Krap bij kas

Ds. A.A.F. van de Weg / 37 reacties

Vraag

Wij zijn een jong gezin met een paar kleine kinderen, man werkt volledig en vrouw twee dagen per week. Elke maand gaat ons salaris op aan vaste lasten, eten en kleding. We doen heel zuinig, we budgetteren alles heel secuur. Gaan naar goedkope supermarkten etc. Toch is elke maand het geld op en staan we in het rood, terwijl we dan nog niet eens gespaard hebben. Dit maakt mij zo moedeloos. Moeten we nog meer bezuinigen? Doen we ergens iets verkeerd? Als ik om me heen kijk zijn wij de enige die het financieel zo moeilijk hebben. Mensen geloven en begrijpen het ook niet als het een keer ten sprake komt, want jullie werken toch allebei wordt er dan gezegd. Ik vind het vooral vervelend dat ik bijvoorbeeld altijd moeilijk moet doen voor cadeautjes, die kan ik nooit met een gerust hart geven, altijd met een gevoel: eigenlijk kunnen we het geld niet missen. Als er iets kapot gaat, bijvoorbeeld de wasmachine of de auto, hebben we gewoon geen buffer om aan te spreken. Ik weet dat God ons helpt, we hebben altijd alles nog kunnen betalen, alleen dan wel met 1000 euro rood staan en een lege spaarrekening. Toch maakt het me wel eens moedeloos. Ik kan een hele week super zuinig doen wat eten betreft, maar dan komt er opeens weer een rekening van het een of ander en gaat er weer een hoop geld uit. Ik weet dat u niets aan onze situatie kunt veranderen. Maar er is zoveel schaamte naar anderen toe en het lijkt soms zo uitzichtloos. Veel mensen rijden in dure auto's, gaan vaak op vakantie, hebben altijd leuke kleren aan, leuke inrichting Riviera Maison ect, ook binnen de eigen familie. Ik ben absoluut dankbaar met alles wat we wel hebben, gezondheid, een baan enz. Het is ook niet bedoeld als klaagzang ofzo. Maar hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? Zijn er mensen die dit herkennen en ook zo leven? Of doen wij het echt ergens verkeerd en geven we toch nog teveel geld uit?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Uit jouw verhaal begrijp ik dat de situatie moeilijk en bij tijden nijpend is. Ondanks het feit dat jullie situatie mij natuurlijk niet volkomen duidelijk is, probeer ik toch wat adviezen te geven.

- Hoewel ik het niet zeker weet, zou het toch kunnen dat er bepaalde ‘lekken’ zitten in het geld wat jullie verdienen. Zou het een idee zijn jullie financiële situatie te laten doorlichten door iemand met kennis van zaken?

- Het lijkt me goed jullie situatie met een predikant/ouderling/diaken te delen. Niet alleen vanwege de financiële kant van de zaak, maar ook omdat deze financiële zorgen ongetwijfeld ook hun sporen trekken in het huwelijks- en gezinsleven. Het is niet ondenkbaar dat het ook geestelijke gevolgen heeft in jullie leven.

- Last but not least: Stel op de Heere in alles je vertrouwen. Laat alle nood je doen uitdrijven tot Hem. Overweeg samen biddend Matt. 6:25-34. De Heere Jezus wijst daar de weg tussen de klippen van zorgeloosheid en overbezorgdheid.

Ds. A. A. F. van de Weg

Lees meer artikelen over:

financiën
37 reacties
sydneylover
@Catherine

Heel herkenbaar, wij hebben niks te klagen maar toch 'vliegt' het geld eruit.. en dan heb ik het over basisbehoeften en niet eens over luxe artikelen.

