Genesis 35

Ds. J.L. Schreuders | 1 reactie | 29-03-2012| 15:08

Vraag

Naar aanleiding van de vraag "Geen oorbellen meer" wil ik graag aan dominee Schreuders vragen hoe we het begin van Genesis: 35 moeten bezien.


Antwoord

Beste vragensteller,
 
Ik zou graag een volledig exegetisch expose geven aangaande tekst van vers 4: de oorsierselen, die aan hun oren waren (want daar doelt de vraag natuurlijk op). Ik volsta echter met de kanttekening van de Statenbijbel, die hopelijk niet een verdachte getuige is. Zij zegt: "Deze heeft Jakob hun afgenomen, of omdat die bij de plundering der afgoden te Sichem gekregen of ter ere van enige goden gedragen waren of tot enig misbruik der zijnen hadden mogen dienen." Uit deze aantekening blijkt, dat het ook volgens de Statenvertalers niet gaat om de versiering op zich, maar om de link , die er met de afgoderij ligt of enig ander misbruik. Misbruik heft echter het goede gebruik niet op: abusus non tollit usum, zo wisten de oude Romeinen reeds.

Aalst, Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

oorbellen

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
    24-08-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Ede
  • Status:
    Actief
186 artikelen
Ds. J.L. Schreuders

Bijzonderheden:

Emeritus-predikant


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
waldboy
30-03-2012 / 09:50
Zie ook Ezechiël 16 vooral vanaf vers 12.
Zou God-symbolisch of letterlijk-Jeruzalem zo tooien en uitdossen, als Hij dat verbiedt?
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Verantwoordelijkheid voor kinderen

Ik heb al drie kleine kinderen en we zouden graag nog meer kinderen willen, ook omdat God dit van ons vraagt. Maar omdat ik de laatste tijd zo bang ben dat we niet meer kunnen dan bidden en lezen met ...
9 reacties
29-03-2013

Jong belijdenis doen is vreemd

Mijn vriend gaat belijdenis doen. Ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Ik vind het een beetje vreemd dat je op 18 (bijna 19)-jarige leeftijd belijdenis gaat doen. Ben je dan wel zeker van jezelf? ...
Geen reacties
29-03-2006

Vriendschap met niet-gelovigen verbreken

Ik heb een aantal vrienden die wel gelovig zijn opgevoed maar er nu niks meer mee doen. Mag je dan nog wel met ze omgaan? En wat vindt God als je met ongelovige mensen omgaat? Wel merk ik dat ze je va...
24 reacties
29-03-2022
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag