Bezorgde oma

A. Teerds-Gertenbach / 10 reacties

Vraag

Zes weken geleden is mijn kleinzoon geboren. Nu zijn we er achter gekomen dat mijn ex-schoondochter, toen haar zoontje drie weken oud was, vreemdging. Ze heeft adhd en is behoorlijk labiel. Mijn vraag is of mijn kleinzoon door haar opgevoed kan worden, omdat ze onverantwoordelijk is en doet waar ze zelf zin in heeft. Dit kan toch niet goed zijn voor die kleine? Een bezorgde oma.

Antwoord

Dat u een bezorgde oma bent, kan ik me helemaal voorstellen. Wat een verdrietig verhaal is dit. Het gaat over uw ex-schoondochter. Dat betekent dat er al veel gebeurd is. Het woord "ex-schoondochter" zal heel wat inhouden, wat ik niet peilen kan.

In de korte vraag gaat het niet over uw zoon. Dat is verwonderlijk. Hij zal in de voorgeschiedenis toch ook een belangrijke rol gespeeld hebben. Ik neem aan dat hij de vader van uw kleinzoontje is. Wat is er met uw zoon? Heeft hij geen contact meer? Is hij niet in staat zich met zijn kindje te bemoeien? Zo zouden nog meer vragen gesteld kunnen worden, die de situatie wat verduidelijken.

Uw ex-schoondochter heeft ADHD, schrijft u. Is ze al in de hulpverlening (geweest)? Behalve ADHD somt u nog een aantal dingen van haar op, die een heel negatief beeld schetsen.

Ik wil ervan uitgaan dat u het als bezorgde oma goed ziet. Dan is dit een situatie waarin uw ex-schoondochter niet zonder hulp kan. Iemand die ADHD heeft, labiel is, enz. én er -naar alle waarschijnlijkheid- alleen voor staat, kan moeilijk voldoende zorg, rust en aandacht aan een baby schenken. Zo iemand kan nauwelijks voor zichzelf zorgen, denk ik. Heeft u als oma nog omgang met uw ex-schoondochter? Kunt u op tactvolle wijze hulp bieden? Of moet u op afstand blijven?

Mocht u merken dat het niet goed gaat, schroom dan niet om te handelen. Het gaat ten slotte toch om uw kleinkindje dat afhankelijk is, veel liefde en goede zorg nodig heeft. Misschien is het een goed idee om met deze vraag bijvoorbeeld bij Eleos aan te kloppen. Ik hoop dat er voor alle partijen hulp gevonden wordt en ik wens u veel sterkte toe.

A. Teerds-Gertenbach

Tags in dit artikel:

