Getrouwd met een islamitische man

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 6 reacties

Vraag

Ik heb een aantal vragen. Ik ben zelf reformatorisch opgevoed en getrouwd met een islamitische man. Ik heb een kind van bijna 1 jaar. Ik ben uit de kerk gegaan en heb ook geen belijdenis gedaan. Mijn lidmaatschap is niet opgezegd. Nu begint de kerk toch weer te trekken. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? En kan ik ooit mijn kind dopen als de vader geen christen wordt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

Je stelt een bijzondere vraag. Achter je vraag zit ook een heel verhaal. Je schrijft dat de kerk je weer gaat trekken. Mag ik het zo interpreteren, dat God, de Levende, de God van de kerk je trekt? Wat is dat mooi dat Hij dat doet. Daarin mag je Zijn liefde zien. Hij trekt mensen naar Zich toe met koorden van liefde. Zo is onze God. Ooit ben jij gedoopt in Zijn Naam. Hij beloofde om er voor je te zijn. En ook al heb jij wellicht het contact met Hem (deels) verbroken, Hij is er en Hij blijft Zijn belofte trouw.

Tegelijk is je praktische situatie wel moeilijk. Je man is islamitisch. Het maakt echter nogal wat uit of hij streng islamitisch is, of alleen in naam. Ik denk dat jij en hopelijk jullie samen, begeleiding nodig hebben op het gebied van geloof. Staat hij daarvoor open? Ik hoop het wel. Dan zou je samen kunnen ontdekken Wie God werkelijk is en dat het goed is om van Hem te zijn en Hem te dienen. Dan zou je t.Z (!).t. samen je kindje kunnen laten dopen in volle overtuiging. Dan zou je man zich kunnen laten dopen, omdat ook hij met Jezus wil leven. Maar, zover is nu het waarschijnlijk nog niet...

Persoonlijk denk ik dat de doop van je kind niet het eerste is waar je nu mee bezig moet zijn. Ga op zoek naar een kerk waar je alleen of samen begeleid wordt in je eigen vragen rond geloof. (Wanneer je in de zoektocht naar een kerk een tip kan gebruiken, mag je me mailen). En wanneer het gaat over de doop van je kind zal de vader wel toestemming moeten geven en daarnaast zullen sommige kerken van jou vragen om belijdenis af te leggen van je geloof. Dit laatste verschilt per kerk.

Nogmaals, ik hoop dat je Gods liefde mag (leren) kennen. Die liefde zien we het meest als we letten op Zijn Zoon Jezus Christus. Wanneer je stilstaat bij Zijn kruis dan mag je in Zijn stervensnood het diepste woord van Gods liefde horen. Hij stierf om ons mensen te verzoenen met God. Hij gaf Zichzelf, wat een liefde!

Leef met Hem, bid voor je man en je kind dat ook zij vanuit deze liefde mogen leven. Persoonlijk zal ik voor jou en je gezinnetje bidden. Laten anderen die dit antwoord lezen, zich ook aansluiten bij deze gebeden.

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

islamkerkkeuze
6 reacties
janneman
Heel mooi antwoord, ik hoop van harte dat de vraagsteller over de kerk kan spreken met haar man, en dat jullie samen de Heere mogen leren kennen! Dan komt alles goed, ook ten opzichte van jullie kindje!Gods zegen!
franska
Zelf ben ik ook getrouwd met een islamitische man en ga naar een fijne kerk. Veel geleerd in al die jaren. Wil je misschien contact om wat uit te wisselen?
boulanger
Begint de kerk te trekken of trekt God aan je?
boulanger
Sorry, dat vraagt M. van Heijningen ook, had ik even overheen gelezen.
Marian1987
Hoi Franska ik zou wel contact met je willen: ). Het is voor iemand die met zo`n man getrouwd is wel een stuk fijner/makkelijker praten denk ik. en Janneman ik kan wel met mijn man over de kerk praten maar het interesseert hem niet dus daar heb je niet zoveel aan natuurlijk ; ). Bedankt in ieder geval voor de reacties
franska
Sorry Marian1987,

Ik had je reactie terug niet meer bekeken. Ik heb aan de redactie van Refoweb gevraagd of ze onze emailadressen willen koppelen.

mvg, Franska