Vergis je niet:
-10% extra aan ziektekosten per maand vergeleken met vorig jaar
- Grondstoffen voor voedsel wereldwijd alleen al dit jaar 8% duurder, dat wordt heel geleidelijk maar zeker doorberekend in prijzen in alle supermarkten, val Aldi to AH.
- Brandstofkosten rijzen de pan uit, 30% hoger dan vorig jaar
- Energierekening is daardoor ook snel 10% hoger

Terwijl de meeste mensen er al jaren niet of nauwelijks op vooruitgaan en de loonsverhoging (als die er al is) niet voldoende is om de inflatie te corrigeren.

Mijn persoonlijke conclusie: ik geloof geen snars van die mooie koopkrachtplaatjes van het CPB, dat iedereen er niet meer dan 1% of zo op achteruit gaat dit jaar.
Ik denk zelf dat de afgelopen 3 a 4 jaar het leven stukken duurder is geworden voor iedereen.
naam
Er zijn veel goede tips gegeven!
Ik denk dat sommigen ook boven hun stand leven; teveel hypotheek moeten betalen.
Bij ons in de familie werk ik als enigste vrouw iets bij, de mannen zijn gewoon verkoper, chauffeur, arbeider enz. Verdienen max. 17oo in de maand. Die komen ook rond!
Gisteren sprak ik iemand die zei ook moeilijk rond te komen. Eerlijk een poosje over gepraat. En tot mijn verbazing hadden ze een krant (abbonnement), een computer, allebei een mobiel, geven ze een paar honderd euro uit aan vakantie, kopen ze elk seizoen wat nieuws aan kleding, kunnen ze wat eten en drinken betreft nog heel wat schrappen, gebruiken ze de auto terwijl ze prima kunnen fietsen, gebruiken ze een droger (zelfs bij mooi weer) enz. enz. enz.
Ja, zo kunnen in deze tijd heel veel mensen niet rondkomen.....!
toetje
Het maakt ook nogal een verschil waar je woont....Hier in het oosten van het land kunnen de jonggehuwden heel wat gemakkelijker starten dan in het westen van het land, dat zie ik duidelijk in onze familie, terwijl de banen toch wel op hetzelfde niveau zitten.
tamara72
Ga naar een kapperschool waar ze modellen nodig hebben daar is het meestal gratis knippen.
Ja je moet er wel genoeg tijd voor vrijmaken.
ajk
We zijn ook zo rijk in nederland..... mn vader kon 25 jaar geleden ALLEEN een huis kopen en zn gezin onderhouden, en hij had dan misschien wel een goedbetaalde baan (als monteur) maar het kon wel met 1 inkomen.

nu zijn we zo rijk dat een huis kopen met 1 inkomen bijna niet lukt, laat staan dat je ook nog je gezin moet onderhouden.

Ik vraag mij wel eens af of de heren en dames in het haagse dat wel goed begrijpen, nonsens dat we rijker zijn dan 30 jaar geleden.

Ik begrijp dat de vraagstelster hier niet mee geholpen is maar ik moest het even kwijt.
zandkasteel
ajk,
Mijn vader kon 40 jaar geleden met moeite een huis kopen, je moest eerst een deel van de hypotheek betalen. ze moesten een borg zoeken en aangezien er bij de ouders geen geld was.....was er gelukkig nog een oom zonder kinderen die spaarcentjes had. Die heeft hen geholpen, maar er was Geen wasmachine, later een snelwasser met dompelpomp en er was Geen telefoon (bij de buren) geen vriezer etc etc. Dat is later allemaal bij elkaar gespaard. Vakantie was er ook niet bij, later een oude vouwwagen en caravannetje. Ze hebben het nu heel goed, maar zijn ook niet rijk begonnen. Misschien is het ook wel beter dat er niet meer onbeperkt geld geleend kan worden voor hypotheek, wij moesten 20 jaar geleden (met 10% rente) ook een deel spaargeld inleveren en konden alleen een oude opknapwoning kopen, die we met familie en vrienden mooi gemaakt hebben. Nu moet alles nieuw, groot, luxe, 2 auto's, HIFI, LCD, Laptops etc etc
naam
Ik heb bij ons in de familie nog nooit iemand gehoord die naar de kapper gaat...! Dat is toch ook niet te betalen als je een (groot) gezin hebt met kinderen?! Meisje krijgen zo snel makkelijk wat langer haar met leuke staatjes, knoetjes, vlechtjes etc. Gewoon steeds netjes bijknippen. Jongens vind ik zelf wat lastiger maar een schoonzus heeft daar wel handigheid in.
naam
En inderdaad kleding. Elk jaar voor jezelf wat nieuws hoeft echt niet.
En voor de kids 3 stelletjes voor overdag en 1 stelletje voor netjes. Misschien via familie dingen doorgeven aan kleding? En anders bloesjes/ jurkjes van de Wibra gaan ook prima 1 seizoen mee.

