geest gedreven, hebben ze gesproken" (2 Petr. 1:21). Maar om nu de Bijbel in zijn ware betekenis te verstaan, hebben we evenzeer de de verlichtende werking van de Heilige Geest nodig. Anders lezen we de woorden wel, maar ontgaat ons de zin en betekenis ervan.

Als in de Bijbel het woord verstaan of kennen wordt gebruikt, is dat altijd "kennis door omgang verkregen". Ik kan iemand kennen, in de zin van: ik heb hem of haar wel eens ontmoet. Ik weet, hoe die persoon eruit ziet. Ik kan een paar uiterlijke kenmerken van die persoon opnoemen. Maar ken ik daar iemand mee? Het is maar een oppervlakkige kennis van die persoon. Maar om die persoon ten volle te kennen, moet ik een poosje met hem of haar omgaan. Ik moet door de omgang met iemand hem of haar leren kennen. Dan komt er een pesoonlijke betrokkenheid met die ander. Er groeit een relatie. Dan weet ik niet alleen maar wat uiterlijke kenmerken op te noemen, maar dan weet ik ook, wie die persoon is. Zo kunnen we veel van de Bijbel weten, maar dat de eigenlijke zin daarvan ons ontgaat. We hebben het licht van de Heilige Geest nodig om het Woord te verstaan. Dan gan ik peilen wat zonde is en dan ga ik iets verstaan wat genade is. Ik krijg dan een indruk van Gods heiligheid en ook van Zijn barmhartigheid. Hij is een God die te vrezen is. Dan worden de heilgeheimen van het koninkrijk der hemelen geopenbaard. De Heere Jezus zegt: "Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt en hebt het de kinderkens geopenbaard" (Matth. 11:25). Als ge niet wordt al een kindeke, gij kunt het koninkrijk der hemelen niet ingaan. We kunnen te wijs zijn voor het evangelie. We staan op een verkeerde golflengte. Het is voor de onwedergeborene een verborgenheid, maar de Heere wil het hen door de werking van Zijn Heilige Geest openbaren.

Je vraagt ook, hoe weet ik dat ik het Woord dat ik lees ook versta? Dan gaat de Schrift open. Dan blijf je niet bij de dode letter staan, maar krijg je inzicht in Gods handelen. Dan gaat dat woord leven. Dan kun je een tekst vaak gelezen hebben, maar dan lees je hem zoals je hem nog nooit gelezen hebt. Dan kun je een psalmregel vaak gezongen hebben, maar dan zing je hem zoals je hem nog nooit gezongen hebt. Dan gaat de Schrift oplichten en wordt het een en al verwondering. Dan komt er een band aan het Woord en aan de God van dat Woord. Dan lees je de Bijbel niet meer als een historisch boek met allemaal geschiedenissen, maar dan wordt het het levende Woord van God voor je. Dan wordt dat Woord zo rijk en heerlijk voor je. "Uw Woord kan, ofschoon ik alles mis, door zijne smaak hart en zinnen strelen" (Ps 119). Niet dat dat altijd zo is. De Bijbel is ook wel eens weer een gesloten boek voor ons. Het geeft ons geen troost en geen bemoediging. Het zijn maar dode letters voor mij. De hel verschrikt ons niet en de hemel verkwikt ons niet. Maar wat hebben we dan weer de Geest van Pinksteren nodig die ons weer inleidt in de verborgenheiden van Gods heiligdom. Maar die Geest is er. Hij verlicht het hart dat duister is. Hij geeft ons weer zicht op wie God is voor een verloren zondaar. We krijgen weer zicht op Zijn liefde, op Zijn trouw en goedheid. Dan zijn zonde en genade geen rationele begrippen, maar geest en leven. Zonde is geen begrip meer voor je en genade is niet vanzelfsprekende werkelijkheden. Alles is dan groot en heerlijk. Ik hoop, dat je zo over je Bijbel heen gebogen zit om daarin te vinden, wat je voor de tijd en de eeuwigheid nodig hebt. Het is mogelijk, want het is Pinksteren geweest.

Ds. B. de Romph

1 reactie
adriano313
Ik geloof dat er een verschil bestaat tussen menselijke kennis en wijsheid en geestelijke kennis en wijsheid. Beide hebben hun eigen kenmerken en niveaus. Echter het is onmogelijk om geestelijke kennis en wijsheid, te proberen te begrijpen met je natuurlijke verstand. Het lijkt me dan ook geen dubbele bodem, maar meer iets verschillends. Appel zijn geen peren(appelsap) en peren zijn geen appels (perensap).Het Woord van God is door heiliging opgeschreven en gegeven. De geestelijke inzichten worden je gegeven als je met je hart en ziel gelooft dat de Here Jezus Christus je verlosser en bemiddelaar is. Zoals de Moorman die geloofde dat Hij gestorven is voor zijn Zonden.
Maar er staat nog meer. De engel de Heren geeft Philipus opdracht om naar de man toe te gaan, om hem (door de Geest gegeven) woorden te geven, door toe te spreken en geestelijk inzicht te geven.
Al met al kan je hieruit opmaken dat diegene die het koninkrijk Gods zoeken en die kinderen van God zijn, door de Heilige Geest geleid worden. Heb daarom vertouwen, beleid met je mond je zonden en dat Jezus is gestorven om je te redden en geloof dit met hart en ziel. Je zult de Heilige Geest gaan ervaren zoals beloofd is in Handelingen 2:38-40

38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal.

En ja de Geestes gaven worden naar mate je van baby-Christen naar volwassen-Christen groeit, alleen maar groter. Dit is een ieder, hetzij naar Gods wil en bedoeling, als gave toegezegd. 1 Korinthe 12 4-11

4 Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; 5 en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; 6 en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. 7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.