Muziekstijl

Redactie Refoweb / 21 reacties

Vraag

Wat is de muziekstijl van een refo?

Antwoord

Zie voor het antwoord het zoekprogramma in onze vragenrubriek.

21 reacties
plderoos
http://www.youtube.com/watch?v=hnMjmYT8zd0
jsml
Onze muziekstijl is goed wanneer we één oordopje in ons oor en één oordopje in het oor van de Heere Jezus zouden kunnen doen. Verder moet iedereen daarin in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd zijn..
MUS
Ik vermoed iets van refopop, maar dan op hele noten :)
plderoos
@MUS Ge-wel-dig! :D
Roozemond
@MUS; je reactie zal vast humoristisch bedoeld zijn, dat moet je zelf weten.

Vraagstelster, ik heb een hekel gekregen aan de naam refo. Het is gewoon geen kloppende naam en waar over 't algemeen op 'gekotst' wordt. Ik ben mezelf maar niet meer van mezelf en daarom hou ik ernstig rekening met m'n muziekkeuze/stijl. Zondags zingen we op hele noten ja, geen probleem, het tempo is niet snel en niet langzaam, zodoende komt de prachtige en diepe tekst vd gezongen psalm tot z'n recht. Op m'n werk zingen we ritmisch, ook prima. Maar dit luister ik niet alleen, het ligt er ook sterk aan hoe het is vanbinnen; juichstemming, stilte, verdriet, verwondering, enz. En nee hoor, totaal niet alleen op hele noten! Een aantal opwekkingsliederen zing ik niet omdat ze erg ik-gericht zijn en daar sta ik niet achter, maar dat is voor iedereen weer anders, dat mag. Verder van harte eens met @jslm.
Daniel
'Somebody will know someday....' Cuby and the Blizzards, het tempo is langzaam, de muziek lijkt wel een psalm, maar het is popmuziek (volgens jijdaarKoosdeJong), ik ben een geboren en getogen refo, de psalmen vind ik prachtig, J.S. Bach geniaal en Cuby vind ik geweldig. Maar.....wie bepaalt wat refo-muziek is, Koos de Jong, de dominee of kunnen we zelf bepalen wat goed is en wat helemaal niet.

We hebben toch het nadenken van God de Heere gekregen, dat is de mooiste gave die God ons gegeven heeft.
Omdat we kunnen onderscheiden wat goed en kwaad is, als de bijbel maar onze handleiding is en de handleiding van God is zoveel beter dan een handleiding van de IKEA om een kast in elkaar te zetten, daar ga ik nog wel eens de mist mee in, met de bijbel nooit.
waldboy
@jlsm-van welke muziekstijl houdt Jezus dan?
plderoos
@ jsbach, je zegt: "Soms zou ik willen dat de bijbel wat duidelijker zou zijn over muziek". Maar als de bijbel dat nou NIET is, zou dat dan niet zeggen dat muziek helemaal niet zo terzake doet? Dat het helemaal niet uitmaakt hoe muziek is opgebouwd? Je zegt ook: "Doet het al ter ere Gods." En daar ben ik het volkomen mee eens!
jsml
@waldboy,
Het gaat me niet zozeer om wat Zijn muziekstijl is maar dat we het met een eerlijk geweten kunnen luisteren. Ik denk dat het niet zozeer uitmaakt wát je luistert, maar hoe je luistert. Zelfs onze beste werken zijn een wegwerpelijk kleed, dus als het erop aan zou komen of we alles precies goed doen kunnen we wel ophouden. Waar het om gaat is dat we het uit liefde tot Hem doen.
Een soortgelijke discussie word ook besproken in romeinen 14. Alleen gaat het daar over voedsel ipv muziek. In vers 14 zegt Paulus dat NIETS in zichzelf onrein is, maar alleen voor degene die het onrein acht. En in vers 23 dat je zondigt als je het doet als je twijfelt omdat je het dan niet uit geloof doet. Je moet dus niet tegen je geweten ingaan. kortom: eenieder zij ten volle verzekerd in zijn/haar eigen gemoed.

Ennuh, om maar vast een misverstand uit de weg te ruimen: Nee ik ga idd niet uit liefde naar muziek luisteren met nogal foute teksten en/of bedoelingen...
1a2b3c
Laten we ook met muziek en zang gewoon onze talenten gebruiken die God ons gegeven heeft, daarin zijn we allemaal verschillend.
Wat bij de één niet past kan de ander best mooi vinden, geeft helemaal niets.
In de Bijbel kunnen we best wat over muziek vinden: de trommel, fluit, cimbaal, citer, snarenspel e.d worden genoemd, met handgeklap en dans .....
Kan me niet voorstellen dat dat op hele noten gebeurd, al keur ik dat niet af.

