Houden van een ander

C. M. Chr. Rots - de Weger / 11 reacties

Vraag

Wat moet je doen als je partner niet meer van je houdt, maar van iemand anders?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat je moet doen als je partner niet meer van je houdt, maar van iemand anders? Geen idee! Zo in het algemeen is op je vraag geen antwoord te geven, want het hangt van zóveel factoren af. Is er bijvoorbeeld sprake van een huwelijk, waar een echtscheiding dreigt? Of gaat het om een (beginnende) verkering, waarbij "houden van" nog een (pril) groeiend proces is?

Wil je een serieus antwoord op je vraag, dan zul je echt eerst wat meer over jezelf en over de situatie moeten vertellen!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

11 reacties
Daniel
mevrouw Rots-de Weger heeft gelijk er is meer informatie nodig, maar als mijn vrouw van iemand anders zou houden dan stort mijn wereld in. Dan ben ik geamputeerd.
En wat zou ik dan moeten doen? Want dat is de vraag van vraagsteller.

Dan zou ik drie dagen in bed gaan liggen huilen en daarna naar de slijter gaan voor een fles wodka.
Dat is niet verstandig om te doen, maar als je geliefde van een ander houdt dan is het niet 'even de knop omdraaien' en weer verder gaan.
anna30
De vraag is vrij algemeen inderdaad.... Als je verkering hebt en je partner houdt van iemand anders: uitmaken!
Als je getrouwd bent dan is het zinvol om te bekijken wat er nog is en hoe je eventueel samen verder kunt (als die betreffende partner dat nog wil, en jij)
Huwelijkstherapie/relatietherapie is dan een goede optie.

En is het zeker dat je partner echt van die ander houdt, of is het een bevlieging, korte verliefdheid omdat hij/zij iets mist binnen het huwelijk?

Hard werken dus als het een huwelijk betreft. Of scheiden, maar dat lijkt me absoluut geen directie optie.

succes!
Catherine
Achter deze korte vraag schuilt een wereld van verdriet denk ik.
En houden van betekent soms loslaten.
Waar geen liefde meer is, lijkt het hopeloos.
Ik wil vraagsteller veel sterkte en wijsheid toewensen!
Daniel
@Catherine en @donald........helemaal mee eens, 'er schuilt een wereld van verdriet' en 'dan is er de pijn', jullie hebben het mooi verwoord.
Anders
Houden van een ander gebeurt niet "zomaar ". Daar gaat een wereld van verdriet en verwijdering aan vooraf als het een huwelijk betreft. Je kunt een ander niet dwingen van je te houden net zomin als dat je zelf gedwongen kan worden van iemand te houden. Liefde kan doodgaan. Door veel dingen. De belangrijkste is: altijd gekwetst worden; gekleineerd worden. Dan gaat je liefde dood en kan je dus openstaan of makkelijker vallen voor een ander waar je wel liefde van krijgt. Het kan ook zo zijn dat de partner nooit echt van je heeft gehouden, wel met de mond maar niet laten blijken uit de daden. Er zijn veel redenen waarom liefde doodgaat. Praat verstandig met elkaar; als dat mogelijk is en claim de liefde van de ander niet; dat is onmogelijk. Laat het los. Hoe moeilijk ook. Als je je partner probeert te dwingen ( bijv. door een scheiding tegen te houden ) kan het omslaan in haat. En dan is iedereen nog verder van huis. Als er kinderen zijn zullen ze er ook meer onder lijden dan wanneer je in redelijkheid uit elkaar gaat en afspraken kunt maken.
Maar uit de vraag blijkt niet of het om een huwelijk gaat; hoewel ik dat wel denk omdat je deze vraag niet stelt voor een verkering. Want dat maakt de desbetreffende partner het gewoon uit.
Dus misschien moet je je vraag wat concreter maken?
plderoos
ook ik denk dat er meer nodig is om deze vraag te beantwoorden. Maar ik kan er niet bij dat er in de reacties van wordt uitgegaan dat het maar uitdooft, dat voorbij voorbij is. Daar begrijp ik helemaal niets van. Dus vraagsteller, mocht je inderdaad getrouwd zijn, hier is een andere visie.

Wat God heeft samengevoegd scheide de mens niet. De bedoeling is dat man en vrouw één vlees zijn dat gaat niet over sex maar gewoon over het feit dat je één persoon bent geworden. Dat Mozes in zijn wet toestaat een vrouw met een scheidbrief weg te zenden is slechts om de hardheid van ons hart, maar zo is het absoluut niet bedoeld. We beloven elkaar bij ons trouwen dan ook trouw tot in de dood. en dat kun je maar één keer doen, de meeste mensen sterven maar één keer. Pas als je partner is overleden is het huwelijk ontbonden, eerder niet. Alles wat buiten dat huwelijk om gebeurt heet echtbreuk. echtbreuk is niet hetzelfde als scheiden. Want, zegt Jezus: "als je je vrouw wegstuurt om een andere reden dat overspel, máák je dat er echtbreuk met haar gepleegd wordt, en al wie de weggezondene trouwt pleegt echtbreuk". Mensen vinden dat vaak hard klinken maar Hij zegt het echt, ik heb het niet verzonnen. Dus als je gaat scheiden, zorg je ervoor dat er echtbreuk gepleegd wordt met degene die je weggestuurd hebt. Scheiden doe je dus gewoon niet. Punt.

Maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat het een liefdeloos of zelfs onhoudbaar huwelijk wordt. Nee, dan moet er wat gebeuren! Om te beginnen moet je ega bij die ander wegblijven en jouw trouw blijven, dat is wat er beloofd is. Verder moet er gewoon aan het huwelijk gewerkt worden! liefde is niet hetzelfde als hartstocht of verliefdheid, liefde is gunnende liefde, liefde heeft alles voor de ander over en zoekt actief het goede voor de ander. En dat is geen gevoel maar een bewuste keuze!

Natuurlijk, voor er dit aan de hand is is er waarschijnlijk heel veel gebeurd. En dus zal er heel veel gesproken en gedaan moeten worden om het allemaal weer goed te krijgen. maar dat is wel het uitgangspunt: dat er gewerkt wordt voor het behoud van een liefdevolle relatie. Want dat is wat God met ons voor heeft.

Weet je waaróm Jezus daar zo fel over is? Het huwelijk wordt in de bijbel vergeleken met de verhouding tussen God en de gelovige. Dus als je zegt dat je ega wel mag opstappen, zeg je eigenlijk ook dat God jou best mag loslaten. En dat, is niet wat je wilt.
Daniel
@pldroos soms denk ik dat mensen doodongelukkig bij elkaar blijven vanwege het geloof. Dat vind ik wel vreemd, het geloof maakt ons dat we in de liefde elkaar wurgen, maar het geloof he?

Misschien ben ik wel de gelukkigste man op aarde, ik verdien een redelijk loon, niet te gek hoor, maar ik heb de liefste vrouw van de wereld, voor velen veel te mager (maatje 36) maar voor mij helemaal perfect omdat ze zo lief is.
Wat ik vaak mis in reacties is dat liefde toch gewoon bestaat. Niet dat werken aan een goed huwelijk vanwege de bijbel, ja en als het mis gaat ga je naar Eleos.
Mijn vrouw en ik maken wel ruzie, soms heftig, maar we zijn het na enkele minuten weer vergeten, dan gaan we wat leuks doen.
Wat God met ons voor heeft dat we veel moeten bespreken en gedaan moet worden in een huwelijk om het goed te houden, schrijf jij. Zelf geloof ik daar niet zo in, God wil dat we elkaar in het huwelijk beminnen, vrolijk zijn met elkaar, samen de bijbel lezen en naar een detective kijken mag ook van God.
Met de zweep erover werkt niet voor een liefdevolle relatie, ik bid ook niet voor een goede relatie met mijn vrouw tot God, wel dank ik Hem elke dag voor de liefste die Hij mij gegeven heeft.
plderoos
@ Daniel Als je zo met je vrouw omgaat ben je een gezegend mens.

Er zijn er ook waarbij dat niet zo gaat. En dan geld wat ik schreef.
1a2b3c
Ja tuurlijk is het beter als het liefhebben op een 'natuurlijke' manier gaat van beide kanten.
Maar je moet nou eenmaal wel eens kiezen uit slecht en slechter.
Agapè liefde is geen gevoel maar een keuze, en die liefde (!!!) kan heel goed samen gaan met 'werken aan je huwelijk'.

In de Bijbel staan verschillende woorden die in het Nederlands allemaal met liefde zijn vertaald: Storge = genegenheid, Filia = vriendschap, Eros = geslachtelijke liefde en Agapé = liefde als keus die belangeloos is en altijd kiest wat het best voor de ander is.

De agapé liefde is de liefde van God die in de harten van de gelovigen is uitgestort, en gelovigen horen een kanaal te zijn om die liefde door te geven aan degenen om hen heen.
Die liefde wekt wederliefde (wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad).
Als je die liefde doorgeeft, hier in het bijzonder aan de huwelijkspartner (ik ga er even vanuit dat ze getrouwd zijn) dan wil God dat vaak zegenen zodat de andere soorten van liefde ook weer terug komen.
En als dat onverhoopt niet gebeurd, dan weet je toch dat je naar Gods wil handelt. De uitkomt moeten we altijd aan Hem overlaten.

Als er nog geen huwelijk is ben ik het met de reageerders hierboven eens: uitmaken!
Catherine
Een goede ruzie kan de lucht zuiveren. Als het maar geen kwetsende uitspraken over en weer wordt! Maar gewoon elkaar pittig de waarheid zeggen, kan best. Altijd goedmaken, dat wel ;-) Laat de zon niet over je toorn ondergaan!
Ik denk dat met af en toe een meningsverschil een huwelijk levendiger is dan een huwelijk waarin niks wordt gezegd. Dan is er onverschilligheid denk ik.
Ik denk dat iedereen wel zo'n echtpaar kent. In een restaurant herken je hen meteen. Ze zitten zwijgend tegenover elkaar.
barbara
ALs je getrouwd bent is mijn advies: Stort je hart uit voor God. Bid (als het kan samen) om Zijn hulp. Want God heeft alles in Zijn hand. Hij kan harten vervullen met liefde, waar wij geen mogelijkheden meer zien. Sterkte.