Eenzaamheid omarmen

drs. E.J. (Els) van Dijk / 1 reactie

Vraag

Beste Els van Dijk, u schreef: "Artikel geschreven over singles. Maar voor ieder geldt dat je de eenzaamheid moet kennen, wil je geschikt zijn voor welke relatie dan ook." Zou u dit voor mij toe willen lichten? Alvast hartelijk dank.

Antwoord

Beste,

De uitspraak die jij noemt, heb ik natuurlijk uitgelegd in het bewuste artikel. Ik zal proberen dat hier kort samen te vatten.

Pas als we de eenzaamheid durven te omarmen, zijn we geschikt voor het functioneren in een gemeenschap, van welke aard dan ook. "Solitude", het Engelse woord voor eenzaamheid, komt van "solus", een Latijns woord dat "alleen" betekent. Eenzaamheid heeft dus alles te maken met alleen zijn. Bij eenzaamheid gaat het erom hoe wij omgaan met ons alleen zijn. Ieder mens is dat namelijk, aangezien er niemand is zoals jij en ik. In de diepste zin van het woord is ieder mens alleen. Waarom? Nou, dat heb ik eigenlijk  al gezegd: omdat je nu eenmaal anders bent dan anderen. En daarom ben je tot op zekere hoogte ook van hen afgescheiden.

Veel mensen proberen die afgescheidenheid te doorbreken, omdat het voelt als alleen en verlaten zijn. En daar houden de meeste mensen niet van. Dus proberen zij die 'verlatenheid' te doorbreken en dat kan met van alles: geld, relaties, seks, enzovoort. Maar het is investeren in een bodemloze put. Je zult op die manier nooit bereiken wat je op het oog hebt.

Daarom: Kun je het alleen zijn ook zien als iets positiefs? Omdat je juist daarin in contact kunt komen met de Ene die de diepste verlangens van je hart kan vervullen? Eenzaamheid is luisteren naar de stem die zegt dat Hij jou op het oog heeft met Zijn liefde en genade. Dus je kunt stoppen met druk doen en aan iedereen willen bewijzen dat jij heus wel wat voorstelt.

Eenzaamheid is de plaats waar we naar toe moeten om de waarheid over onszelf te horen. En als we dié kunnen aanvaarden en accepteren, kunnen we van betekenis zijn voor anderen. Daarvoor zijn we namelijk geschapen; om samen te zijn in relaties van welke aard dan ook. Niet in eerste instantie om jezelf bevestigd te zien. Juist niet. Pas als je zelf iemand bent, heb je wat weg te geven. En je hebt de eenzaamheid en het alleen zijn nodig om dat te ontdekken.

Nou, ik hoop dat je mijn gedachtengang kunt volgen. Uitgebreider vind je die terug in het artikel dat verscheen in het aprilnummer van RefoAnders. Misschien kun je dat nummer aanvragen bij die organisatie. Daarin betoog ik ook dat singles niet zielig zijn. Absoluut niet! Misschien mag je het single-zijn ook wel zien als een speciale opdracht.

Schrijf ik ook nog wat over....

Hartelijke groet!
Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

psychologie
1 reactie
meizje
Dank u wel. Ik ga het artikel opzoeken!