Menstruatiepijn leeftijdgebonden

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

1. Is menstruatiepijn (ongeveer) leeftijdgebonden? Ikzelf ben een vrouw van begin dertig en heb de ene keer meer dan de andere keer last van krampen. Niet in een hele ernstige mate hoor, want het is met paracetamol of ibuprofen goed te verhelpen (en het is zelfs niet eens elke maand nodig), maar ik hoop telkens dat ik er helemaal vanaf kom. 2. Klopt het dat ibuprofen het bloedverlies verminderd?

Antwoord

Menstruatiepijn is niet aan leeftijd gebonden. Elke menstruerende vrouw kan hier in meer of mindere mate last van hebben. Veel vrouwen hebben pijn vlak voor en tijdens de menstruatie. Meestal gaat het om steken en krampen in de onderbuik. Vaak trekt de pijn door naar de rug of de benen. Menstruatiepijn kan zo hevig zijn dat u niet in staat bent om te werken. De pijn lijkt alhoewel minder erg op weeën. Sommige vrouwen hebben voor of tijdens de menstruatie ook last van hoofdpijn, pijnlijke borsten, een opgeblazen gevoel, misselijkheid, diarree, duizeligheid of moeheid. Soms zijn vrouwen ook wat sneller verdrietig of geïrriteerd voor en tijdens de menstruatie.

Als er geen zwangerschap ontstaat, laat het slijmvlies van de baarmoeder  los en komt het met wat bloed naar buiten. De baarmoeder trekt zich samen om het slijmvlies af te stoten. Dat samentrekken geeft de krampen en steken vlak voor en tijdens de menstruatie. Er is geen duidelijk verband tussen de hoeveelheid bloedverlies en pijn. Vrouwen die weinig bloed verliezen, kunnen veel last van pijn hebben; vrouwen die veel bloed verliezen, hebben soms helemaal geen pijn.

Zorg voor rust en ontspanning. Leg een warme kruik op uw buik of onderrug of neem een warm bad. Als de pijn ook uitstraalt naar uw rug, kunt u met oefeningen uw onderrug ontspannen. U kunt bijvoorbeeld de rug afwisselend hol en dan weer bol maken. Het geeft soms verlichting als iemand uw onderrug masseert. Sommige vrouwen hebben na een orgasme minder pijn.

Bij menstruatiepijn helpen NSAID’s vaak goed. De bekendste NSAID’s zijn ibuprofen, diclofenac of naproxen. Zorg dat u de NSAID’s op de dagen dat u pijn hebt met een vaste regelmaat inneemt. NSAID’s hebben verschillende doseringen: ibuprofen 400-600 mg 3 tot 4 maal per dag; diclofenac 25-50 mg 2 tot 3 maal per dag, of 75-100 mg 2 maal per dag; naproxen 250-500 mg 2 maal per dag. Let op: NSAID’s kunnen maagklachten geven en de werking van sommige andere medicijnen beïnvloeden. Als u maagklachten van NSAID’s krijgt, dan kunt u er een maagbeschermend medicijn bij innemen, bijvoorbeeld omeprazol of ranitidine. Omeprazol kunt u alleen op recept krijgen.

Als u de NSAID’s slecht kunt verdragen, dan kan paracetamol ook prima helpen. Zorg dat u de paracetamol op de dagen dat u pijn hebt met een vaste regelmaat inneemt. Zo nodig maximaal 4 maal per dag 1000 mg paracetamol.

Als u tijdens uw menstruaties veel klachten heeft (bijvoorbeeld buik-, rug- of hoofdpijn) of veel bloed verliest, dan kan de anticonceptiepil helpen. Met de pil heeft u meestal minder of geen menstruatieklachten. De anticonceptiepil slikt u drie weken achter elkaar dagelijks en dan een week niet. In die ‘stopweek’ komt de menstruatie.

Zie verder nhg.org -> patientenbrieven -> X -> menstruatiepijn

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

menstruatiepijn