@jsml, met betrekking tot ons behoud zijn onze gerechtigheden een wegwerpelijk kleed, maar de goede werken van de gelovigen zal God belonen.
God troont op de lofzangen staat er in psalm 22, klinkt me niet in de oren als 'wegwerpelijk'.
Ben het helemaal met je eens dat het belangrijkste is dat we de dingen uit liefde tot Hem doen. Maar er staat niet in de Bijbel dat God alles wat daadwerkelijk gedaan wordt zal wegdoen, integendeel juist. Dat onze goede werken vaak 'besmet' zijn houdt niet in dat alles dan meteen wordt weg geworpen, gelukkig niet.
jsml
@1a2b3c,
Dat is juist precies wat ik bedoel. Het word niet weggeworpen omdat het uit liefde word gedaan. En wees nou wel, stel dat jij bepaalde muziek luistert waar jij vast van overtuigd ben dat het goed is, en jij kunt voor jezelf niet uit de Bijbel opmaken of het fout is, en straks blijkt opeens dat God er toch niet zo van hield, zou jij daarom worden afgewezen???
Roozemond
@1a2b3c @jsml, helder en duidelijk en van harte mee eens.
1a2b3c
@jsml: Dat is juist precies wat ik bedoel. Het word niet weggeworpen omdat het uit liefde word gedaan.

Het is noodzakelijk dat alles uit liefde wordt gedaan, anders is het sowieso verwerpelijk 1Kor.13
Wat ik bedoel is dat het nog een stapje verder gaat, de goede werken zelf zullen ook aangenomen worden, weliswaar gereinigd door Jezus.
Dat vind ik belangrijk omdat je anders zo'n houding kunt krijgen dat het allemaal toch niet zoveel uitmaakt hoe de dingen gedaan worden, als het maar uit liefde is.
De zin uit de catechismus: onbekwaam tot enig goed, geneigd tot alle kwaad geldt niet voor gelovigen. Die heeft een nieuwe gezindheid gekregen (Rom.7) en is door de Heilige Geest wel bekwaam tot goede werken. (Rom.8)
Als je God looft en prijst in je lied vind ik dat we er ons van bewust moeten zijn dat Hij niet alleen naar ons hart kijkt, maar ook hoe we de dingen doen, of we ijverig Zijn gaven en talenten gebruiken.
Als er bij voorbaat gedacht wordt dat de uitvoering toch wegwerpelijk is dan klopt dat niet met de Bijbel.

En nee, ik geloof zeker niet dat iemand wordt afgewezen als blijkt dat God niet blij is met een bepaald iets wat een gelovige gedaan heeft.
adriano313
@plderoos, als het geen grap was, wekt je keuze mij met verbazing. Om het fenomeen metal gospel krijg ik a.h.w. al een beklemd gevoel, maar misschien is dat iets persoonlijks...

Maar bij "nightwish" (alleen de naam opzich al) kreeg ik het wel HEEEL benauwd
Te lang in de nachtelijke wereld voor rondgelopen om gelukkig vandaag te begrijpen dat dit eerder het tegendeel is van reformatorisch gedachtegoed! Keer je er van af broer, want een ghostriver, crow, Owl and the Dove, Wish I Had An Angel etc is een afspiegeling en een wens uit het rijk der duisternis... maar "ze zijn zo dood als een pier" laat je er niet in meevaren...

Voel je vooral vrij om te kiezen en vooral niet bezwaard, een iedereen is gelukkig vrij om te kiezen. Maar ik vind het idee van @jsml wel heel erg toepasselijk

Samen met Jezus Ipod luisteren, "plug en play" ...

Volgens mij gebeurt er dan eerst een wonder
...spontaan een harde schijf vol met "DAYwish" muziek :)

anyhow, @ vragensteller
verleden keer heb ik wat geschreven over de atmosfeer achter muziek
<a href="http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18759/middenweg-in-popmuziek">Middenweg in popmuziek</a> (klik) misschien heb je daar nog wat aan

En als het gaat om een mooi "reformatorisch aanbiddingslied"
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=QOtjVNKwIsI">Klik maar hier</a>

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Z7B-TMO37p8">of deze</a>

Prijs God
grt
Dirk
adriano313: hoe maak je werkende url's in je antwoorden?
plderoos
@ Adriano, ik ben blij dat je de grap hebt herkend. ik koos expres een instrumentaal stuk van een 'foute' club. Dit om zoals ik vaker doe, maar weer eens te laten zien dat popmuziek in zichzelf niet fout is. Net zo min als klassieke muziek van een gelovige componist goed hoeft te zijn. Het is pas fout als je het wat met jou als luisteraar laat doen, als je het zelf laat gebeuren. indien iemand verzocht word zegt Jacobus, dan komt dat voort uit de verlokkingen van zijn eigen vlees, niet uit dat van een ander.
Huibert
Ik ben zeker een metal liefhebber, (naast klassiek) en nightwish is lange tijd een van mijn favoriete bands geweest. maar sinds dat ik Christen ben heb ik een hele vooraad cd"s weggegooid.

Een nummer als: "pharao sails to orion" - van deze band nightwish begint dan wel met een bijbeltekst; maar om nu te zeggen dat het ook met een christelijke intentie is, vraag ik me af.
"Get thee from me, take heed to thyself, see my face no more; for in that day thou seest my face thou shalt die, die, die"

Maar in het zelfde genre zitten ook bands als HB: http://www.youtube.com/watch?v=KBvGQ60_p7I
Of Theocracy etc. dus mijn muziek stijl is niet zozeer veranderd maar ik luister wel een genre waar erg veel te krijgen waarin zonder twijfel een demonische invloed merkbaar is.