Tip: schrijf over een lange periode op wat je allemaal waar aan uitgeeft.
Dan kun je goed zien waar je geld aan hebt uitgegeven die niet nodig waren.
boulanger
Lieve mensen, ik ben degene die de vraag gesteld heeft, en ik deed dat eerlijk gezegd in een vlaag van grote frustratie en moedeloosheid, toen de zoveelste financiële tegenvaller op rij zich aandiende.
Inmiddels schaam ik me een beetje voor mijn vraag, wat eigenlijk geen vraag was, maar meer een soort noodkreet, maar dan aan het verkeerde adres. Ik had er mee naar mijn hemelse Vader moeten gaan, die elke dag voor ons zorgt, en ons nog nooit iets tekort heeft doen komen.
Ik besef goed dat ik nog erg veel heb om voor te danken, zeker als ik kijk naar mensen die nog veel minder hebben dan dat wij hebben. Meestal kan ik het wel relativeren hoor, maar toen even niet...
Iedereen hartelijk bedankt voor alle bruikbare tips die ik er uiteindelijk wel aan over hou. Ik ga er zeker gebruik van maken!
De mooiste bemoediging kreeg ik van God zelf, en die wil ik graag delen met jullie.
In de kerk werd gelezen uit Hebreeen 13, en vers 5 raakte me diep, omdat ik op dat moment helemaal beheerst werd door de gedachte hoe ik meer geld zou kunnen gaan verdienen.
Daar staat het volgende: Uw wandel zij zonder geldgierigheid; en zijt vergenoegd met het tegenwoordige; want Hij heeft gezegd: Ik zal u niet begeven, en Ik zal u niet verlaten.
Dat is denk ik het beste advies om op te volgen. Vergenoegd (meer dan tevreden) zijn met het tegenwoordige. Het vervolg van de tekst zegt genoeg! Dank aan Hem, dat Hij ons zijn Woord heeft gegeven, en ons daaruit wilt troosten en onderwijzen als wij dat nodig hebben!
Gerard
Er zijn al veel goede praktische tips genoemd die ik ook herken uit ons eigen leven.
Toch wil ik graag nog even wat opmerken:

Nederland behoort tot de top 10 van de meest welvarende landen ter wereld. Zoals terecht werd opgemerkt is het grondprobleem onze begeerte. Ik meen dat velen die dit lezen met veel minder toe zouden kunnen dan wat ze nu hebben, als het zou moeten. Dat geldt ook voor mijzelf.

Kijk niet naar wat anderen hebben met begeerte maar met medelijden. Want ik denk dat je pas echt arm bent als je je schat hier op aarde hebt en hier goederen verzamelt. Want hoe meer je je schat hebt op aarde, hoe minder je die hebt in de hemel. Deze mensen zijn vaak niet in staat werkelijk te genieten van wat ze hebben.

Pred 2: 24-26
"De mens heeft het niet in zijn macht om te eten en te drinken en zich te goed te doen bij zijn zwoegen; dit heb ik wel ontwaard, dat het van de hand Gods komt. Want wie kan eten en wie kan iets genieten buiten Hem? Want aan een mens die Hem welgevallig is, geeft Hij wijsheid, kennis en vreugde; maar hem die niet welgevallig is, geeft Hij de taak om te verzamelen en bijeen te brengen, ten einde dit te geven aan wie Gode welgevallig is."

