Eetverslaafd

Eleos / 7 reacties

Vraag

Ik heb een groot probleem. Al 30 jaar (ik ben begin 40). Ik ben ik eetverslaafd. Wat ik ook probeer, ik kom er niet van af. Ik ben al bij psychologen geweest en cursussen gevolgd en zo ongeveer alle afslankmethodes uitgeprobeerd die er te bedenken zijn. Ook veel gebeden om ervan verlost te worden. Ik vind het zondig dat ik me steeds voleet, maar... ik ben verslaafd. Ik denk dat weinig mensen mij begrijpen. Mijn man begrijpt me wel. Hij komt steeds met andere ideeën, maar niets helpt. Niet dat hij zich voor mij schaamt, maar hij en ik willen dat ik mezelf kan zijn. Ik ben nu ongelukkig. Ik voel me een nietsnut. Ik heb weleens gehoord dat je hiervoor opgenomen kan worden, maar dat gaat niet omdat mijn man een drukke baan heeft en onze zeven kinderen op school zitten. Ik ben onmisbaar in het gezin. Bovendien schaam ik me heel erg als mensen erachter komen waarom ik ben opgenomen. Ik denk dat een alcoholverslaafde het nog makkelijker heeft, omdat hij kan zorgen dat er geen alcohol meer in huis komt, maar eten... ja dat moet je wel in huis hebben. Je kan niet zonder! Is er iemand die mij verder kan helpen? Zijn er mensen die ook zoiets kennen en eraf zijn gekomen? Hoe kan ik mezelf worden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag,

Zoals je de vraag stelt lijkt het of je wel duidelijk hebt wat er aan de hand is. Je stelt duidelijk dat er sprake is van een eetverslaving. Verslavingsproblematiek is ingewikkeld. Eigenlijk heb je daar specifiek hulp voor nodig. Het is een patroon in combinatie met een behoefte en beide vragen om vervulling.

Ik begrijp hoe complex het is voor u als moeder van zeven kinderen. Naar wat ik lees zou ik dringend professionele hulp zoeken. Misschien kan dit ook in deeltijd, dus zonder een opname. Mogelijk zijn er gespreksgroepen en zijn er ervaringsdeskundigen. Het is lastig om hierin advies te geven, met name ook omdat een verslaving soms niet op zichzelf staat. In heel veel gevallen ook wel, maar het is voor mij lastig om hierin te adviseren.

Is het een idee om te zoeken naar een lotgenotengroep en dan info uitwisselen wat helpt en of het mogelijk is om zonder professionele hulp van je eet verslaving af te komen? Er zijn identiteitgebonden instellingen die hulp bieden op het gebied van verslavingsproblematiek. Deze zijn via internet wel te vinden.

Niet zo’n bemoedigend antwoord denk ik. Sterkte met de zoektocht!

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer

Eleos

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

dieeteetstoornisverslaving
7 reacties
shaila
Hoi, hier nog zo iemand....! Ik weet precies wat je voelt en weet ook niet hoe ik er van af moet komen. Kunnen we elkaar niet bemoedigen op moeilijke momenten? Je mag mijn mailadres opvragen via refoweb!
AHHK76
Je kunt je er wel voor schamen, maar ik denk dat vele mensen dit begrijpen....! Veel mensen hebben moeite om zich te beheersen als het om (lekker) eten gaat! Zelf heb ik er ook heel veel moeite mee! Het is heel goed dat je hier iets aan wilt doen! Heb je de cursus: "Tafel van de Heer" op www.settingcaptivesfree.nl al geprobeerd.
Als je mij wilt mailen mag dat: ahhk76@gmail.com
Sterkte en groetjes van mij
roxy
Hallo, ik ben ook eetverslaafd. ik heb deeltijdtherapie gehad. 1 dag in de week. een jaar lang. ook ik zag er ontzettend tegenop maar ik ben heel blij dat ik dat toen gedaan heb. het is hard werken en een moeilijk jaar geweest. maar ik heb mezelf leren kennen en heb vele handvaten gekregen hoe ik nu met mijn eetverslaving om moet gaan. als je er behoefte aan hebt om meer te weten of gewoon te mailen mag dit altijd. ik weet uit ervaring dat steun van mensen die weten waar je het over hebt heel waardevol is. wat je ook doet ik wens je sterkte en veel moed om aan de slag te gaan met jezelf!
regelmaat
Ik ben zelf nu bij De Hoop in Dordrecht voor dit probleem.
Ook nadat ik jarenlang van alles al geprobeerd heb en verschillende
therapieën heb gevolgd.
Mij is nu deeltijdbehandeling aangeboden, waar ik graag gebruik van wil maken.
Daniel
Niet iedere vorm van problematisch eetgedrag komt in aanmerking voor behandeling in de GGZ, dat begrijpt zelfs een beroeps gedeformeerde professional. Maar tegelijkertijd zie je wel steeds meer mensen spanningen afreageren in eigenaardige eet- en drinkgewoonten. Niet altijd bewust, maar dat maakt het probleem er hooguit ernstiger op. Dat teveel eten kan verwijzen naar een gestoorde emotionele huishouding is op zichzelf wel bekend bij allerhande specialisten, maar dat er in de zorg beleid op wordt gemaakt is helaas veel minder het geval.

En zo kan het gebeuren dat we ons al jaren zorgen maken over het toenemende aantal mensen met overgewicht zonder tastbaar resultaat. Alle goede bedoelingen (en investeringen) ten spijt wordt het gestoorde eetgedrag waaraan we met zijn allen ten prooi zijn gevallen nog altijd niet bestreden op het niveau waarop het zou moeten.

Als je 'netjes' verspreid over de hele hele dag door veel te veel eet heb je geen psychische stoornis, als je in een vreetbui in een paar minuten de halve koelkast leeg eet wel en het is natuurlijk maar een relatief verschil.

Vragensteller zal toch hulp moeten zoeken en als ze niet in huis gemist kan worden mag ze ook niet ziek worden of een been breken. M.a.w. ze zal moeten kiezen, of hulp of 'gewoon' doorgaan. Ze zal zelf in overleg met haar omgeving een keuze moeten maken.

En dat een alcoholverslaafde het makkelijker heeft zal wel een grapje zijn.

Sterkte
Nomad
Als je echt eetverslaafd(wat je zelf beweert) bent zou ik toch maar hulp gaan zoeken. Echte professionele hulp.
Elke verslaving is destructief en vroeg of laat ga je er dood aan. Direct of indirect. Argument van 7 kinderen en man is dus des te meer reden om er iets aan te gaan doen..
De Hoop Dordrecht, fantastische eerlijke kliniek. Waar ook aan je man en kinderen gedacht wordt. Spreek er gewoon eens af. Eén eerste gesprek kan toch geen kwaad?
Veel sterkte!
mieptruus
heel fijn dat mensen reageren die ervaring hebben. Heel fijn!!!Bedankt!!
Ik heb er ook wat aan.