Theobesitas

Ds. R. van de Kamp / 6 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. Van de Kamp over "eten bij de buren". Wij zijn ontzettend blij met onze gemeente, mogen daar in de prediking antwoord krijgen op onze vragen. Maar we gaan ook graag naar een Levensbronsavond van Jij daar! of kijken een jongerenavond mee. Tevens bezoeken wij ook graag doordeweekse diensten in andere kerkverbanden en mogen daar Gods stem horen. Is dit dan af te keuren?

Antwoord

Beste vriend(in),

Wat ontstellend fijn dat je ontzettend blij bent met je gemeente, zoals je zelf aangeeft. Het is zoveel waard als wij deel mogen uitmaken van een warme, (mee)levende en biddende gemeente. Als je zondag aan zondag onder de verkondiging van het Woord mag komen en daardoor ook wordt gevoed. Als je de waarde gaat inzien van goed eten, dan word je echter ook steeds kieskeuriger (om maar even te blijven in het voorbeeld van het eten bij de buren). Om dan een keer iets extra’s te eten, is geen enkel probleem. Zeker als je de gave hebt ontvangen om het kostelijke van het snode te onderscheiden (Jer. 15: 19). Om het maar concreet te maken: als je er bent als de gemeente samenkomt, dan is het geen enkel probleem om ook eens over de (kerk)muur heen te kijken.

Wel heb ik een vraag. Veel eten kan ontaarden in vetzucht (obesitas). Dat is ook in het geestelijke het geval. Ik noem dat maar even voor de discussie theobesitas. Bij theobesitas neem je veel te veel tot je, zonder dat goed te verwerken. Het eten blijft lekker, maar de uitwerking is niet gezond. Je wordt minder kieskeurig, omdat het allemaal eten is, en je wordt steeds dikker. En terwijl ik dit zit te schrijven denk ik aan onze Heidelbergse Catechismus, zondag 21, vraag 55: "Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?" Het antwoord bestaat uit twee delen. Het tweede deel luidt: "dat elk zich moet schuldig weten, zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en met vreugde aan te wenden." Als wij dit tot ons door laten dringen en het vertalen naar de gemeente, waar wij lid van zijn, dan is het niet zozeer de vraag of ik mijn gemeente fijn vind, maar of de gemeente mij fijn vindt! Niet: wat heb ik aan de gemeente. Maar: wat heeft de gemeente aan mij? Wellicht is het goed om deze vraag vast te houden om theobesitas te voorkomen.

Met hartelijke groet en Gode bevolen,
Ds. R. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

gemeentejijdaarkerkgang
6 reacties
zeeland
Mooi antwoord! Theobesitas... geweldig!! Het woord van 2012.
Idd is teveel eten niet goed, maar als je als David mag wezen en zo mag getuigen dat je het liefst al de dagen van je leven zou willen wonen in het huis van de Heere om daar Zijn liefelijkheid te aanschouwen en te onderzoeken in Zijn tempel, dan is dat niet anders dan christelijk. Je wilt toch het liefst in de buurt zijn waar je Liefste is?!

Ik eet graag bij de buren en vaak is het nog lekker ook, maar we moeten er idd voor waken, zoals de ds zegt, dat we onze taak in de gemeente niet verzaken!
Wel vindt ik dat er maar 1 kerk is en dat is de kerk van allen die de Heere Jezus als Borg en Middelaar hebben en dat is de Ware Kerk en laten we dan niet teveel denken in verbanden en gebouwen.....!!
1a2b3c
Mooi antwoord, ook van zeeland. Helemaal mee eens!

En net zoals de één meer eten nodig heeft dan de ander, heeft de één ook meer geestelijk voedsel nodig dan de ander om gezond te zijn/blijven.
De één kan meer verwerken zonder dik te worden dan de ander, we zijn allemaal verschillend.

Ik ben echt blij met dit antwoord, vooral de tweede alinea.
Roozemond
Ik sluit me bij het bovenstaande volledig aan, prachtig!
zogeen
De vraag is of het verkeerd is om God´s stem pogen te horen bij andere samenkomsten.
Zou het niet juist gaan om kwaliteit en niet om kwantititeit? Overal het voedsel toetsen aan de Bijbel en drie formulieren? Anders loop je voedselvergiftiging op.
Wat betreft je gaven, zou hierin niet je roeping moeten volgen? Dit kan in je gemeente zijn, maar ook daarbuiten..Zou zondag 21 dat niet bedoelen? Gaven inzetten van de ware Kerk?
cbl
Als de stem van De Liefste klinkt, maak dan de keuze van Maria....
Denk niet aan "gemeente" als iets wat binnen 4 muurtjes zit, maar de Gemeente, die zich gebonden voelt in eenheid rondom De Gekruisigde.
altijdwat
zogeen: prachtig gezegd!