Schuldbelijdenis na overdoop

Ds. A.A.F. van de Weg / 6 reacties

Vraag

Waarom moet je bij de Hersteld Hervormde Kerk schuldbelijdenis doen als je je laat dopen in een evangelische gemeente? Een verschil in visie mag er toch zijn?

Antwoord

Om eerlijk te zijn is mij niet bekend dat je schuldbelijdenis moet doen als je je laat dopen in een evangelische gemeente. Volgens mij verschilt dat per plaatselijke gemeente. De vraagstelling is mij ook niet helder. Wordt er bedoeld ‘overdopen’? Graag meer achtergrondinformatie over de kwestie waar het hier over gaat.

Ds. A. A. F. van de Weg

Lees meer artikelen over:

overdoopschuldbelijdenis
6 reacties
lies
Als je je laat dopen in een evangelische gemeente, ben je geen lid van de HHK meer, neem ik aan.
Daniel
Moeilijke vraag, waarom moet je schuldbelijdenis doen als je je in een andere kerk laat dopen, dan heb je toch afscheid genomen van de HHK.
Nu ja moeilijke vraag....., vragen naar de bekende weg...
EllyMeko
Mogelijk bedoelt de vraagsteller als iemand zich volwassen wil laten dopen als doop op bekering, wat alleen mogelijk is in evangelische gemeenten, en daarbij toch lid wil blijven van de HHK. Helemaal begrijpen kan ik dat ook niet, want het is toch een totaal andere geloofsbeleving, als je je niet meer kunt vinden in de kinderdoop. Maar ik weet dat er meer mensen zijn, die zich graag wilden laten dopen als bevestiging van hun bekering, en toch refo wilden blijven.
waldboy
En waarvan moet je dan schuldbelijdenis doen?
Cloudsadmirer
EllyMeko, waarom is het een totaal andere geloofsbeleving als je je niet meer kunt vinden in de kinderdoop?
Speurgeon was ook voor de volwassenen doop en word zelfs gelezen in de meest rechts-bevindelijke kerken van Nederland.
En als je als kind niet gedoopt bent kun je volgens mij prima als volwassene gedoopt worden na je bekering in een reformatorische kerk. Toch?
EllyMeko
Rinske: Het is mij altijd verwonderlijk geweest hoe oudvaders met andere ideeën soms wel gelezen worden en de verdere verschillen weggepoetst worden, terwijl nu een dominee in de gereformeerde gezindte die de volwassendoop ipv kinderdoop zou voorstaan volgens mij direct geschorst zou worden...
Het is wat anders wat jij zegt dat er mensen later tot de refokerken willen toetreden, die dan gedoopt willen worden, omdat ze als kind niet gedoopt zijn. Maar volgens mij bedoelt vragensteller dit niet. Het is volgens mij een evangelische overtuiging dat mensen niet hun kinderen laten dopen, maar het volledig bijbels vinden dat je je alleen laat dopen als teken van persoonlijke bekering: symbool van begrafenis en opstanding in Christus.