Huwelijkspauze

C. M. Chr. Rots - de Weger / 13 reacties

Vraag

Ik ben nu twaalf jaar samen met mijn man, waarvan zeven jaar getrouwd. We hebben veel problemen gehad financieel en hebben daarom niet veel dingen kunnen doen samen. We hebben ook twee kinderen die vrij druk zijn. Van het ene op het andere moment wilde mijn man een 'pauze' in ons huwelijk en nu wil hij zelfs scheiden. Hij twijfelt over alles, zoals zijn gevoelens voor mij. Hij wil aan niks meewerken, zoals bijvoorbeeld relatietherapie. Hij zit (zegt hij) met zoveel problemen dat hij die eerst moet verwerken. Hij wil alleen zijn en heeft voor niemand nog gevoelens of affectie. Ik zit er helemaal door, een depressie. Seksueel contact is er nog wel, maar voor de rest houd hij me op een afstand en is hij redelijk koelbloedig. Ik had het vermoeden dat er een ander was en ben dit gaan onderzoeken en heb nu iets gevonden (rekening van zijn gsm). Hij heeft echt enorm ge-smst met een ex-vriendin van hem. Er zijn dagen met wel 30 sms'en van 's morgens tot 's avonds. Dit is begonnen in dec. en jan. Nu beweert hij dat dit puur vriendschappelijk was en dat ik achter alles iets zoek. Ondertussen is hij bij zijn moeder ingetrokken en vraagt hij om rust. Hij gaat naar een psycholoog, zegt hij. Maar de betreffende psycholoog kent hem. Mijn man zegt dat ze dat niet mag zeggen omdat ze beroepsgeheim heeft. Wat moet ik doen? De ene keer zegt hij dat hij me niet kwijt wil, de andere keer wil hij huwelijkspauze of zelfs scheiding. Ondanks alles zie ik hem graag. Ik zou graag weten wat u hiervan vindt. Heel mijn leven is veranderd.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Tja, dat heel uw leven is veranderd lijkt me een understatement. En wat u hiermee moet, weet ik eerlijk gezegd niet. Het is op zich niet erg dat uw man een time-out nodig heeft, maar dat zijn moeder hem in huis neemt vind ik een moeilijk punt. Gaat hij bij een vriend logeren of even op zichzelf wonen, nou ja... dat zal moeilijk zijn, maar aanvaardbaar. Soms is een soort bezinning heel nuttig om te leren beseffen wat je allemaal mist. Juist zijn moeder zou hem -mag ik het plat zeggen?- een schop onder zijn kont moeten geven. Hij is een volwassen man, met eigen verantwoordelijkheden. U kunt weinig doen, behalve dat u níét moet gaan controleren. Dat geeft géén vertrouwen, en maakt uzelf niet gelukkiger!

Dat die psycholoog hem kent, hoeft geen bezwaar te zijn: ook een onbekende wordt via gesprekken snel wél een bekende! Helemaal begrijp ik uw brief -noodkreet- ook weer niet, want u hebt regelmatig contact; ook op seksueel gebied. Ingewikkeld dus.

U kunt voor uzelf aangeven ook professionele hulp te willen: het mag hem wel duidelijk zijn of worden dat u de gegeven situatie ook niet trekt! Het is niet zo dat hij de slachtofferrol op zich kan nemen, want bij een relatie zijn minstens twéé mensen nodig die beide hun eigen rollen hebben (om over de rol van 'zijn mama' maar te zwijgen!)!

Als relatietherapie (nog) niet bespreekbaar is, is het voor u wel goed om op zijn minst een vertrouwde 'praatpaal' te zoeken. Dat hebt u geprobeerd door middel van deze brief, maar binnen de anonimiteit van Refoweb gaat dit niet helemaal goed werken! Het zou wat persoonlijker moeten kunnen.

