Leven veranderen

Ds. R. W. van Mourik / 9 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 26 jaar, ik ben negen jaar getrouwd en we hebben (gelukkig) drie gezonde kinderen. De laatste tijd kreeg ik heel erg het gevoel dat ik mijn leven moest veranderen. Mijn man en ik zijn allebei opgegroeid in een christelijk gezin. Wij gaan naar de PKN en mijn ouders en schoonouders naar HHK. De laatste paar maanden ben ik enorm bezig met het geloof. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn man en kinderen. Negen jaar lang vond ik bijna alles prima (kinderen die tv-kijken, die op dansles zitten en naar popmuziek luisteren) maar nu realiseer ik me dat dit niet goed is. Mijn man daarentegen is er nog niet aan toe om zijn leven te veranderen. Hij wil eerst rust in onze relatie. Wij hebben twee tv's in huis en mijn man en ik kijken elke avond samen op de bank een film of een ander programma. Nu voelt dat voor mij niet altijd meer goed en ik ben bang dat wanneer ik ga zeggen dat ik niet meer meekijk, en doordat ik meer en meer met het geloof bezig ben, dat ik mijn man kwijtraak omdat ik natuurlijk veel dingen in mijn leven wil en moet veranderen. Hoe kan ik het beste hiermee omgaan zonder dat ik hem kwijtraak? Voor de kinderen vind ik het ook heel lastig. Eerst mochten ze alles, maar nu mogen ze geen popmuziek meer luisteren e.d. Zij vragen zich af waarom niet. Ik vind dit zo lastig om uit te leggen. Hoe kan ik dit soort dingen het best uitleggen? Ik hoop dat u mij antwoord kunt geven.

Antwoord

Heel duidelijk wordt hier zichtbaar dat het dienen van God vraagt om radicale keuzes. Bij God bestaat geen halfheid en slapheid. Echter in de praktijk geeft dat wel lastige situaties. De voorbeelden die beschreven worden zijn helder. De keuze voor God geeft altijd aanleiding om afscheid te nemen van dat wat tegen God ingaat. Niet voor niets zei Jezus dat je niet God kunt dienen en de Mammon.

Nu betekent dat voor jullie huwelijk en gezin wel heel wat. Allereerst moet bedacht worden dat het hier gaat om een krachtenveld waar aan de ene kant God trekt, maar aan de andere kant de tegenspeler van God niet stil zit. De satan probeert te voorkomen dat er een volledige overgave komt aan God. Bij jezelf, maar ook bij je man en kinderen. Het is goed om te zien dat je je in dat krachtenveld bevindt. Laat dan steeds de keuze voor God er mogen zijn. Hoe moeilijk dat in de praktijk ook is. Hoeveel tegenkanting en onbegrip dat ook geeft. Liever dichtbij God leven dan leven in een grijs gebied waar geen keuze gemaakt wordt.

In de tweede plaats mag je dan ook weten dat zo'n keuze gezegend wordt. De Heere is immers in staat om je man en kinderen mee te nemen in de keus van jou voor God. Nee, dat betekent niet dat je naar de realiteit moet kijken. Je ziet er vooralsnog niets van. Wellicht alleen maar vijandschap en tweestrijd. Toch zegent de Heere een onvoorwaardelijk dienen van Hem en niet een van twee walletjes willen eten of hinken op twee gedachten. Heel belangrijk om in deze (moeilijke) weg die je moet gaan steun te zoeken in het Woord en het gebed. Laat aan je man en kinderen zien dat dat je houvast biedt. Maak ze jaloers om ook deze God te dienen. Wie het van Hem verwacht en in het gebed de nood voor Hem neerlegt, mag ervaren ook geholpen te worden. Nee, dat betekent niet dat je man en je kinderen op slag anders worden, maar wel dat je weet dat wat bij de mensen onmogelijk is, mogelijk is bij God. Laat maar heel eerlijk zien dat het leven wat je eerst leefde je niet meer bevredigt. Strijd de goede strijd van het geloof en zie op de Overste Leidsman en Voleinder van het geloof, onze Heere Jezus Christus.

Ds. R. W. van Mourik

Tags in dit artikel:

opvoedingverandering
9 reacties
Ermelo
Klopt het wel dat de vraagsteller 26 jaar is, en dan al negen jaar getrouwd?
Het vraagt veel wijsheid om veranderingen door te voeren in huis en gezin, zeker als de echtgenoot er wat anders in staat. Maar als de kinderen nog zo jong zijn (ik neem aan: onder de negen jaar) is het eenvoudiger om dingen om te buigen dan wanneer ze al in de puberleeftijd zijn.
Probeer geen ijzer met handen te breken, erken dat het voor hen lastig en verwarrend kan zijn maar geef wel aan wat uw moeite is met dingen als dansen en popmuziek en televisie.
Veel wijsheid gewenst.
EVA
U bent bezig je leven te verandern voor God, maar God vraagt je hart,God zoekt geen werken Hij zoekt geloof in Zijn volbrachte werk geef je leven in Zijn hand over en dan komt de rest "vanzelf".
En vanzelf bedoel ik, als het goed is ondergaat je een metamorfose omdat je door de ogen van Jezus naar bepaalde dingen gaat kijken, en dan ziet je man dat je leven veranderd is en ziet hij Jezus door je heen,
Hij zal een andere vrouw krijgen en de kids een andere moeder.