Dus zoals met alles in dit leven. Dicht bij Jezus blijven in alles wat je doet. En dan gaat het niet om hoe de buitenkant eruit zien maar waar de binnenkant op gericht is.
Huibert
Ik luister dus principieel geen nightwish meer. (nooit gedacht dat een gereformeerde dominee me zover zou krijgen het toch weer even te doen :P)
adriano313
@Dirk, door html-code te gebruiken in het reactievak (was voor mij ook even zoeken, maar gelukkig werkt het)

@plderoos, dank je voor de verduidelijking. Wat je schrijf begrijp ik deels, maar ik maakte er niet op uit dat je dit nu echt als grap bedoelde of dat het een illustratie was van het geen je nu uiteenzet.... M.i is het heel erg confronterend om mensen door te verwijzen naar zulke "voorbeelden"

Ik denk dat ik je wel begrijpt als het gaat om muziek. Muziek blijft soms in reformatorische groepen/ gezinnen een 'sort of' struikelblok. Iets met een drum(stel) wordt som ten onterechte aan de kant geschoven. Maar dat zegt gewoon iets over de orgelcultuur waar velen in zijn opgegroeid. Maar alleen een <a href="http://vandenheuvel-orgelbouw.nl/instruments/singelkerk/pics/front_large.jpg">orgel</a> (klik) geeft geen symfonie, dus je mist een deel van Gods schepping! (ja dat weten een hoop mensen niet!=> David juist wel!)
Dat de na-apende duisternis juist weer wel van de symfonie formule gebruik maakt en daardoor direct mensen in hun hart raakt met alle eigen rotzooi vandien, hopelijk dringt die boodschap wat meer door in deze reformatorische gezinnen/ kringen.

(In mijn tijd groeide je op met klaasjan mulder, de zwart of asma en werd het een hele rel toen mulder in zee ging met het "rockrepertoire" van Ton scherpenzeel. <a href="http://www.youtube.com/watch?v=kC1HoXzUgC0&feature=relmfu">Kajem</a> (klik) was het voorbeeld van een muzikant dit zocht naar symfonie, alleen die m.i. helaas wat doorsloeg door een discostijl te imiteren (alleen al de typisch jaren 80 'metal' letters))

God groot maken met alleen(!) een orgel is dus m.i. ook niet het juiste voorbeeld, net zo als je controversiële voorbeeld van "nightwish"... maar liever een orgel om God Jezus te prijzen dan een drumstel van de dood....denk ik dan maar zo.

Jezus staat centraal met of zonder drum!
adriano313
@Huibert, wat een mooie getuigenis en voorbeeld voor anderen
De bijbeltest heeft m.i. juist ook niets met Redding en Leven te maken integendeel, juist een pure verwijzing naar de dood

De rest van de tekst is zo ontzettend shockerend !!! (vertaling)
---------------------------------------------------------------------------------------------
Ga weg van mij; zorg ervoor dat je mij niet meer ziet
want op de dag dat je mij ziet,
zult je sterven, sterven, sterven (intimidatie van de bovenste plank)

Een sterrenbeeld van goddelijke architectuur op aarde
Een heilige haven – Orion
Nautische hemelvaart naar de "hemel" (geestelijk wegdromen)

Scheepvormige grafheuvels (!!!) open mijn hart tot de wijsheid van dit land
meegaand met de slang Chimera, van een duivelse zandman

De Eenhoorn arriveert met de westenwind om zijn begrafenis te voorspellen
" Je bent geboren voor Horus (dodengod) die in u woont "

Sluimerend met het eb en de stroom van dit schuimende graf
"Je bent geboren voor seth ( geest van choas, onvruchtbaarheid) die in u woont“

Onthul je gezicht voor mij en leidt mij door de Stygian velden (zone tussen natuur en de hel)
betover mijn ziel stralen van Sepedet (godin van leven), om u wil te dienen

Meegaand op verre zeeën, van de duisternis tot bevrijding
Verhalen zoals de oceaan geschreven als Draco's glans

door te regeren met een zeis van de dood, scheur je filosofieën uit elkaar
Een oude starwalk die opgaat in de sterren

"Open uw aderen voor mijn gif
Kus de cobra's met uw ‘verdraaide tong
Zo zult gij toetreden tot het "hemelse circus" (rijk der duisternis)
Waar bedelaars rouwen en serafs (duivelse engelen) dansen
In deze schemering kathedraal
Zal ik u trouwen,
O Bruid van de onderwereld "

Zeilend op verre zeeën ...
Verbind mijn ziel zich met de Jager (duivel) in de lucht
-----------------------------------------------------------------------------------------

wauw, wauw wauw Huibert wat een duisternis op 1 hoop!
ik ga voor je bidden man!
Ik hoop echt dat je totale rust in Jezus mag vinden...
grt