Psychisch ziek en wisselende kontakten

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ga sinds 5 maanden om met een jongen. We kunnen het enorm fijn met elkaar vinden. Hij heeft al heel wat keren verkering gehad. Toch heeft hij ook echt eens van iemand gehouden. Nu wacht hij weer op dat gevoel, maar dat komt niet. Ik hou zielsveel van hem, maar hij zegt niet genoeg van mij te houden. Daarbij komt dat hij psychisch ziek is. Hierdoor heeft hij wisselende kontakten. Toch komt hij elke keer weer bij mij terug. Hij heeft gevraagd om op hem te wachten. Waar ligt de grens? Hoe lang moet ik wachten?

Ik heb aangegeven dat ik snel duidelijkheid wil. Of hij voor mij kiest, of voor alle andere meiden. Ik heb me al die tijd al laten gebruiken. Ik heb het er erg moeilijk mee. Ik geloof dat ik hiermee naar de Heere mag gaan. Toch zou ik graag ook van mensen om me heen horen hoe hier mee om te gaan.

Ook al had hij af en toe een afspraak met iemand, mijn gevoelens zijn eerder verdiept dan dat ik ze niet meer heb. Ik blijf niet om medelijden bij hem. Ik hou van hem. Geestelijk zitten we op één lijn. We hebben het geen enkel moment echt makkelijk gehad sinds we met elkaar omgaan. Toch zijn we bij elkaar gebleven. Wat moet ik nu doen? Het doet zo'n pijn om hem straks echt te moeten loslaten, want zo kan het niet door gaan. Ik hoop zo dat hij het voor die tijd gaat inzien wat hij weggooit. We voelen ons zo aan elkaar verbonden. We hebben echt alles gedeeld. Dat brengt ook pijn met zich mee. Help!

Antwoord

Wat een moeilijke situatie voor je. Je vriend wacht weer op dat intense hevige verliefdheidsgevoel. Nu, dan kan hij heel lang wachten. Je eerste serieuze verliefdheid in je leven is meestal ook de meest hevige verliefdheid. Het lijkt wel of hij heimwee heeft naar dat intense gevoel.

Op zich kan een verliefdheid geen basis zijn voor een verkering, bovendien gaat een verliefdheid altijd na een kortere of langere tijd weer over. Liefde is veel belangrijker dan verliefdheid. Kun je goed met elkaar praten, elkaar begrijpen, elkaar aanvoelen, het geloof samen delen enz.

Ook heb ik een beetje het gevoel dat hij door zijn psychische ziekte als het ware een vrijbrief heeft om maar wisselende contacten aan te gaan. Kom nou toch! Ik vind dat je hier heel duidelijk in moet zijn: geen andere contacten. Als je samen trouwt, dan zal hij het ook misschien wel 40 jaar met een en dezelfde moeten uithouden. Ik begrijp dat het heel moeilijk voor je zal zijn om het dan uit te maken, maar beter nu een tijdje intens verdriet, dan levenslang ongelukkig. Wees echt duidelijk naar hem zodat hij weet waar hij zich aan te houden heeft.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verliefdheid