Waarom geloof je? Wat is geloven?

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Waarom geloof je? Wat is geloven? Waarom geloof je in God, en niet in Allah? Wie is God?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je vragen zijn zo veelomvattend dat zij een heel lang antwoord mogelijk maken. Ik zal proberen kort een paar lijnen te trekken.

Er is een aantal jaren geweest dat mensen kil afstand namen van geloof en dat als ouderwets en achterhaald typeerden. Wie gelooft er nou nog? Die tijd is aan het voorbijgaan. Er is en komt steeds meer belangstelling voor bovennatuurlijke gevoelens, gedachten en ervaringen. Vaak ongevormd en sterk persoonlijk ingevuld, maar het is er wel. Voor een christen is dat niet zo vreemd. We belijden dat God ons heeft geschapen en diep in ons een besef heeft achtergelaten van het bestaan van een god en van meer dan ons tijdelijk leven alleen. Dat betekent niet dat wij uit onszelf kunnen komen tot de diepe kennis van God. Daarvoor hebben we Zijn openbaring, Zijn Woord, nodig en moet de Heilige Geest ons overtuigen. Daarom moeten we in aanraking gebracht worden met dat Woord en leren bidden. Dat is ook de taak van onze ouders. Op de christelijke opvoeding rust de belofte dat God die wil zegenen en ons tot persoonlijk geloof wil brengen. Dat maakt het geloof tot houvast voor ons leven. Het leert ons hoe wij leven zullen met het oog op God en onze naaste. Het sterkt en troost ons en doet zien dat God getrouw is en wil verlossen van de zonde en ons leiden ook als wij gaan sterven. Om ons te verlossen zond God Zijn Zoon.

God openbaart Zich bij de schepping, komt tot ons mensen na de zondeval en belooft de Messias als toekomstige Verlosser. Dat is de Heere Jezus Die geboren is in Bethlehem en vele malen heeft gezegd dat Hij de vervulling van Gods Woord is en Zichzelf wilde opofferen. Aan het kruis klinkt: Het is volbracht. Voor dat moment van sterven had Jezus aan Zijn discipelen bekend gemaakt dat na Zijn dood de Heilige Geest als Trooster zou komen en hen in alle waarheid zou leiden. Geloven is dus steeds meer leren. Wie oprecht gelooft ervaart dat wat in de bijbel staat waar is. Het klinkt door in je hart. En de troost is dat Jezus alleen alles volbracht heeft. Ook voor de grootste zondaar. We zijn niet te slecht, te dom, te eigenwijs zodat Hij ons niet wil verlossen. Daarin is het christendom uniek. God is alles.

Daarom is in een christelijk gezin geboren worden een voorrecht. Je weet beter dan mensen die in een andere geloofsovertuiging worden opgevoed. Dat maakt niet hoogmoedig maar dankbaar. Dat geeft reden om ook anderen te wijzen op Jezus. Hij is de goede Herder Die Zijn leven opofferde om voor de zonden te betalen.

Begrijpen we dat allemaal met ons verstand? Kunnen wij God doorgronden? Nee, Hij is te groot om te bevatten voor ons beperkt verstand en voorstellingsvermogen. Daarom worden we uitgenodigd deze grote God en Koning te aanbidden. Want Hij is volkomen te vertrouwen en houdt Zijn aan ons geschonken Woord.

Ds. B. J. van Vreeswijk