Paracetamol als slaaptablet

drs. A. Meijer / 15 reacties

Vraag

Is paracetamol een verantwoord slaaptablet? Als je dat iedere avond blijft nemen, is dat dan nog verantwoord?

Antwoord

Beste vragensteller,

Paracetamol staat niet geregistreerd als slaaptablet en is primair een pijnstiller. Mijn wedervraag is dus: tegen welke klacht wordt paracetamol geslikt? Is dat pijn?

Dagelijks gebruik van 1 tot 4 tabletten paracetamol kan niet zoveel kwaad. Je kunt er wel paracetamol afhankelijke hoofdpijn van krijgen. Abrupt stoppen is dan de goede remedie.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

paracetamolslapen
15 reacties
Roozemond
Als je zo vaak paracetamol slikt, werkt het zo wie zo nergens meer voor.
drernie
Ter info uit het farmacotherapeutisch kompas:

Voorzichtigheid is geboden bij ernstige nierinsufficiëntie, gestoorde leverfunctie, chronisch alcoholgebruik, dehydratie en chronische ondervoeding. Langdurig of veelvuldig gebruik wordt ontraden.
meribel
ter info; ontzettend veel mensen gebruiken een paracetamolletje als slaaptabletje. Ze ervaren er rustig door te worden ( ik werk in de thuiszorg, en heb ook op andere plekken in de zorg gewerkt)
lijkt me niet schadelijker dan dagelijks andere slaapmedicatie toch?
mortlach
Het placebo-effect moet je niet onderschatten, al is het dan wel de vraag of je aan die situatie wilt gaan 'sleutelen'. Ik bedoel: probleem onderzoeken en evt echt aanpakken.
mortlach
Het is trouwens wel vreemd dat men gelooft dat paracetamol helpt bij het in slaap vallen, aangezien men gerust met 2 van die pillen achter het stuur van de auto kruipt. :-)
meribel
Tuurlijk, placebo is heel krachtig, ik zou dan ook niets aan de situatie willen versleutelen mocht een 80-jarige ervaren dat zij van een paracetamolletje beter in slaap valt...Prima toch?
Roozemond
Mijn oma heeft het jaren gedaan met als gevolg dat het nu NIET meer werkt. Ik geloof er gewoonweg niet in.
Daniel
Mijn advies is, neem iedere avond een glaasje wijn voor het slapen gaan, dat is goed om te slapen en ook voor de bloedvaten, hart en geheugen.
En je gaat er ook leuke stukjes van schrijven.
naam
Ik denk, gezien je reacties, dat jij het niet bij 1 glaasje wijn laat, Daniel.....
Daniel
@naam, ik ben God dankbaar dat ik geen wijn , jenever of bier nodig heb om mijn reacties te geven.

Een glaasje wijn kan geen kwaad, het zelfs goed en dat is wetenschappelijk bewezen.

Natuurlijk is vele glazen wijn niet zo gezond, maar heb jij @naam een paar glazen nodig om wat 'losser' te worden , ik gelukkig niet.

Ik flap er wel eens wat uit wat ik in refokringen beter niet kan doen, alhoewel ik zelf tot het refo-geloof behoor.
Hier zijn ze nogal gevoelig voor een iets andere mening, van kaft tot kaft, streng in de leer, bevindelijk en waar komen dan al die problemen vandaan?
Catherine
Als je een tablet slikt, al is dat dan de meest gebruikte pijnstiller, lees je toch de bijsluiter? Daar staat in dat dit middel pijnbestrijdend en koortsverlagend is. Waarom iemand dit dan als slaaptablet gaat gebruiken, ontgaat mij volledig. Omdat het middel vrij verkrijgbaar is en heel goedkoop, wil het niet zeggen dat je het ongestraft en ongebreideld mag slikken!
meribel
@catherine. Nee de meeste mensen lezen helaas niet de bijsluiter.
Daarnaast worden er ontzettend veel medicijnen gebruikt voor kwalen waar ze niet voor bedoelt zijn. ( en ook voorgeschreven door artsen voor zaken waar ze nooit voor ontwikkeld zijn..)
drernie
@meribel:
Er is een groot verschil tussen het op het eigen houtje gebruiken van medicatie waar dit niet voor bedoeld is en het door een arts off-label gebruik van bepaalde medicatie.
Artsonderzoeker
Paracetamol wordt inderdaad veel gebruikt als slaapmiddel, m.n. door ouderen.Wij (onderzoekers in het AMC) vroegen ons ook af of het nu een placebo effect is van paracetamol of dat er toch iets anders aan ten grondslag ligt (pijnklachten? Effect op de lichaamstemperatuur?). Daarom hebben we een onderzoek opgezet om dit eens uit te zoeken.
Geïnteresseerd? http://www.effectieveouderenzorg.nl/Projecten/ASLEEP.aspx
of mail asleep@amc.nl.
naam
Ons kindje (te klein om na te denken over placebo-effect) slaapt echt stukken beter op een pcm-zetpil...!
Zijn bij huisarts geweest, volgens hem makeerd ons kindje niets.
Weken met, weken zonder pcm en nacht om nacht enzo om het bij te houden.
Heel duidelijk dat er veel beter geslapen word met pcm dan zonder!