Ik wens u sterkte en Gode bevolen!
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

relatieproblemenrelatietherapie
13 reacties
tamara72
Ik herken helaas een groot deel van uw probleem.Ik ben er ook ooit achter gekomen hoeveel "mijn"man belde of sms te met zijn vrouwelijke collega als het normaal is in een huwelijk hoeft het geen geheim te wezen dan is het gewoon bespreekbaar als je er achter komt is het meestal niet zo leuk. Relatie therapie hebben wij al gedaan bij de vluchtheuvel helaas heeft dit weinig zin bij ons gehad. Dit hoeft natuurlijk niet bij jullie het geval te zijn.Ik ben het met bovenstaande antwoord helemaal mee eens verantwoordelijkheden dat is wel heel belangrijk.Bij zijn moeder intrekken sommige mannen zitten volgens mij altijd aan de navelstreng vast ...
Kent u deze ex- vriendin ook?
Veel sterkte toegewenst.
Roozemond
Van harte sterkte!
Zoek zelf ook hulp, persoonlijk, alleen kom je hier niet uit.
Van harte Gods nabijheid toegewenst.
krista
hoezo: sexueel contact is er nog wel??? en voor de rest houdt hij jou op afstand! Kies voor jezelf door als eerste niet meer te vrijen met hem, jij hebt toch wel een beetje eigenwaarde! Hij is je niet waard! Pak jezelf bij elkaar en maak er met de kinderen iets van!
Daniel
@krista......................, ongelooflijk he, de man wil niets meer maar wel seks.
Vraagstelster wordt eens wakker.
Meestal zie ik nog wel een lichtpuntje, maar in dit geval weet ik het niet meer.
willemv
Wat een onozele reacties zeg... aangaande sexueel contact.
Misschien dwingt de vragenstelster hem wel tot lichaamlijk contact.
Waarom gaat iedereen er vanuit dat het aan de man ligt?
Reageer dan niet!
Verder is het gewoon een triest verhaal, sterkte!
Daniel
@willemv gelukkig geeft u een doordachte, genuanceerde reactie, daardoor maakt u het voor vele lezers duidelijk.

De vrouw kan haar man ook verkrachten.
Had ik dus nooit aan gedacht.
@willemv heeft u zelf problemen?

En ik ben het helemaal eens met het antwoord van Mevr. Rots!!!!!!!!
Er zijn veel moeilijke en gecompliceerde relaties, Mevr Rots geeft altijd een liefdevol antwoord waar de vraagsteller iets aan heeft, een antwoord om over na te denken.
Catherine
Klinkt als een midlifecrisis. Tja, dat seksueel contact begrijp ik niet helemaal. Ik zou bij dergelijke informatie dichtklappen denk ik, letterlijk en figuurlijk. En 30 smsjes puur vriendschappelijk? mmmm En dan zeggen dat ze er niets achter moet zoeken? Het sein staat niet op oranje, maar op rood volgens mij.
Ik zou zeggen: laat hem lekker vertroeteld worden door zijn mammie, breng al zijn kleding daar, ben jij er vanaf. ;-)
Daniel
@Catherine........wat een mooie en goede reactie, alleen om de laatstse zin lig ik al in een deuk.
willemv
#Daniel,
1) Laat ik voorop stellen dat ik het met antwoord eens ben.
2) Ze geeft zelf aan, quote:" ondanks alles zie ik hem graag", vandaar mijn reactie.
3) Jij gaat ervan uit dat de man niets meer wil alleen sex, waar is dat op gebaseerd?
4) Ik denk dat jij een probleem hebt aangezien je de hele dag op Refoweb rondzwerft en ongezouten reageerd op iedereen en alles! zoek je werk?
Daniel
@willemv mijn problemen zijn mijn problemen en inderdaad kijk ik regelmatig op refoweb, het hoort bij mij, ik denk dat ik de mensen ken die reageren en voel me op refoweb thuis.

