Partnerkeuze en Gods wil

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Wanneer en hoe weet je eigenlijk of jouw partnerkeuze Gods wil is? God voorziet in alles, dus ook hier in. Het antwoord zal vast zijn: Bid en vraag er om. Maar als je dat al doet? Natuurlijk weet ik ook dat je gevoel ook een antwoord kan zijn. Maar toch vind ik het lastig om zeker te weten of dit ook Gods keuze is. Wie kan mij hier een goed antwoord op geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wie kan mij hier een goed antwoord op geven? Ik kan alleen wat algemene dingen zeggen. Maar wil je een persoonlijk antwoord, dan zul je op z’n minst meer over jezelf dienen te vertellen! En over je relatie. Of over de verwachtingen die je van de ander hebt. En zéker over de aanleiding van deze vraag, waarbij je zelf ook al een deel van het antwoord geeft. Namelijk: bidden. Ja. Natuurlijk, zou ik zeggen. Alleen is bidden niet een verlanglijstje indienen waarbij God het juiste cadeau mag uitzoeken. Ook wanneer je bidt gaat het om vertrouwen dat Gód weet wat goed voor je is. Hij overziet je levensweg, terwijl jij zelf nog niet weet wat er over vijf minuten gebeuren gaat.

Wanneer je bidt mag je -zeker wel- je wensen kenbaar maken. Niet om God voor jouw karretje te spannen, maar om dankbaar te leren aanvaarden wat Hij je wil geven. Soms op ongedachte wijze. Daarom is het andere deel van het antwoord: werken. Je ogen en je oren open! Liefhebben is een proces van groei dat niet automatisch plaatsvindt, maar waarbij je voortdurend in de gaten dient te houden wie de ander is, wat hem/haar beweegt en gelukkig maakt. Het gaat  gepaard gaat met vertrouwen in de ander. In de toekomst. In Gods weg met iemands leven.

Gode bevolen,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

Gods wilrelatiekeuze