Niet dopen of onbekeerd dopen

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Wat is erger: niet gedoopt zijn of je onbekeerd laten dopen?

Antwoord

Niet gedoopt zijn is erg, omdat het ongehoorzaamheid is jegens de Heere Die ons de doop beveelt. Moet je bekeerd zijn om je te laten dopen? Dan zou de grond van je doop in je bekering liggen en dat kan nooit. Zou je dan ook kleine kinderen kunnen en mogen dopen? Ze worden gedoopt omdat de grond van de doop in de Heere ligt. Dat betekent overigens wel dat de doop om bekering vraagt. De zaken die bij de doop worden voorgesteld (zonde en genade) moeten wel door de kracht van de Heilige Geest beleefd worden.

Met een gedoopt voorhoofd onbekeerd zijn is erg, het doet je door eigen schuld de verlorenheid aan. Alleen langs de weg van wedergeboorte bekering wordt de verbondszegen in het hart gelegd. Onbekeerd blijven op het erf van de doop als op het erf van het verbond vraagt om de verbondsvloek.

Bidt maar met je gedoopte voorhoofd of de Heere je bekeert. Als een ongedoopte door de Heere wordt bekeerd vaagt hij of zij zeker om de doop. In ieder geval: we zijn niet in de eerste plaats gedoopt omdat wij het willen, maar omdat de Heere het wil.
Maar de Doop zegt ook dat de Heere alles heeft en alles kwijt wil om een verloren zondaar zalig te maken. En aan die belofte wil Hij, op grond van de doop herinnerd zijn.

Heere, doe mij mijn Doop beleven,dan zal ik behouden zijn! De Heere, als de God van je doop en als de God van het verbond, zegene je!

Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

kinderdoopongedoopt