Natuurlijk reageer ik 'ongezouten op iedereen en alles' , dat is het leuke van reageren, het met iedereen eens zijn en ja en amen knikken zit niet in mij.
Wel heb ik veel respect voor de deskundigen die antwoord geven op de vragen, maar ik kan ook lachen om mensen die reageren, waardering hebben voor mensen die hun best doen om vraagstellers te ondersteunen, mensen die om elkaar geven.

En ik zoek geen werk, ik heb een baan in de psychiatrie, ben getrouwd met de liefste vrouw van de wereld en we hebben samen drie zonen, ik heb het wel naar mijn zin

@willemv wees niet bevreesd, het gaat goed met me en ik hoop ook met jou, maar hoe weet jij dat ik de hele dag op Refoweb rondzwerf, heb je dat van iemand gehoord, ik kan me niet voorstellen dat jij de hele dag op refoweb rondzwerft om alles te controleren.
Daniel
voor de goede orde @willemv ik heb nu nachtdienst, vandaar deze 'late reactie', nog zo'n 5 uur en dan kan ik naar huis.
shaba1
zou het mogelijk zijn om met deze mevrouw te kunnen mailen?
ik weet uit ervaring hoe zij haar voelt.

aan deze antwoorden heeft ze niets....
drj
Van een pauze wordt een huwelijk niet beter. Maar het geeft wel uw man de kans zijn relatie met zijn vriendin (laat dat ex maar weg) uit te bouwen en overspel te plegen.
Ik ken geen mensen die hun huis en haard en gezin verlaten om 'na te denken', maar ik ken wel gevallen waar mensen 'puur vriendschappelijk' toelieten dat ze verliefd werden op een ander en uit huis gaan om dat pad verder te volgen.

U heeft veel financiele problemen, opvoedingsproblemen, stress, mogelijk zelfs een depressie. Uw man heeft samen met u de problemen, maar smst met vriendin waarmee hij geen kinderen en de daarmee samenhangende stress heeft.
Dat zorgt ervoor dat hij de leuke dingen als het ware met haar deelt en de nare dingen met u. Doordat hij met haar steeds leuke ervaringen maakt (zelfs al is het maar een ondersteunend smsje) en met u de moeilijke ervaringen heeft, gaat hij haar in een beter licht zien dan u. Het duurt niet lang en hij is verliefd. Dan ziet hij haar helemaal door een roze bril en u en de problemen thuis zijn maar saai en moeilijk.

Dat is het probleem en niet 'hij moet nadenken'.

Om de problemen die u samen hebt op te lossen en uw huwelijk weer op de rails te krijgen moet hij dus het contact met de andere vrouw radicaal verbreken en weer opnieuw verliefd worden op u.
Het probleem is, dat hij dat van zichzelf uit op dit moment niet zal willen, hij is immers verliefd en vanuit de verte wordt uw huwelijk ook niet beter.

Wat u kunt doen om hem weer uit zijn roze wolk te krijgen:

Vraag mensen om hulp die invloed kunnen uitoefenen op uw man.

Vertel het verhaal eerlijk aan de dominee, dat uw huwelijk niet perfect is, maar dat u van hem houdt en met hem samen wil blijven. Vertel ook dat hij intensief contact zoekt met zijn ex-vriendin, wat de doodsteek kan zijn voor uw huwelijk. Vraag de dominee met hem te praten en hem te overtuigen het contact te verbreken en terug te komen naar huis om het samen met u op te lossen. U heeft kinderen, die hun vader ook nodig hebben!

Vraag hetzelfde aan mensen naar wie hij zou kunnen luisteren. Zijn ouders, beste vriend, lievelingsoom, oma: iedereen die invloed op hem heeft. Zorg dat u hulp krijgt van uw omgeving.
Vertel het uw eigen ouders, misschien kunnen ze u in deze stressige tijd met de kinderen wat helpen. Een kennis van mij vroeg zelfs de vader van "de andere vrouw" om hulp, en die was woedend dat zijn dochter achter een getrouwde man aanzat. Dezelfde dag verbrak de 'vriendin' het contact en het gezin is uiteindelijk samengebleven.

