Huppelgeloof

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Wat is een huppelgeloof? Gisteren gehoord in een preek.

Antwoord

Tja, dat zul je toch echt aan de dominee zelf moeten vragen. Iemand die "huppelt van zielevreugd" en mag weten van zijn/haar vergeving van zonden, heeft namelijk ook een 'huppelgeloof'. Of, zoals Paulus het zegt in Fil. 4:4: "Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u."

15 reacties
Daniel
Ik weet wat huppelgeloof is:

Het menselijk geluk

De huur betaald. De stoep geschuurd.
Een goeie visboer in de buurt.
Een meid die als ze naast je gaat,
loopt te zingen over straat.

Dat is het ultieme huppelgeloof.
plderoos
mijn dochter heeft ook een huppelgeloof :D
vlokje
Heerlijk hé zoveel variaties. Een huppelgeloof kan van alles betekenen waar je ontzettend blij van wordt. Dat kan in God, dat kan in verrukking over alles wat het kostbare leven te bieden heeft.
Maar misschien bedoelt de ds een geloof die het niet zo nauw neemt. Dat kan er ook mee bedoeld worden. Inderdaad, vraag het hem zelf. Iedereen heeft wel een eigenbedachte term, en volgens mij staat deze zeker niet in de christelijke van Dale.
jsml
David had ook een huppelgeloof! (2 Samuël 6:16)
AHHK76
Het zou zo kunnen zijn, dat er halleluja-christenen of happy-clappy-geloof mee bedoelt worden.
Dat zijn mensen van wie er terecht of onterecht gedacht wordt dat ze altijd blij zijn, vanwege hun geloof.
Als er negatief over gepraat wordt, (zegt men) dat het mensen zijn, die voorbij gaan aan de ellende/zondigheid van de mens. Je mag ook niet over de zonde van de mens heenhuppelen, maar zoals in het antwoord staat, de Bijbel roept ook tot blijdschap en vreugde in God. Het gaat om het evenwicht.

Psalm 9 : 2
Ik zal in U, mijn God, van vreugd,
Opspringen, in den geest verheugd;
Uw Naam zal door mijn psalmgezangen,
O Allerhoogste, lof ontvangen.

Ik wilde dat ik wat vaker in die stemming God zou loven, juist omdat ik ook een zondaar ben, maar Hij mij genadig is!
MUS
Ik vermoed dat het duid op Psalm 68:2 berijmd:

Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd!

Vandaag (Pinksteren) redenen genoeg om te huppelen!
Roozemond
AHHK76; mooie en waardevolle reactie!!!

Soms kan ik inderdaad huppelen van zielevreugd @MUS. Dat is voor mij verheugd zijn in Hem Die mij het leven schonk. Huppelgeloof? Ach, dit 'beestje' moet blijkbaar ook al een naam hebben.
pierre81
Wondergeloof = alleen geloven als er een wonder gebeurd
Tijdgeloof = alleen maar een tijd(je) geloven
Historisch geloof = alleen de historie geloven
Ware geloof = geloven dat Christus aan het kruis is gestorven om al jouw zonden af te betalen
Huppelgeloof = alleen geloven als er gehuppeld word maar in jesaja 13:21 staat dat duivelen ook kunnen huppelen!
David huppelde in 2 Samuel 6:14 uit alle macht en dat was voor het aangezicht des Heeren! Zijn vrouw Michal geloofde er niets van en verachtte hem in haar hart dus zij had in ieder geval geen huppelgeloof.
Het veld (1 kronieken 16), jonge kinderen (job 21), de Bruidegom uit hooglied 2 enz. huppelen ook maar dat is van vreugde.
En vreugde is iets wat bij huppelen hoort.
Maar er zijn mensen die dat afraden omdat er dan misschien iets teveel gehuppeld gaat worden.
plderoos
@Piere, historisch geloof is (ook?) het geloof dat je historisch gezien in je hebt. Als je van jongs af aan gelooft heet dat een historisch geloof en dat is fout. Want iedereen moet bekeerd worden dus als je van jongs af aan gelooft dan kan dat niet echt zijn. Die mensen die dat hebben moet dus, ondanks hun geloof, vooral heel erg op het hart gedrukt worden dat ze eigenlijk helemaal niet geloven. We moeten ze aan het twijfelen brengen zodat ze zich volgens ónze normen kunnen bekeren.
1a2b3c
@pierre81,

Geloven sluit wonder- huppel- en historisch geloof niet uit.
boulanger
Ik heb een dominee ook wel eens over een honden- en kattengeloof gehoord, maar hij legde vervolgens wel precies uit wat hij er mee bedoelde.
pierre81
plderoos, iemand aan het twijfelen brengen doet de duivel graag.
1a2b3c, klopt, ik geloof en ik geloof ook het historische verhaal en ik geloof ook in wonderen en ik huppel ook wel eens. dat huppelen heeft niet altijd iets met m'n geloof te maken. ik geloof ook dat ik weleens twijfel maar in de Bijbel word dat bestraft en word ik betiteld als kleingelovige.
janvanverweg
@ pierre,
"Ware geloof = geloven dat Christus aan het kruis is gestorven om al jouw zonden af te betalen"
ik zou dit anders verwoorden; zoals je het hier beschrijft is het een wat verstandelijk, het hebben van een inzicht. zelf denk ik dat geloven begint met het leren kennen van God en je in alles aan Hem toevertrouwen.b.v. als je gelooft dat God je vader is dan laat je Hem ook je vader zijn. Als Jezus je herder is, laat je dan door Hem leiden.
Als Jezus je Heer is, volg dan zijn geboden op. etc etc.
uiteindelijk is er maar een vorm van geloven goed. een geloof dat vrucht draagt! dat we andere mensen willen wegzetten met denigrerende beschrijvingen van hun geloof is geen goede vrucht.
pierre81
je hebt gelijk jan, ik heb het een beetje te beknopt opgeschreven, maar de vraag van de vrager is niet of iemand hier zijn of haar beleving wil noteren.
En denigreren doe ik alleen over dingen die in mijn ogen niet echt belangrijk zijn en dat zijn vaak dingen die mensen zelf verzinnen.
jsml
@janvanverweg,
Ik zou het nóg anders verwoorden: Als je gaat geloven begin je jezelf helemaal toe te vertrouwen aan Hem. En dat gaat ons in dit leven maar in beginsel lukken. Maar ik denk dat je dan wel gaat huppelen, om die term er maar even in te houden....