labieloma
10 reacties
zandkasteel
Ik denk dat bij vermoedens van verwaarlozing of geen goed ritme voor de baby, eerst de wijkverpleegkundige of huisarts ingelicht moeten worden. Die kennen de schoondochter en haar kindje en kunnen beoordelen of er meer zorg moet komen. Raar inderdaad dat de zoon (als vader) geen initiatief neemt als er iets niet goed dreigt te gaan.
Joyce
Deze vraag roept heel veel vragen op.
Is de oma van mening dat iemand met ADHD niet kan opvoeden?
Al zal iemand met Adhd soms impulsief reageren dat wil niet zeggen dat die presoon niet kan opvoeden!!!
Of is dit omdat zij liever ziet dat de het kind bij de vader is?
Joyce
Een moeder met adhd kan wel opvoeden!
Al zijn ze soms impulsief
Hanna
Eens met Joyce reactie(s), moeders met ADHD kunnen zeker wel opvoeden,
het labiel zijn vind ik een andere zaak, weet vanuit ons gezin dat een baby zeker de eerste weken/maanden zoveel nodig heeft, en dat moet je wel kunnen geven als moeder.
Ik denk dat de huisarts hierin wel wat kan betekenen.
Sliedrechtman
Een moeder is waarschijnlijk nooit helemaal tevreden over de keuzes van hun zoon. Deze schoondochter voldeed waarschijnlijk niet aan de verwachtingen. Waarschijnlijk heeft deze "bezorgde oma" zich helemaal ingesteld op het zijn van oma. De kans dat ze nu haar kleinkind ziet is wel erg klein.
Wil ze misschien een procedure opstarten om het kind weg te halen bij de moeder? Wat geruchten verspreiden wat leugens zijn voldoende om jeugdzorg te activeren. Het gevolg kan zijn dat een kindje (hoe jong ook) beschadigd wordt. Of vind ze het jammer dat haar zoon tot zijn 18e moet zorgen (allimentatie?) voor haar schoondochter en kind. (Want betalen moet hij tot het kind 18 jaar is).
En als de "bezorgde oma" een zoon had die voor zijn kind opkwam, tja dan had ze deze brief niet geschreven..
Roeltje
‘n Beetje vreemd verhaal. Drie weken geleden vreemd gegaan en nu al sprake van ex-schoondochter? Kun je in dit geval binnen drie weken gescheiden zijn? Of het moet zijn dat haar kinderen al tijdens de zwangerschap gescheiden zijn, maar wat betekent vreemd gaan dan in dit geval?
Het lijkt op een vervelende schoonmoeder/schoondochter relatie. Helaas, als (ex)(schoon)moeder heb je niks meer in te brengen, hoe graag oma’s dat ook zouden willen.
M&M
@ roeltje er staat niet dat ze drie weken geleden vreemd ging maar er staat dat ze 3 weken na de geboorte vreemd ging.

Dit is idd een heel verhaal in drie regels samengevat waardoor waarschjinlijk belangrijke informatie ontbreekt. ik vind het dan ook lastig om te zeggen wat ik hiervan vindt maar het komt op mijn over als een sterk verhaal. ik bedoel drie weken na een bevalling ben je nog met hele andere dingen bezig dan met sexuele gevoelens voor eeen andere man. Als ze op dat moment nog getrouwd was met de vader van haar kindje dan was er wel erg veel mis. Maar voor de zoon geldt net als voor deze oma. Iedereen is verandwoordelijk voor zijn nageslacht en ik zou in haar geval er dan ook echt alles aan doen om toch mijn kleinkind de liefde te geven die ieder kind verdiend. Maar ook als vader is hier dan een grote taak. ik neem aan dat er nog een hoop geregeld moet worden ivm omgangsregelingen omdat het nog maar een baby is. De rechtstaat in Nederland is inmiddels gelukkig wel zover dat ze echt het beste zoeken voor het kind en niet alleen maar naar de moeder luisteren. een hele gerustelling. Oma, ik denk dat het beste wat je kan doen op dit moment is je knieen buigen en GOD je kleinkind voor houden.
Roeltje
@M&M, idd drie weken na de geboorte, zo lees ik het ook maar ik lees ook dat de kleinzoon nog maar zes weken is. Of ben ik nou gek?
Femke
Even los van vraag en antwoord: in hoeverre is deze vraagsteller gebaat bij meningen en oordelen die in bovenstaande reacties zitten? 'k Ben bang dat het niet iets toevoegt in positieve zin.. Het doel is dat de vraagsteller, die een bepaalde nood ervaart, geholpen wordt. Ze zit vast niet te wachten op de mening (en het oordeel) van Jan en alleman.
Daniel
Bezorgde oma, neem zowiezo contact op met Eleos, dan bent u verzekerd van christelijke, reformatorische hulp.
Ik heb ook de wijsheid niet in pacht, maar soms is het zo moeilijk dat een mens hulp nodig heeft.
Wel vreemd dat een ex-schoondochter binnen negen maanden gescheiden is van uw zoon, terwijl ze in verwachting was van een kind van uw zoon. Wel fijn dat iemand u vertelde dat ze vreemd is gegaan nadat haar zoontje drie weken oud was.
Aan zulke goed geinformeerde vrienden heb je wat aan.
Die vrienden zullen u verder terzijde staan of was het een buur?