Zo gemeen als de mensen

Ds. A. Th. van Olst / 5 reacties

Vraag

Als God net zo gemeen is als de mensen die Hij maakt (van binnen, niet van buiten), waarom zou ik Hem dan in mijn leven willen?

Antwoord

Beste vragensteller/stelster,

Dank voor deze vraag. Misschien is mijn antwoord anders dan je verwacht. Ik zou op je vraag willen zeggen: Als God net zo gemeen zou zijn als die mensen, zou ik geen reden hebben om Hem in mijn leven te willen. Maar dat is nu juist het punt. God is niet zo. Hij is wel de Schepper van mensen die gemeen zijn (en dat wil zeggen dat Hij er recht op heeft dat ze zich bekeren en leven tot Zijn eer), maar Hij heeft ze niet gemeen gemaakt.

God is goed. God is heilig en rechtvaardig. Hij houdt de schuldige niet voor onschuldig, en Hij zal zorgen voor het recht van de verdrukte. God haat de zonde, inclusief de gemeenheid die jou wellicht veel pijn gedaan heeft.

De Bijbel zegt dat niet alleen gemene mensen verkeerd zijn van binnen, maar dat we dat allemaal zijn. Ik weet wel: dan maakt het nog een heel verschil. De één doet een ander lang niet zo veel kwaad als de ander. En toch, we hebben allemaal Gods genade nodig. God is niet alleen heilig. Hij is ook vol van genade. Hij gaf Zijn Zoon. Die stierf aan het kruis. Om zondige mensen te redden en zalig te maken.

Waarom je Hem in je leven zou willen? Om Wie Hij is. Als je Hem zou kennen in Zijn goedheid en genade, zou je geen seconde meer aarzelen om Hem te vragen in je leven te komen. Wil je weten hoe Hij is? Kijk dan naar de Heere Jezus, naar wat Hij gezegd en gedaan heeft. Hij heeft laten zien Wie God is.

Ik hoop van harte dat je Hem spoedig in je leven ontvangen zult. Je zult nooit meer zonder Hem willen.

Ds. A. Th. van Olst

5 reacties
Roozemond
Ik krijg de indruk dat hier heel veel achter schuilt aan pijn en verdriet.
Dan is het nog moeilijker om God te zien zoals Hij werkelijk is.
Verder weet ik niet wat je situatie is maar goed dat je deze stap hebt gemaakt. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Sterkte, er word voor je gebeden.
TJH
Lieve vragensteller,

Mensen kunnen ontzettend gemeen zijn en je veel pijn doen, en ik kan me voorstellen dat je zo'n beeld hebt gekregen misschien.
Maar God is juist het tegen over gestelde. Hij haat het kwade, en Zelf is Hij Liefde.
Daarom zou je Hem in je leven willen hebben. Omdat Hij juist je helpt bij de moeilijke dingen. Omdat Hij je begrijpt, is de Heere Jezus niet Zelf geslagen, veracht door de mensen?
Hij heeft verdriet van de gemeenheid in mensen.
Want de vrucht van de Geest is blijdschap, geduld, zachtmoedigheid, vrede, liefde, enz.
Dat is God.
En Hij wil ook jouw hart.
pieterderuiter
Ik wil graag een link met je delen: http://www.youtube.com/watch?v=a28PKiZ_WbU

Dit is (vindt ik) een lied wat bijzonder weer geeft als je twijfels hebt over het bestaan van God.

Here Jezus, Wilt u deze vragensteller beschermen, overweldigen en vasthouden met Uw onuitputtelijke liefde, zodat hij/zij mag ervaren hoe geweldig groot en genadig U bent. Ik wil U vragen of U de leugen van de Satan wilt binden en alleen Uw waarheid wilt plaatsen in zijn/haar hart. Want U Heer bent niet een gemeen, maar een goede God
rian2
God is zo anders dan mensen.
God is zo goed, zo volmaakt goed, vol van liefde en goedertierenheid!!
Hij had de mens goed en naar zijn evenbeeld geschapen, maar we hebben gezondigd!!
We zijn gevallen zondaars en kunnen vanuit onszelf geen goed doen.
Alleen als je Hem persoonlijk kent mag je vruchten van Hem dragen, en dan nog blijven we mens.
Ik ken je omstandigheden niet, ik weet alleen dat God nooit tegenvalt, en dat bij Hem alles te verkrijgen is.
Zal voor je bidden.
vlokje
Als God zou zijn wat jij en ik en iedereen van Hem zouden denken, hebben we volgens mij een God in miljoenen verschillende verschijningen.

God is niet wat ik denk, wat jij denkt, wat iedereen dénkt. God is de Oorsprong, de Basis, de Draagkracht van al het Leven, en dit kan niet anders dan Liefde zijn.... dacht ik zo...

Teleurstelling in mensen kan jou een heel wrang Godsbeeld geven. Maar misschien kun je proberen 'gemene' mensen te zien als een mens als ieder ander, die nu nog handelt tegen zijn geweten, en daarmee vroeg of laat zelf te maken zal krijgen. Iedereen krijgt een keer de spiegel voor zijn eigen leven voorgezet.
En als anderen jou iets aandoen, of aangedaan hebben kan het helpen om terug te denken aan je eigen 'zonden'. In meerdere of mindere mate doet ieder mens dezelfde dingen, en soms misschien wel heel onbewust. De kracht van zelfkennis is werkelijk in staat je 'kwaaddoeners' in een ander daglicht te zien.