Schuldig voelen en verantwoordelijkheid

Eleos / 3 reacties

Vraag

Aan Eleos. Bestaat er een goed boek over "schuldig voelen en verantwoordelijkheid"? Bijvoorbeeld: je bent niet verantwoordelijk voor de gevoelens van je ouders, toch kan je (door bijvoorbeeld parentificatie) je heel schuldig en verantwoordelijk voelen. Is er een goed boek over? Ook over verwachtingen van anderen en je eigen gevoelens?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik kan je de volgende boekentips aan de hand doen:

- "Een veilig gevoel" van Werner Storms. Laat lezers kennismaken met de plaats die een psychisch zieke ouder inneemt in het leven van hun kinderen. Op een duidelijke manier krijgen volwassenen en kinderen inzicht in het ziektebeeld, de thuissituatie en de werking van de omgeving.

- "Leven met een psychisch zieke ouder", van Sandra van Gameren. Biedt volwassenen met een kopp-verleden erkenning, herkenning en  waardevolle adviezen.

- "Altijd de sterkste thuis" van Caroline van Dulllemen.

- "Waarom moet ik altijd helpen", van Nico van der Voet. (Download gratis!)

- "Moeders hebben het altijd gedaan", van Annemarie Pfeiffer. De weg van zelfverwijt naar innerlijke rust. Een boekje over vrouwen met schuldgevoelens.

Vivia Verloop, Eleos

Lees meer artikelen over:

gevoelensparentificatie
3 reacties
moedervan2
Nog een titel:

'Als banden knellen' Jaap van der Meiden

Dit boekje gaat speciaal over de band tussen ouders en kinderen en hoe dit verstoort kan worden door het verkeerd zien van het gebod 'Eert uw vader en uw moeder'. Hoe ouders dit gebod kunnen misbruiken en hoe dit gebod in de weg kan staan voor kinderen die een moeizame relatie hebben met hun ouders. Ook gaat dit boek over hoe het dan wel kan en hoort te zijn. Ik vond het een eyeopener en het heeft mij echt een zucht van verlichting doen slaken...
Roozemond
'Schuld en vergeving' is ook heel verhelderend om te lezen schat ik in.
AHHK76
Beste vraagsteller, misschien is onderstaande boek, voor jou ook het lezen waard. Sterkte!
Titel: Van moeten naar mogen
Ondertitel: Herstel van relaties van gebondenheid naar verbondenheid
Schrijfster:Nancy Groom
Uitgever: Navigator boeken