Aanraking is wennen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 34 jaar. Ik heb al enige tijd contact met een jongeman. Geen verkering nog. Ik merk dat ik het best lastig vind om me te geven. Bijvoorbeeld als hij me aanraakt dan 'schrik' ik hier echt even van.

Ik hoor van getrouwde vrienden dat dit normaal is. Hoe kan ik hem wat dichter bij laten komen? Heeft u een goede boekentip voor me m.b.t. dit onderwerp: aanraking, intiemer worden met een man? Ik ben erg benieuwd.

Antwoord

Je bent natuurlijk best wel lang alleen geweest en dan is het best wel wennen aan een man in je buurt. En zeker als je verkering krijgt, dan moet dat lichamelijke ook echt wel groeien. Neem daar dan ook gerust de tijd voor. In het begin is het al heel bijzonder om elkaars hand vast te houden en een kus te geven.

Als hij je aanraakt, gebeurt dat dan misschien onverwachts zodat je daardoor schrikt? Probeer er ook in gedachten aan te werken. Zeg tegen jezelf dat wanneer je verkering krijgt met hem, het ook goed is om elkaar aan te raken en dat dat lichamelijk naar elkaar toegroeien best wel z’n tijd nodig heeft, maar dat het er wel bijhoort. Probeer door er aan te denken zo die ‘angst’ te overwinnen.

Ik weet niet of er boeken bestaan die alleen over dit onderwerp gaan.

Alie Hoek-van Kooten