Als met anderen over zijn gedrag praat, kunnen zijn ogen open gaan voor wat hij eigenlijk doet.
Het doel is, dat hij het contact met die ander stopt en terug komt naar zijn gezin.

Je kunt niet verliefd blijven als je alleen maar over problemen praat.

U heeft het inmiddels gemerkt: je kunt in een huwelijk alleen verliefd blijven of weer worden, als je genoeg fijne dingen met elkaar beleeft. Dat betekent ook: regelmatig weg zonder de kinderen, gesprekken over goede dingen als ze in bed liggen, een avondwandeling of een picknick buiten kosten niks. Kom erachter hoe de ander denkt, wat er in zijn hoofd leeft. Seks hoort daar zeker ook bij. Van therapie wordt geen mens verliefd. Wat deed u altijd samen toen het nog goed was? Welke dingen brachten u samen plezier? Als u het weer samen zult gaan proberen, is die fijne tijd samen veel belangrijker voor een goed huwelijk dan een keer per week relatietherapie, waar u leert beleefd ruzie te maken. Dus: elke dag tijd voor elkaar en in het weekend nog meer. Tijd met (drukke) kinderen telt niet mee.
Wees creatief. Ook zonder veel geld vind je tijd samen. Laat ze lekker spelen in de ballenbak bij IKEA en je hebt weer een half uur samen vrij ;-)

Ga alstublieft naar de huisarts voor hulp bij uw depressieve klachten.

Oplossingen te vinden lukt u veel beter als u weer beter in uw vel zit. Kijk ook of het mogelijk is dat iemand de kinderen een of meer dagen per week kan opvangen, zodat u alles op een rijtje kunt krijgen. Aarzel niet om hulp te vragen!

Het kan op den duur niet zo zijn dat uw man u gebruikt voor liefdeloze seks en tegelijk een vriendin heeft.

Seks verbindt. U bent met hem getrouwd en heeft alle recht dit met hem te delen. Steker nog, het kan u weer dichter bij elkaar brengen. Er is slechts een 'maar': hij moet zijn vriendin opgeven. U kunt gerust een tijdje uw vrouwelijke charmes inzetten om hem te laten merken wat hij zou moeten missen zonder u, maar dit kan niet te lang duren. Daar gaat u aan kapot! U schrijft dat u seksueel contact met hem heeft, maar dat hij kil is en u op afstand houdt. Maak hem vriendelijk maar beslist duidelijk dat u van hem houdt maar dat hij een beslissing moet nemen. Ga niet in discussie. Als hij probeert ruzie te maken, blijf dan kalm en vraag of hij een kopje koffie wil :-)
U wilt er tenslotte niet uitzien als een boze feeks in vergelijking met zijn 'aardige' vriendin.

Stel uzelf een datum en vanaf die dag zal hij niet meer van twee walletjes kunnen eten.
Een huwelijk kan alleen bestaan met geestelijke en seksuele trouw. Op dit moment heeft hij letterlijk de lusten maar niet de lasten. Die lasten heeft u. Hartelijk gefeliciteerd.
Dit is een droom! Drie vrouwen zorgen voor hem:

- U zorgt voor de kinderen, doet waarschijnlijk de financien en geeft hem seks.
- Zijn moeder doet de was en kookt het eten, zeurt niet aan zijn hoofd.
- Zijn vriendin geeft hem complimenten en warmte en wie weet wat nog meer.

Wie weet waarom hij deze ideale situatie zou willen veranderen mag het zeggen.
Schud hem alstublieft snel van zijn wolk, want dit loopt anders niet goed af.

Als u engels kunt, is dit een goede website over het onderwerp:
http://www.marriagebuilders.com/graphic/mbi5525_qa.html

Gods zegen toegewenst,

DrJ