Samen eens over kerk

Ds. P. Koeman / 6 reacties

Vraag

Ik ben goed bevriend met een jongen uit een evangelische gemeente. Ik zit zelf in de PKN. We denken na over een relatie, maar ik vraag me af of we het ooit samen eens kunnen worden over onze kerken. Wat moet ik doen?

Antwoord

Naar aanleiding van je vraag het volgende: a. Je zult zelf allereerst een keuze moeten maken. b. Besef wel, dat er  vaak een spanningsveld komt en blijft, wanneer je het niet samen eens wordt. c. Vanuit evangelische hoek wordt nogal eens (vaak uit onbegrip) tegenover de kerk als instituut en organisme geageerd. Daarbij komt onder andere de doop ter sprake, werk en gaven van de Geest etc. Ook de positie van de mens met zijn keuze voor God etc. is divers.

Ik kan me jouw vraag voorstellen of je het daarover eens wordt. In ieder geval moet je de verschillen niet wegpoetsen, maar die zo eerlijk en grondig mogelijk doorpraten. Daarbij mag je om wijsheid en leiding van de Geest bidden. Laat die bezinning over ieders positie zo spoedig mogelijk beginnen. Sterkte bij deze overweging en beslissing.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Tags in dit artikel:

kerkkeuze
6 reacties
Roozemond
@peerkloppe, daar kan juist wél spanning over zijn, zeker als je in een totaal ander kerkgenootschap groot bent gebracht.

Vraagsteller: spreek dit grondig door, juist vóór je aan een relatie begint. De voorbeelden zijn talrijk van stellen waarbij het mis is gegaan om de kerk. Dat moet je ten alle tijde voor zijn.

Ga vooraf eens met elkaar mee naar de betreffende gemeente, spreek er over, praat er met mensen over die je na aan het hart staan.

En vooral: vraag of God je de weg wil wijzen die je gaan mag/moet. Hij wil raad geven. (psalm 32)
waldboy
Als jullie het maar over een ding eens zijn: dat Jezus jullie Verlossr en zaligmaker is!
Daarmee wil ik niet zeggen dat de rest niet belangrijk is. Vooral als de relatie verder gaat en er ooit een huwelijk komt en kinderen. Ga daarom samen naar de betreffende gemeentes en kijk niet alleen naar het andere, maar ook naar dat van je eigen kerk. Dat geldt natuurlijk ook voor je vriend.
tamara72
Uit ervaring spreek ik wij zijn allebei in de Ger. gem op gegroeid in verschillende gemeenten en helaas hebben wij zoveel dingen waar wij het niet eens zijn.
tot groot verdriet want een scheiding is in zicht.
Sterkte in de beslissing.
guustje20
Beste vragenstelers,
Wees blij dat jullie uit delzfde kerk voorkomen..
Hoe zouden jullieom gaan met een relatie van een ander geloof?
Daniel
@Roozemond ...denk jij dat God voor de Ger. Gem. is of voor de PKN? Misschien wel voor de HHK?

Vraagstelster denk eerst eens goed na over je wel een relatie wil met je vriend en dan zonder de verschillende geloven in aanmerking genomen.

Als jullie krankjorem veel van elkaar houden dan zorgt God ook voor een oplossing.
Als we zo bang zijn voor een huwelijk tussen twee met een ietsie pietsie verschillende geloven met dezelfde God, dan durf je niets meer. Heb elkaar spontaan lief en doe niet zo zorgelijk, zo zwaar.

Je laatste vraag wat moet ik doen.........., bidden tot God en een besluit nemen en dan nog blijven afwachten wat je vriend wil.

Het leven met God (en ook zonder God) is niet makkelijk. ik wens je veel sterkte.
waldboy
@tamara72.-heel verdrietig dat om dergelijke dingen een huwelijk kan stranden.
Een scheiding is natuurlijk altijd erg, wat de oorzaak ook is.
"Er is niets veranderlijker dan de mens", zei mijn moeder altijd.
De wereld om ons heen veranderd, de kerk kan veranderen en de mesnen veranderen mee.
Sterkte!