Echt leren liefhebben

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben een kind van gescheiden ouders, nu inmiddels 59 jaar. Ben wederomgeboren. Door moeder alleen opgevoed. Kan moeilijk echt liefhebben zoals Jezus het heeft bedoeld. Heb verkering. Soms echter is er ook een barrière tussen mij en mijn vriendin. Hoe kan dit en hoe leer ik echt liefhebben?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In een paar zinnen probeert u een heel leven te schetsen. Maar ik kan er niet zoveel mee als ik antwoord moet geven op "hoe leer ik echt liefhebben?" U schrijft over liefhebben zoals Jezus dat heeft bedoeld: wat verstaat u daaronder? En waaruit bestaat die barrière? Er kunnen vele oorzaken zijn waardoor een relatie niet aan verwachtingen beantwoord. Wellicht heeft de scheiding van uw ouders invloed op uw manier van liefhebben. Wellicht hebt u een vaderfiguur gemist tijdens de opvoeding. Ik kan het niet beoordelen, alleen vooronderstellen. Wel weet ik dat de verkeringstijd er is om elkaar te leren kennen. En juist ín het de ander leren kennen is er dikwijls de confrontatie met de eigen persoonlijkheid.

Als ik het goed lees, bent u niet meer zo piepjong en betekent dat dus, dat u al een heel eigen leven hebt opgebouwd met eigen ritmes en gewoontes. Waarschijnlijk geldt dat ook voor uw vriendin. Juist dan kunnen er te slechten obstakels op het liefdespad zich voordoen. Maar waar een wil is, is een weg. Praat veel met elkaar en ontdek hoe uw beiden denkt over allerlei levensterreinen. Lees daarnaast ook eens -samen of alleen- een goed boek over relaties, liefde, over de verhouding tussen partners.

Een goede verkeringstijd toegewenst waarin u naar elkaar toe mag groeien!,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

liefhebbenverkering
1 reactie
Daniel
Lief antwoord van mevrouw C.M. Chr. Rots -de Weger, met zo weinig informatie en achtergronden is het onmogelijk om er meer van te maken dan mevr. Rots geschreven heeft.
Maar ze doet het wel met liefde en laat vragensteller in zijn waarde.

Nu ben ik geen 59 jaar, wel door moeder alleen opgevoed en ik kan wel liefhebben.
Gelukkig (het is maar wat je gelukkig noemt) lag er bij ons geen scheiding aan ten grondslag, God nam mijn vader op jonge leeftijd bij ons weg.

Vraagsteller, liefhebben zoals Jezus het heeft bedoeld, dat heeft meer met de liefde tot God te maken, en ja....lees het Hooglied maar eens drie keer, daar staat veel in over de liefde van een man tot een vrouw.
Zo mooi kan ik het niet beschrijven, beleven wel!!
Ik wens u veel sterkte en hoop dat u en uw vriendin elkaar kunnen 'vinden'.