En met een tv is niks mis, als je hem maar op de juiste manier gebruikt!! En als je kijkt moet je denken zou ik dit kijken wanneer Jezus naast me op de bank zit, en breng ik meer tijd door met tv kijken, of met Zijn woord. Maar dat is niet alleen van toepassing op de tv ook internet en social media

Leg je kinderen uit waarom ze geen popmuziek mogen luisteren...niet het mag niet want het mag niet van de Heere, nee luister de tekst en leg uit wat er gezongen wordt, zoek zelf in de bijbel naar antw en houd dat u kinderen voor, en dansles...is er ook in evangelische kringen, als ze talent hebben om te dansen laat ze dat gebruiken tot eer van Hem.

En je man veranderen...doe geen moeite want als je wat wilt veranderen begin bij jezelf, en bid voor je man..
Roozemond
Goede werken zijn idd. geen grond maar wel vrucht en dat lees ik al in je vraagstelling.
Mooi, want wanneer God in je hart werkt, komt dat openbaar, kan namelijk niet verborgen blijven.

Idd. is het gebed een krachtig middel, maar daarnaast is een open gesprek ook een heel belangrijk punt. Deel je liefde voor Hem in het stille gebed dat je man jou mag volgen, maar vooral Hem mag volgen. Alles wat dan in jullie huwelijk het licht niet kan verdragen, zal vanzelf verdwijnen, daar ben ik van overtuigd.

Sterkte in de strijd!
tamara72
@eva met een tv niks mis mee? nee internet is nog veel erger!!!!!Ik kan de vragenstelster heel goed begrijpen want in het verleden heb ik het daar ook heel moeilijk gedaan en toen de kinderen klein waren de t.v opgeruimd dus ik spreek uit ervaring.Hier heb ik geen spijt van gehad.Als je 20 bent zie je niet zoveel problemen maar op latere leeftijd(is niet altijd zo) kun je toch over bepaalde dingen anders denken. Als je in de wereld voor je geloof uit komt zul je verdrukking hebben maar heb goede moed dat is nu soms zo moeilijk.Vaak wordt je dan gesteund van mensen waar je het niet verwacht. Er is er maar één waarvan we het moeten verwachtten en dat is niet de duivel..
Sterkte...
dkw
Bij alles wat je doet, doet het ter ere Gods, ook de inrichting van je leven.
Ga niet reformeren in je leven om minder slecht voor God te zijn, tot God moeten we niets meenemen, ook geen net leven, zondaars wil God hebben zoals hoeren en tollenaren.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we er maar op los moeten leven, maar wel dat we tot God niets mee hoeven te nemen.

Een inhoudsloze roman of een spelletje Ganzebord of Risk, Monoploy, Kolonisten spelen is het zo inhoudsloos als een inhoudsloze film of programma op TV kijken.
Sterker nog, ik denk dat je beter een goed programma van de EO kan kijken dat een roman of spelletje doet.
Verder eens met de reactie van EVA.
EVA
@tamara72 Nee tv en internet is niks mis mee,.....de vraag is hoe gebruik je het...dus de verantwoording ligt bij jouw, er komen prachtige utizendingen bijv via Family 7 en er zijn ook programma;s die je nog wel kunt kijken en dat is met internet ook zo je kan er prachtige dingen mee doen zelfs het evangelie verspreiden...maar het is de manier hoe je hier mee omgaat, en dat zal je biddend moeten doen.
En als je toch elke keer in de verleiding komt ok tv de deur uit...maar het verbodenen trekt dus zoek je het echt wel ergens anders.
Doe het ter ere van God @DKW geeft het al aan je kan bijv niet naar goede tijden slechte tijden kijken maar wel je verdiepen in een roman waar overspel in voorkomt...dat is zo maar een voorbeeld
Jo24
Mijn ervaring is, hoe meer je de "wereldse rompslomp" uit de weg gaat. Hoe dichter je bij God mag leven. Mijn man zit dan ook alleen film te kijken. De autoradiozender heb ik vervangen voor een mooie psalmen cd. Wel denk ik dat wanneer je de kinderen iets verbied, dat ze het dan juist wel willen gaan doen. Voorleven is de beste optie en uitzien naar de hemel waar je perfect volmaakt God de eer kunt brengen.
Race406
Het leven voor God zit hem NIET in allerlei zaken niet (meer) doen of bepaalde dingen juist wel doen.
Het gaat om je HART. Als God in je hart woont en werkt, dan kan de een geen tv meer kijken, de ander kan dat nog wel doen.
De een kan dan rustig op een avond aan de bar een (bijvoorbeeld) pilsje of colaatje drinken, de ander kan dat niet.
De een kan uit volle borst Opwekking zingen, de ander kan dat niet.
De een zet een kaars in de kerk, voor de ander is dat flauwekul.
Etc etc etc etc.
Ik zie in gedachten teksten langs komen die gaan over "christelijke vrijheid", elkaar vrij laten in bepaalde keuzes etc..
Waarom is de gedachte zo hardnekkig dat WIJ allerlei dingen moeten doen of laten als we willen dat God in ons leven komt?
God is het, Die het willen en het werken werkt, de rest komt vanzelf wel. En dat is bij de een anders dan bij de ander.
Vraagstelster: Dat je ouders en schoonouders naar de HHK gaan, en waarschijnlijk leven zoals jij dat zou willen, zegt niet dat jij dat ook moet doen.
En dat jij geen tv meer kijkt wil niet zeggen dat je man en kinderen dat niet meer kunnen doen.
Ik weet het: Het kan erg moeilijk zijn allemaal, maar leg je veranderde principes niet op aan je man en kinderen. Waarmee ik overigens geen mening geef over jouw principes, want daarin ben je vrij en kan ik je een heel eind aanvoelen!
wk156
Goed dat je het in iedergeval gezecht hebt tegen je man. Ik zit ook in een situatie dat er dingen in het gezin heel normaal zijn waar ik niet meer aan mee kan doen, maar ik durf niets te zeggen.