Ds van de Weg noemde al Matt 6:25-34
Laat me even wat verzen halen uit de parallel Luk 12:22-34:
"En Hij zei tegen Zijn discipelen: Daarom zeg Ik u: Wees niet bezorgd over uw leven: over wat u eten zult, of over uw lichaam: waarmee u zich kleden zult. Het leven is meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding."
"Zoek het Koninkrijk van God en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden."
"Verkoop uw bezittingen en geef de opbrengst weg als liefdegave." (= hecht hier geen waarde aan)
"Maak voor uzelf beurzen die niet verslijten, een schat die niet opraakt, in de hemelen, waar de dief niet bij komt en die door de mot niet aangetast wordt. Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn." (= hecht hier waarde aan)

We zijn zelf met gezin met kinderen en hebben meer dan 15 jaar geleefd van een inkomen van minder dan 1500 bruto per maand, en het heeft ons nooit aan iets ontbroken, behalve dingen die we toch niet nodig hadden. Een eenvoudige goedkope huurwoning met eenvoudige dingen leuk aangekleed, tweedehands kleren en spullen, ook veel gekregen, een beetje handigheid, en bovenal God die trouw is en elke dag zorgt voor ons dagelijks manna en op wonderbaarlijke manieren zorgt bij onverwachte uitgaven. Ik denk dat wij het beter hadden en hebben dan de meeste mensen.

Gewoon even om over na te denken.
Gerard
@boulanger
Mooi je reaktie te lezen.
Mijn reaktie kwam net als mosterd na de maaltijd. Ik had die van jou nog niet gelezen maar was nog aan het typen
Mooi gedeelte uit Heb 13 inderdaad
boulanger
@Gerard: ben het helemaal met je eens hoor. Maar soms is het moeilijk om dat wat je met je verstand weet, ook met je gevoel te ervaren! Als is dat natuurlijk geen excuus voor ons klagen. Dankt God in alles...vier woordjes, maar weerbarstig in de praktijk! Dat kan ik alleen in Zijn kracht!
Hanna
@boulanger; wat mooi om het 'vervolg' van je vraag te lezen!
Het is voor mij dan ook een bemoediging, dank voor het delen!

God is idd een God van trouw, Hij veranderd nooit!
Ook als wij het even niet meer zien zitten, geeft Hij toch weer kracht.

http://www.youtube.com/watch?v=H9vif7hgRTc
zandkasteel
Boulanger,
Fijn wat je schreef en ook duidelijk hebt gemaakt waarom je de vraag hebt gesteld.
Ik denk (juist ook na de bemoediging van God) dat je je helemaal niet hoeft te schamen.
Je hebt heel veel tips gekregen, waar je misschien iets mee kan en door je vraag en reacties misschien ook anderen weer op weg geholpen en het idee gegeven dat niemand alleen is in zo'n situatie.
En als jij met goed gevolg tips hebt kunnen toepassen, kun je daar misschien ook een ander weer mee helpen.
EVA
Allemaal goede tip waar de vragensteller wat aan heeft...
maar wat zegt de bijbel :-)
een leuke link om eens te lezen en over na te denken...niets moet maar God heeft de blije gever lief.
http://www.hoddenbagh.nl/bijbelopen/tienden.html
vrouw78
Beste Boulanger,

Ik heb jouw vraag en alle reacties gelezen. Het zette mij even stil. Ik vind het fijn dat je de bemoediging van God heb willen delen. Hem zij alle eer.

Ik zou wat aan je willen vragen. Dat doe ik liever persoonlijk dan hier. Wil je mij mailen? famebbers@kliksafe.nl

Hartelijke groet
Roozemond
@Boulanger, ook ik ben stil van je reactie, dankjewel!!