Opwekking 2012

Ds. A. van Vuuren / 5 reacties

Vraag

Hoe moet ik tegen het evenement Opwekking (2012) aankijken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Mooi als christenen elkaar opzoeken. Geweldig als jongeren en ouderen samen massaal geestelijke liederen zingen. Zoiets bindt samen. Geeft een wij-gevoel. Dat bemoedigt, te meer daar we als christenen marginaal zijn geworden in de samenleving. Er zit aan dit evenement natuurlijk ook een sociale kant. Mensen vinden het fijn om enkele dagen te kamperen en vele anderen te ontmoeten. Daar zit toch geen kwaad in?

Ik bid ook vaak om een opwekking, om een krachtige doorwerking van de Geest in  de kerk en onder ons volk. Zo bezien zou je toch alleen maar positief kunnen aankijken tegen opwekking 2012. Bovendien, ik ken het programma nog niet. Dus moet ik extra voorzichtig zijn in mijn beoordeling. Beproeft alle dingen, behoudt het goede, zegt Paulus. Blust de Geest niet uit. Dus wel beproeven, toetsen! (1. Thess. 5).

Welnu, de Geest werkt via het Woord en spreekt nooit zijn eigen Woord, de Bijbel, tegen. Met de geest van het onderscheid, vanuit de liefde en met als toetssteen Gods geschreven Woord hebben we dit evenement op haar geestelijk gehalte te beproeven. Dat geldt van de liederen, maar vooral van de toespraken.

Vorig jaar beluisterde ik via de radio een toespraak op Opwekking 2011. Die speech stelde mij diep teleur en stemde me verdrietig. Het was een evangelie naar de mens. Menselijk enthousiasme is niet per definitie bijbelse enthousiasme (letterlijk: in God zijn). Ik hoop en bid dat het Woordgehalte dit jaar hoger is. Meer in de geest van Petrus' Pinksterpreek uit Handelingen 2. Omdat ik die garantie niet heb zou ik jongeren zeker niet stimuleren om daar heen te gaan. Te meer daar jonge mensen dan niet met de eigen gemeente het feest van Pinksteren vieren.

Graag had ik je een ander advies willen geven. Ik hoop dat mijn eerlijk antwoord je niet teleurstelt en vooral dat je de opwekking in je eigen leven mag kennen. Door die Geest die Christus verheerlijkt. Johannes 16:14.

Hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Capelle a/d IJssel
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

opwekking
5 reacties
Autumn
Ik heb de toespraak van vorig jaar niet gehoord, dus kan daar geen oordeel over geven. Maar de keren dat ik op Opwekking was, was het erg inspirerend en samenbindend.

Wat de ds zegt met: "Te meer daar jonge mensen dan niet met de eigen gemeente het feest van Pinksteren vieren" begrijp ik niet helemaal...Op Opwekking zijn allerlei christenen uit veel verschillende kerken samen, dan vallen kerkmuren weg. Dat is toch ook belangrijk? We moeten toch niet in ons eigen kringetje blijven ronddraaien en alleen naar onze 'eigen' gemeente gaan? We zijn als christenen toch een eenheid, samen het Lichaam van Christus?
Roozemond
Idd. jammer dat opwekking altijd plaatsvind als er in de kerken/gemeenten zelf pinksteren wordt gevierd.

Verder sta ik achter de mening van de ds en heb 'k ook verschillende toespraken beluisterd.

Henk Binnendijk heeft pas op een conferentie gesproken over de volgende thema's: Opwekking begint bij God en opwekking begint bij jezelf. Ik hoop dat iedereen die na gaat luisteren....

Verder ben ik er niet op tegen ofzo dat christenen elkaar ontmoeten etc.

Hier zijn toch ook weer tal van meningen over.
Ik denk dat je er zelf uit moet komen en kunt komen met God hoe je er tegen aan moet kijken.
Vooral zelf onderzoeken want aan alle meningen van anderen heb je tenslotte niets als je het zelf niet onderzocht hebt.
Petra777
Ik ben wel benieuwd naar welke toespraak de ds. heeft geluisterd. Ben er vorig jaar, aardig sceptisch, heen gegaan, maar heb er zeker de Bijbelse boodschap gehoord. Een boodschap van de noodzaak van wedergeboorte, het zelf niet kunnen, maar alles van God moeten verlangen.

Ik heb niet alle toespraken kunnen beluisteren, maar naar wat ik gehoord heb zou ik zeggen: zeker aan te raden.
Dat niet alleen, zelf hoop ik er dit jaar ook weer te zijn.
wk156
Als je er niet van overtuigd kunt zijn dat Gods woord op een goede mannier verkondigd wordt, kun je zo'n plek dan niet beter mijden?
Miranda
@Lanor Amen! De laatste zin brengt tranen in mijn ogen!